Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag ska nog inte ens försöka ge mig på att fundera över hur genomförbart det skulle vara med 800kV. Jag har ingen större koll på vilka svårigheter det innebär och vilken uppsida man får. Ja förutom det enkla att med dubbel spänning och samma ström, så blir det dubbla effekten.

Jag tror nog dock att det klokaste vi kan göra idag är att snabbt låta dra fram nordstream3 från Ryssland, och bygga några kralliga gaskraftverk på platserna där O1, B1, B2, R2 och R1 stod (ty där finns infrastrukturen klar för att mata ut el på näten).
Och därmed sälla oss till de flesta andra länder i världen som använder fossil energi för vår strömförsörjning. Sen får väl politikerna fundera på nästa fråga bäst de vill, dvs hur vi ska bli fossilfria inom 10-20 år.
Politikerna får också upptäcka att det går snabbt att montera ner ett fungerande kärnkraftverk, men tar många år att bygga upp ett nytt.
Dessutom lär vi märka en skillnad i Rysslands attityd, när Putin sitter med handen på gaskranen och stänger av gasen så fort vi verkar bli kaxiga och börja protestera mot något som händer i landet.

Så ev är det bättre att vi bygger kolkraftverk istället, mycket smutsigare, men då slipper vi åtminstone problemet med Putin.

Det finns ju förstås ytterligare en möjlighet, att politikerna inte kommer göra något alls, utan låta oss medborgare lösa det själva. Då kommer Svensken köpa egna fossildrivna elverk, och dessutom kommer det så småningom bli mer tillgänglig energi och effekt i systemet då all mer industri i Sverige lägger ner.

Detta är ju quick-fixarna, men det kommer ju bli så, ty bygga ut de sista älvarna (kan vi bygga ut Torneå älv också tro :thinking:, eller blir det krig med Finland då?), anlägga nya ledningsgator genom Sverige eller bygga nya kärnkraftverk är ju inte gjort på en handvändning, men fixa lite fossil energi kan nog gå att ordna på ett par år.
B1, B2, R1 och R2 på gas är lättast - det går redan gasledning från Danmark förbi.

Allra lättast är att skrämma igång hela Karlshamn och Stenungsund - det blir till att tanka upp tjockoljan, provtrycka pannorna och bemanna upp "bara".

Och så har vi Öresundsverket som är färdigt för gas. Ändra på skatten så startar och kör det "av sig själv"... Mindre skatteintäkter är faktiskt mer pengar än inga skatteintäkter alls när anläggningen är avstängd, om nu någon är rädd för pengen...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nonsens, ASEA har byggt mängder av likströmslänkar och det jag skrev var att de kunde utfört detta. Ifall ABB kan utföra det är en annan sak, men troligen ja.
Lugnt i backarna nu. ABB bildade 1986 och HVDC-anläggningarna som byggdes innan seglade under namnet ASEA. Därefter under namnet ABB.

Mikael_L
S Soltorp40 skrev:
B1, B2, R1 och R2 på gas är lättast - det går redan gasledning från Danmark förbi.
Är det gas från Nordsjön?

Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
ASEA Brown Boveri var donator till namnet ABB men ASEA har försvunnit för länge sedan även som begrepp.
Nu har ju Kapitalet förskingrat resterna av denna enorma ansamling av kunskap och industriell förmåga.
Trams.
ASEA fusionerades med Brown Boveri 1988 och lever förstås vidare i den nya organisationen.

Jag kollade Wiki, du kan ju läsa där...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asea

GK100 GK100 skrev:
Kul att du väljer ett av de mest bakvänt menade helt ironiska stycke jag skrivit här på BH att lägga ut texten från. Det du skriver är ju inte bara giltigt i program, mjukvarubranschen utan ganska universellt. Att kasta in sk resurser via buss eller annat sätt ger inte mycket när tåget gått.
Ja du vet. Ironi på nätet utan smileys det är svårt. Jag erkänner villigt att det flög över huvudet på mig. Och det är inte ironiskt menat.

• Haha
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trams.
ASEA fusionerades med Brown Boveri 1988 och lever förstås vidare i den nya organisationen.

Jag kollade Wiki, du kan ju läsa där...

