Boilerplate4U
Sydvästlänken försenad - igen

Förseningar och återigen förseningar. Så kan projektet Sydvästlänken sammanfattas sex år efter den planerade driftstarten. Under mars meddelade Svenska Kraftnät som ansvarar för projektet att den planerade starten i månadsskiftet mars-april försenas till den 15 augusti. Regeringen tillsätter nu en utredning för projektet samtidigt som södra Sverige ropar efter lägre elpriser och en tryggare elförsörjning.

https://www.kundkraft.se/elguiden/artikel/sydvastlanken-forsenad-igen/3082522

• Arg
Mikael_L
  • Laddar…
Magnus E K
Just nu är elen med god marginal billigare i Finland än i SE3 (för att inte tala om SE4):

Karta över elpriser i Finland och SE3 med markerade priser, SE3 högre än i Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitä tapahtuu?

Det beror ju på högre priser i Danmark, Tyskland, Polen mf. Med bättre länkar sprider sig det centraleuropeiska priset norr ut. Inte tvärtom.

Magnus E K
T Thomas_Blekinge skrev:
OT: Fransk design på ledningsstolpar:
Préjudice visuel | RTE (rte-france.com)
Ganska snygga! Jag saknar rejäla kraftledningsstolpar där jag bor nu. Brukade titta på dem när jag bodde i Sthlm.

De här ungerska är lite roliga:
e0e1efd4d358fc99429d1fa967b79e01.jpg

• Gilla
Boilerplate4U och 4 till
  • Laddar…
Göran.W
På Island ser dom ut så här Konstnärliga elledningsstolpar formade som människor på Island med berg och vatten i bakgrunden.
Skapa konto
Två kraftledningsstolpar utformade som mänskliga figurer på ett öppet landskap på Island.
Skapa konto

• Gilla
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
På Island ser dom ut så här[bild] [bild]
Borde ju underlätta tillståndsprocessen....

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Göran.W
En bild på havererat energi system.
Bilden är tagen den 7 september och föreställer Karlshamnsverket som fasade in på elnätet den 6 september kl 05:09 Karlshamnsverket med rök som stiger upp från skorstenen vid kajen, med blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Göran.W Göran.W skrev:
Bilden är tagen den 7 september och föreställer Karlshamnsverket som fasade in på elnätet den 6 september kl 05:09
I år?
Igår, förrgår?

Göran.W
Ja i år.
Varför har inte en aning men dom var i drift ifrån 05:09 den 6 september i år och i var i drift i ca 43 timmar.

Göran.W Göran.W skrev:
En bild på havererat energi system.
Bilden är tagen den 7 september och föreställer Karlshamnsverket som fasade in på elnätet den 6 september kl 05:09 [bild]
Plussgrader och dagsljus men nästan vindstilla?
Så går det när man avvecklar baskraften utan att ha byggt någon ersättning.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Göran.W
Denna vintern blir inte kul för vi har stort underskott i vattenmagasinen och Norge har ännu större underskott.
I NO2 och NO5 är underskottet över 20%.
Elen kommer bli snor dyr i vinter.

Då kanske dom som underhållsvärmar förråd till 10 grader, eller värmar en pool hela vntern, att tänka om. Det är ingen mänsklig rättighet att ha billig el till galna hobbies.

• Gilla
  • Arg
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Denna vintern blir inte kul för vi har stort underskott i vattenmagasinen och Norge har ännu större underskott.
I NO2 och NO5 är underskottet över 20%.
Elen kommer bli snor dyr i vinter.
Troligtvis, om den finns för alla landsdelar dygnetrunt lär den kosta mer än det smakar.
Jag tänker att det behöver bli svart innan de hyreslägenhetsboende miljötallibanerna inser att vi har en krissituation.

Själv kan jag åtminstånde värma kåken med ett par eldstäder utan elbehov och välfyllda torrvedslager.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.