F Funker skrev:
Det är inte värmekabeln, men det är ok. Jag ska kolla på en liknande maskin imorgon och se precis hur den funkar, för jag noterade samma fenomen på den. Var några år sedan jag hade full koll på dem så jag måste friska upp minnet. Har för mig att nedersta slingan har lite annorlunda funktion. Ska eventuellt stjäla den idén till min hemmabyggda värmepump för jag har lite problem med att is hänger kvar där.
Den sista korta sträckan innan den går in i kompressorns sugsidan skall inte längre kyla - dvs. den flytande delen av köldmediet skall precis ha slutat att ånga upp för att den tog just slut precis i slutet av rörlängden i evaporatorn då man gärna vill ha 1-2 grader överhettning av gasen innan den sugs in i kompressorn för att den inte skall dra in flytande köldmedie in i kompressorn..

Det är detta som den termiska expansionsventilen skulle se till förr och idag med sensorer och elektroniskt styrd ventil ser till idag att det är precis lagom fyllt hela tiden så att det väter rörets insida med kondensat hela vägen minus några få dm av rörslutet i evaporatorn.

(gamla kapillärsystem så var köldmedelsmängden mer av typen att det slurkade slut på flytande köldmedien från innerdelen om det flödade igenom lite för mycket och istället pös igenom flashgas (ej kondenserad köldmedel i hög tryck) för att säkra att det inte riskerade att komma in kondensat in i kompressorn - och ofta saknas det frost på delar av evaporatorn vid nära 0 grader C medans dessa fylldes ut helt vid många minusgrader C)
 
Tack jo jag är fullt medveten om detta. Att ha en enkel slinga som överhettningszon borde ge lite väl högt tryckfall men som sagt, ska kika imorgon.
 
Ursäkta dröjsmålet. Har kollat nu och det är en underkylningsslinga. Dvs, köldmedievätskan tar en sväng här för att bli kallare innan den passerar expansionsventilen. Detta ökar verkningsgraden på förångaren. Det är principen, sedan är det kopplat lite märkligt vilket jag inte har listat ut. Hade inte hur mycket tid som helst att lägga på den och grejor är i vägen för att kunna följa rören ordentligt.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
F Funker skrev:
Ursäkta dröjsmålet. Har kollat nu och det är en underkylningsslinga. Dvs, köldmedievätskan tar en sväng här för att bli kallare innan den passerar expansionsventilen. Detta ökar verkningsgraden på förångaren. Det är principen, sedan är det kopplat lite märkligt vilket jag inte har listat ut. Hade inte hur mycket tid som helst att lägga på den och grejor är i vägen för att kunna följa rören ordentligt.
På 'tunga' köldmedier (många atomer) som R600a, R290 vill man gärna värmeväxla mellan sugledningen och kondensatet just för att kyla kondensatet och värma suggasen då det tål att komprimeras mycket utan att hetgasen blir för hög, och för R600a och R290 bör ha en viss överhettning på suggasen för att inte få våt dimmig gas som späder ut oljefilm i samband med kompression - och kopplingen ökar också COP.

R32 är dock annan sak - där vill man helst inte värma suggasen speciellt mycket då det värms häftigt vid kompression och för att hålla temperaturer under typ 100 grader C det mesta av tiden av hållbarhetsskäl (olja etc.) vill man helst kyla gasen under kompression - jag vet inte vad man gör (eller inte gör och kör på ändå) men ett sätt att kyla gasen är liquid injection med kondensat i lagom mängd så att gasflödet är större ur kompressorn än det som sugs på sugssidan - kort sagt man späder ut bildade värmemängden av kompressionen och motorns förluster på större gasvolym av den extra injektionen av köldmedel i lämplig plats under kompressionen än det som sugs in på sugsidan för att hålla nere temperaturen på hetgasen och kompressorn själv i dess varmare delar.

Med tidigare R410A så var det R125 som var värmeballasten för att ha kontroll på hetgastemperaturen - men det kostar också teoretisk COP till nivån strax över R404A och i stort sett alla andra använda köldmedier har bättre teoretisk COP.

- det är till största delen förklaringen till varför R32 maskinerna uppvisar märkbart bättre COP-prestanda, ofta med flera decimaler än generationen innan använda maskiner med R410A.

Dock tvivlar jag att man har så avancerade lösningar med liquid injektion i R32 värmepumpslösningar för konsumentbruk utan förmodligen tillåter man kompressorn att gå varmare och kanske lite bättre och mer temperaturstabilare olja då det är relativt korta tider under året som det kommer att gå riktigt hett (norr om 110 grader C typ när det är -15 grader C och kallare).