[länk]
Allt detta gick visst förbi mig när jag jobbade på ASEA/ABB i Ludvika på 80-talet.
Det är ganska naturligt i en fusion att de gamla organisationerna finns kvar, jag har inte påstått något annat. Men begreppet ASEA har försvunnit rätt snabbt.

Nissens
T Thomas_Blekinge skrev:
Allt detta gick visst förbi mig när jag jobbade på ASEA/ABB i Ludvika på 80-talet.
Det är ganska naturligt i en fusion att de gamla organisationerna finns kvar, jag har inte påstått något annat. Men begreppet ASEA har försvunnit rätt snabbt.
Ok, vet inte vad du menar med begrepp, men namnet lever ju kvar i ASEA Brown Boveri(ABB)

K karlmb skrev:
Du har ju inte fattat hur Minestos teknik fungerar, om det nu är det du far efter.
Du verkar tro att det energimässigt är samma sak att sätta ett vindkraftverk på botten där det råder en havsström, som att segla en drake med en liten propeller i samma tvärsnitt.
Och det är ju en sak, men det ser illa ut i kombination med din (så vanliga) vonOben-attityd.
Berätta nu vad jag skattat fel gällande 800kV uppgradering av svenska kraftnätet.
Nej hur den fungerar vet jag mycket lite om det hindrar mig inte att skatta en del kring den och förhålla mig skeptisk På samma sätt kan du göra kring olika sätt att förstärka nätet både AC och DC. Vad jag sett har du inte presenterat något i den riktningen bara lösryckta delar, påståenden.

Just den delen vet jag mer om och har lättare att bedöma saken.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det gas från Nordsjön?
Vanligen säljer Danmark Nordsjögas, men de är "åt andra hållet" ihopkopplade med ett större gasnät i Nordeuropa.

För en tid sedan, minns inte om det var mer eller mindre än ett år, skrevs det om att Danmark stängde sin huvudledning in från Nordsjön i ett år för underhållsarbete. Sverige, bland annat Göteborg och industrin i Stenungsund har under tiden dock haft tillgång till gas från Danmark i alla fall...

För den som vill vara tvärsäker på att all gas man använder är väst-gas så går det att via sin hamn bygga en mottagningsstation för LNG, dvs flytande naturgas, som kommer från Snövit-fältet norr om Nordnorge. Vi får givetvis priskriga med Japan, bland annat, som också måste köpa en massa fossilt nu när de stänger ner sin kärnkraft.

Tråkigt nog kostar det energi att kyla gasen man utvinner ner till de temperaturer som gör att den blir vätska, men den energin tar man på plats genom att bränna gas, givetvis.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Magnus E K
Det verkar som Danmark kommer producera väldigt lite egen naturgas ända fram till 2023:

"TYRA-FELTETS ANLÆG I NORDSØEN ER MIDLERTIDIGT LUKKET FOR AT BLIVE GENOPBYGGET
I perioden mellem september 2019 og sommeren 2023 vil der ikke komme gas fra Tyra-gasfeltet og kun små mængder fra Sydarne-gasfeltet."

(källa: https://energinet.dk/energisystem_fullscreen)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Det verkar som Danmark kommer producera väldigt lite egen naturgas ända fram till 2023:

"TYRA-FELTETS ANLÆG I NORDSØEN ER MIDLERTIDIGT LUKKET FOR AT BLIVE GENOPBYGGET
I perioden mellem september 2019 og sommeren 2023 vil der ikke komme gas fra Tyra-gasfeltet og kun små mængder fra Sydarne-gasfeltet."

(källa: [länk])
Vad är det man ska bygga om? Länken går bara till kartan med eldistribution.

Magnus E K
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad är det man ska bygga om? Länken går bara till kartan med eldistribution.
Man behöver klicka på "gasnettet lige nu" för att se det. Står inget mer på den sidan; finns säkert en bättre källa om man letar lite.

GK100 GK100 skrev:
Nej hur den fungerar vet jag mycket lite om det hindrar mig inte att skatta en del kring den och förhålla mig skeptisk På samma sätt kan du göra kring olika sätt att förstärka nätet både AC och DC. Vad jag sett har du inte presenterat något i den riktningen bara lösryckta delar, påståenden.

Just den delen vet jag mer om och har lättare att bedöma saken.
Du ska nog inte hänga i forum som detta med den attityden. Bara ett råd.
Noterar att du undviker att berätta vad jag skattat fel på ditt expertområde.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.