Mikael_L
En fråga jag ställer mig är hur stor roll denna länk kan komma att spela i ett när-scenario av att det fattas betydande elproduktion för att möta behoven söderut. ...Men jag räknar med att man har fullt utvecklade planer för detta.
Absolut, man kan skicka mycket effekt ifrån Ringhals fyra block, söderut genom länken.
Så såg det i alla fall ut när man ritade upp det på ritbordet.

edit:
Nu blev det nog lite fel. Ringhals 4 block avlastar delar av nätet, så sydvästlänken kan få lite effekt att transportera. Det var inte som jag skrev.

Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Trodde det var kört, lättad att höra att det inte kört för mig "gissning" om nyårsafton 2029:

[länk]
Haha, missat den. Ja du kan mycket väl få rätt. Jag blir dock inte förvånad om projektet läggs ner innan dess.

M Martin_ skrev:
Börjar bli olustigt men sydvästlänken försenas igen:

[länk]
Vad fan håller de på med egentligen?
Halva kapaciteten... någon som vet anledningen?

Göran.W
Nu har Ringhals 4 tappat en turbin och båda blocken i Karlshamns verket har 2 timmars beredskap.
Det i sin tur begränsar överföringen från norr för att vi ska klara N-1 kriterierna.
På svenska betyder det att vi ska klara bortfallet av den största kraftledningen eller i detta fallet största producenten som är Oskarshamn 1 med sina 1450 MW och få ett stabilt lägen inom 15 minuter.

Edit.
Precis när jag skrev detta ändrades Karlshamnsverket till 14 timmars beredskap.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad fan håller de på med egentligen?
Halva kapaciteten... någon som vet anledningen?
Problem med styrningen pga instabil programvara. Samma grundproblem sedan snart ett år tillbaka. Software is da shit, don't put electrical engineers do programming...

Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Problem med styrningen pga instabil programvara. Samma grundproblem sedan snart ett år tillbaka. Software is da shit, don't put electrical engineers do programming...
Aj, jag skrattade så illa att jag satte i halsen. :crysmile: Hade jag inte skrattat så hade jag behövt gråta...

"Preach it brother!" :)

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha stackars sate som är tvungen att underhålla vad de knåpar ihop, antagligen utan någon som helst dokumentation eller namngivningsstandard för koden.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Göran.W
Att bara komma på tanken att använda HVDC överföring till ett område med el underskott är ett general fel.
HVDC kan varken höja spännings nivån eller öka frekvensen för den synkar med samma spänning och frekvens som finns där den går över till växelström.
Vid ett större fel som innebär spännings kollaps eller kraftigt sänkt frekvens så kan den inte stötta alls även om den har massor med kapacitet kvar utan den kan bara i bästa fall hålla nätet uppe i ett instabilt läge tills överföringen ökat från växelströms ledningar som kan höja frekvensen och spänningen.

Göran.W Göran.W skrev:
Att bara komma på tanken att använda HVDC överföring till ett område med el underskott är ett general fel.
HVDC kan varken höja spännings nivån eller öka frekvensen för den synkar med samma spänning och frekvens som finns där den går över till växelström.
Vid ett större fel som innebär spännings kollaps eller kraftigt sänkt frekvens så kan den inte stötta alls även om den har massor med kapacitet kvar utan den kan bara i bästa fall hålla nätet uppe i ett instabilt läge tills överföringen ökat från växelströms ledningar som kan höja frekvensen och spänningen.
Spännande! Var ligger begränsningen? Är det bara att de "är gjorda så" idag?

Jag kan inte rätt upp och ner se varför man inte skulle kunna bygga dem så att de kunde höja spänning/driva frekvensen, men jag är ju långtifrån någon expert, så ni som kan får gärna fylla i.

Göran.W
Det är svårt att förklara.
Förenklat så är kraftverken synkroniserade med varandra och ökar du varvtalet på generatorn på ett kraftverk så följer dom andra med i och med dom är synkroniserade och frekvensen ökar.
HVDC är likström utan rörliga delar så där kan man inte öka varvtalet och höja frekvensen utan likströmmen omvandlas till växelström som har samma frekvens och spänning som den växelströmsledningen den matar har.
HVDC kan bara ge effekt som stöd som då avlastar andra kraftverk så dom i en perfekt värld kan öka varvtalet på generatorerna och höja frekvensen som då gör att likströmmen omvandlas till högre frekvens när den stiger i växelströms nätet.
Tyvärr så funkar det inte så i verkligheter utan likströmsledningen faller ofta bort om det inte finns ett tillräckligt stabilt underliggande växelströmsnät.nät.
HVDC är mycket mer känsligt för störningar och kan inte hantera störningar lika bra.
En växelströms ledning kan du kortvarigt belasta bra mycket mer än märk lasten kortvarigt medan en likströmskabel faller bort redan vid måttlig överlast.

Göran.W Göran.W skrev:
HVDC är ingen ny teknik den har använts i 70 år även till område som inte har en låst frekvens t.ex Gotland sedan 1951
Andra ställen i världen är i Afrika och i Kina där funkar det perfekt då det var ett företag med decennier kunskap företaget heter ASEA senare ABB numera Hitachi Grid! Sommaren 2020 köpte Hitachi ABB Grid inklusive all kunskap i LUDVIKA.
Men när SVkraftnät skulle väja offert så valde man den billigaste (170 mille mindre) från Alstom som inte hade kunskap i HVDC utan räknade med att köpa tekniken från ABB men dom vägrade att sälja då dom inte fick ordern på hemmaplan! Det har hittills kostat 5 miljarder mer än offerten och fortfarande inte fungerar!:mad:

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
HVDC är ingen ny teknik den har använts i 70 år även till område som inte har en låst frekvens t.ex Gotland sedan 1951
Andra ställen i världen är i Afrika och i Kina där funkar det perfekt då det var ett företag med decennier kunskap företaget heter ASEA senare ABB numera Hitachi Grid! Sommaren 2020 köpte Hitachi ABB Grid inklusive all kunskap i LUDVIKA.
Men när SVkraftnät skulle väja offert så valde man den billigaste (170 mille mindre) från Alstom som inte hade kunskap i HVDC utan räknade med att köpa tekniken från ABB men dom vägrade att sälja då dom inte fick ordern på hemmaplan! Det har hittills kostat 5 miljarder mer än offerten och fortfarande inte fungerar!:mad:
Vad är det för idioter som sköter upphandling och inte ser till att få kostnader och förseningar ersatta från leverantören?

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Dom första kraftverken var likström, dock inte så hög spänning.
Att det fungerar med likström på Gotland är för det är huvudmatningen med högst effekt med låst frekvens som mindre kraftverk får synka till.
Det funkar inte på fastlandet där det är många länder och producenter som ska synkas ihop.

L Leif i Skåne skrev:
K karlmb skrev:
Vad är det för idioter som sköter upphandling och inte ser till att få kostnader och förseningar ersatta från leverantören?
Som vanligt deltar inte de skarpaste hjärnorna i upphandlingar och inköpsavd prioriterar ofta de synliga inköpskostnaderna framför ett övergripande systemtänk.

Nu försöker man istället lappa ihop skrället mha stora delar egenutvecklade styrsystem som fortfarande är mycket ostabila. Inte första och tyvärr inte sista gången det händer pga statlig inkompetens i upphandlingsprocessen som många ggr också påverkas av politiska inriktningar på hög nivå(!)

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.