Om andelen sprattelkraft blir för stor på nätet så kan man väl fasa in lite större svängmassa på nätet bara för att stabilisera det, inte för att effekten behövs?
 
Har man kört igång något fossilverk?

Imorse 460 MW värmekraft, nu 850 MW.

Energiproduktionsdiagram som visar ökning av värmekraft med kärnkraft som största bidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Värmekraft går alltid upp runt 06-08-snåret, iom att en hel del bidrag kommer från industrier som startar då, eller ökar sin produktion då iom att dagskiftet går på.

Men 850MW är dock lite mer än vanligt - tror jag. Så det kanske ligger 150-200MW reservkraft där och pumpar ut energi.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Värmekraft går alltid upp runt 06-08-snåret, iom att en hel del bidrag kommer från industrier som startar då, eller ökar sin produktion då iom att dagskiftet går på.

Men 850MW är dock lite mer än vanligt - tror jag. Så det kanske ligger 150-200MW reservkraft där och pumpar ut energi.
Aight. Jag kollade nu ca två veckor bakåt i tiden och alla dagar har det legat på max 500 MW, förutom från 6 september och framåt då det är upp på 850 MW (med undantag för 8 septemer då ingen höjning skedde).

Men det kanske är normalt.
 
Mikael_L
Tja, jag har ett svagt minne av att värmekraft brukar ligga på ca 600MW dagtid
Och när du skrev att det nu var 850MW så tänkte jag att antingen minns jag fel eller så finns det ett bidrag till produktionen just nu som inte tillhör det normala.

Men jag är för osäker på mitt minne för att uttala mig säkert
 
Göran.W
L Låset skrev:
Har man kört igång något fossilverk?

Imorse 460 MW värmekraft, nu 850 MW.

[bild]
Det är Karlshamnsverket som går upp till full effekt i ena blocket efter ha gått ner i effekt under natten.
Anledningen till att dom kör är varken test eller elbrist utan elpriset är helt enkelt så högt att dom kan köra på rent kommersiella grunder.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Det är tur man inte bor i england.. men kanske ser ut sådär även här i vinter.

https://www.epexspot.com/en/market-data

Bara sisådär 21 kronor för en kWh ikväll och flera kronor i snitt sett över hela dygnet.
 
  • Karta över Europa som visar elpriser per kWh i olika länder i euro, med högst pris markerat i Storbritannien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Det är tur man inte bor i england.. men kanske ser ut sådär även här i vinter.

[länk]

Bara sisådär 21 kronor för en kWh ikväll och flera kronor i snitt sett över hela dygnet.
Den gröna drömmen när folk fryser. Historiskt har revolutioner drivits av misär.
 
Tittar man på kartan blir det uppenbart att det är norra Sverige och Norge som avviker. Inte Skåne. Den avvikelsen kommer sannolikt att försvinna med tiden.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Tittar man på kartan blir det uppenbart att det är norra Sverige och Norge som avviker. Inte Skåne. Den avvikelsen kommer sannolikt att försvinna med tiden.
Vi är ju inte ensamma om att ha oduglingar till politiker, den sjukan verkar vara spridd till de flesta demokratiska länder.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
I dagarna kommer den nya ledningen på 1400 MW från Norge till Storbritannien i kommersiell drift och då kommer vi få ännu högre priser på el.
Redan nu importerar vi det höga priset på el Ifrån Tyskland och det lär ju inte bli bättre med den nya ledningen till Storbritannien.
Jag räknar iskallt med elpriser på 3 kr Kwh i vinter i södra och mellersta Sverige.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Tittar man på kartan blir det uppenbart att det är norra Sverige och Norge som avviker. Inte Skåne. Den avvikelsen kommer sannolikt att försvinna med tiden.
Tittar man på kartan så ser man att sydvästlänken fungerar som den ska.
Nu finns tillräckligt med överföringskapacitet så tyskt elpris blir Svenskt elpris i se3 och se4, med förstärkt elnät längre norrut så kommer även s1 och se2 få europeiska priser.
Om nu inte hybrit-ståltillverkningen hinner före.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
med förstärkt elnät längre norrut så kommer även s1 och se2 få europeiska priser.
Då tycker jag vi struntar i det, nätet är bra,,,:oops:
 
Handyman 1 skrev:
Då tycker jag vi struntar i det, nätet är bra,,,:oops:
Ja, fast de som producerar elen i områdena där den bara inbringar 60EUR sneglar naturligtvis girigt på 174EUR-siffran. Och de har en hel del mer att säga till om.

Så det är antagligen bara en tidsfråga. Se t ex på Frankrike som genom sin kärnkraft har samma låga CO2-utsläpp som vi här i Skandinavien. Men de har samma priser som i Tyskland. Vilket ju inte är så konstigt iom att länderna är så sammankopplade.

Så Fransoserna, som fört en vettig politik, får ändå lida för Tyskarnas dumheter...
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jag räknar iskallt med elpriser på 3 kr Kwh i vinter i södra och mellersta Sverige.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om du har rätt. Blir säkert en riktigt kall vinter bara för det. Gah.

Lite intressant läsning här om läget i Norge inför vintern.
https://www.nettavisen.no/okonomi/p...t-strommen-kan-det-skje-i-norge/f/5-95-284947

I år er nesten 1/3 av alt dette vannet borte. Batteriene er bare 65,6 prosent fulle, og mengden har vært fallende i flere uker. Hvis vi ikke får en våt høst, står vi i fare for å møte vinteren med den laveste vannmengden noen gang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.