På den Mitsubishi med R32 jag har på Attefallhuset så är hela kompressorn helt isolerad med en formsprutad fodral så värmeavgivningen via kapslingen är nära noll och är helt beroende på gasmängderna som sugs in och trycks ut på hetgassidan för sin kylning - och det blir varmt om det inte får hjälp med något kylande gasmassa utifrån som inte kommer via evaporatorn för att få ut värmen vid lägre temperatur... Jag har inte lyft på huven eller tittat på hur rördragningarna är utförda - det brukar vara rätt mycket rör ändå kors och tvärs pga. gasväxlaren med pilot och sekundärventiler...


Kompressorer (stora skruvkompressorer) för ammoniak har samma problem som R32 fast ännu värre värmeverkan vid kompression men där använder man ofta olja (och ibland också liquid injektion med kondensat) som sprutas in i olika delar efter skruven som kylmedel under kompression och eftersom det handlar nästan uteslutet om kyla-tillverkning för stora fryshus, isbanor och hockeyplan etc. så ventileras värmen bort senare i stora oljekylare.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Jo det finns suggasväxlare. Den är utförd som en slinga av vätskeledningen som går ner i vätskeavskiljaren innan kompressorn. Det finns också en economizeringång på kompressorn. Det är ändå hyfsat vanligt på lite finare maskiner på konsumentsidan.
 
F Funker skrev:
Jo det finns suggasväxlare. Den är utförd som en slinga av vätskeledningen som går ner i vätskeavskiljaren innan kompressorn. Det finns också en economizeringång på kompressorn. Det är ändå hyfsat vanligt på lite finare maskiner på konsumentsidan.
En kondensatlinekrök ned i receivern ger bara några % värmeöverföring för att säkra att gasen har tillräcklig överhettning - skall man ha den överföring man önkar på R600a/R290-anläggningar så är värmeväxlaren betydligt större/längre - se bara på kyl/frys där kapillär och suggas ligger ihopplödd i över en meters längd eller att kapillären går inne i suggas-röret.


economizeringång ? - kan det vara liquid injection man avser om det enbart finns på R32-kompressorer... har inte kikat i tillräkligt många utedelar för att se hur olika tillverkare löser detta...
 
Hur många decibel uppgår oväsendet till? Ljudtrycksnivån ska ligga på 42 dB-A om jag förstått det rätt.
 
H hustomte85 skrev:
Hur många decibel uppgår oväsendet till? Ljudtrycksnivån ska ligga på 42 dB-A om jag förstått det rätt.
Mätte med min iPhone förra året, 1 m från sidan. 67-68 dba. -10grader
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Bolian skrev:
Mätte med min iPhone förra året, 1 m från sidan. 67-68 dba. -10grader
Men inte konstant väl, utan när den ligger på som värst? Eller vad ska den angivna ljudtrycksnivån motsvara...?
 
H hustomte85 skrev:
Men inte konstant väl, utan när den ligger på som värst? Eller vad ska den angivna ljudtrycksnivån motsvara...?
Den angivna fattar jag inte hur den stämmer med verkligheten. Nyavfrostad lite lugnare men isar väldigt fort igen och då blir det olidligt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
B Bolian skrev:
Den angivna fattar jag inte hur den stämmer med verkligheten. Nyavfrostad lite lugnare men isar väldigt fort igen och då blir det olidligt.
Är det en split eller package-modell du har i så fall? Om jag tolkar vissa andra inlägg på forumet rätt så skulle det kunna skilja sig i ljudnivån beroendet på det.
 
F
H hustomte85 skrev:
Är det en split eller package-modell du har i så fall? Om jag tolkar vissa andra inlägg på forumet rätt så skulle det kunna skilja sig i ljudnivån beroendet på det.
Som jag fattat det är pumpen feldesignad, eller fläkten. Det skulle behövas fler fläktblad.
 
X xxargs skrev:
economizeringång ? - kan det vara liquid injection man avser om det enbart finns på R32-kompressorer... har inte kikat i tillräkligt många utedelar för att se hur olika tillverkare löser detta...
Om jag inte minns fel är det detta Mitsubishi Electric kallar för Zubadan i sina värmepumpar.
 
F Fideliox skrev:
Som jag fattat det är pumpen feldesignad, eller fläkten. Det skulle behövas fler fläktblad.
Japp det är jag rätt övertygad om med.
 
H hustomte85 skrev:
Är det en split eller package-modell du har i så fall? Om jag tolkar vissa andra inlägg på forumet rätt så skulle det kunna skilja sig i ljudnivån beroendet på det.
Split. puhz-sw100 ya. Är på min 3de utedel på fem år. Samma dånande. Jag har ett gammalt hus/radiatorer som gärna ville ha 60 grader dut. Efter byte av många radiatorer så klarar jag mig bra med under 50 grader dut. Detta har gjort att pumpen blivit lugnare. Men det är fortfarande helt galet att man marknadsför den som tystaste pumpen.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.