Konstigt att tempen måste gå upp till 70 grader!. Min installatör rådde mig till att ha eco-läget avstängt - minns ej varför ...
 
F
M mrPersson67 skrev:
Konstigt att tempen måste gå upp till 70 grader!. Min installatör rådde mig till att ha eco-läget avstängt - minns ej varför ...
Nja den måste inte upp till 70, men det är precis som att den blir för effektiv/hinner inte avge tempen till vattnet och blir överhettad.

Nu har jag kört 2 omgånger varmavtten senaste 2 dagarna. Den har blivit betydligt tystare, undrar om han gjorde något mer faktiskt. Jag har haft 52 grader tidigare och haft samma problem nämligen.

Själva ECO läget gör att den ska köra med lägre effekt (vad jag kan se på elmätare drygt 2kw). Eftersom lägre framledningstemp ger bättre COP bör det spara lite el men det kommer ta längre tid att värma vattnet. Men skulle det kunna vara så att den med ECO påslaget inte orkar dra över 55 grader bara?! Jag har en legionella körning imorgon, sugen på att slå av ECO nu och se vad som händer då.
 
F Fideliox skrev:
Nja den måste inte upp till 70, men det är precis som att den blir för effektiv/hinner inte avge tempen till vattnet och blir överhettad.

Nu har jag kört 2 omgånger varmavtten senaste 2 dagarna. Den har blivit betydligt tystare, undrar om han gjorde något mer faktiskt. Jag har haft 52 grader tidigare och haft samma problem nämligen.

Själva ECO läget gör att den ska köra med lägre effekt (vad jag kan se på elmätare drygt 2kw). Eftersom lägre framledningstemp ger bättre COP bör det spara lite el men det kommer ta längre tid att värma vattnet. Men skulle det kunna vara så att den med ECO påslaget inte orkar dra över 55 grader bara?! Jag har en legionella körning imorgon, sugen på att slå av ECO nu och se vad som händer då.
Hur gick det med legionella-körningen?
 
F
M mrPersson67 skrev:
Hur gick det med legionella-körningen?
Ingen skillnad där, spets användes som vanligt. Och idag när den körde vanligt varmvatten så var ljudet tillbaka dessvärre. 😩
 
Har de tagit bort transportsäkringen för kompressorn? Blir ett jävla ljud om de sitter kvar. Där jag jobbar har vi fått byta ett par kompressorer med på denna modell med.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
F
E Emanuel01 skrev:
Har de tagit bort transportsäkringen för kompressorn? Blir ett jävla ljud om de sitter kvar. Där jag jobbar har vi fått byta ett par kompressorer med på denna modell med.
Ja det är borta.
M mrPersson67 skrev:
Konstigt att tempen måste gå upp till 70 grader!. Min installatör rådde mig till att ha eco-läget avstängt - minns ej varför ...
För skojs skull mätte jag med lite olika parametrar med eco på och av. Hade behövt testa mer men verkar spara lite.
 
  • Skärmdump av mobil, visar energiförbrukning och värmevärdet för olika dagar, inkluderar grafer och statistik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tycker att det här låter som att expansionsventilen matas med gasvätskeblandning, dvs, lite för lite köldmedium. Slutar det efter ett tag? I så fall behöver det inte vara något fel utan istället en feature av lång rördragning. Men om dina siffror är tillförlitliga så är det något som inte stämmer. COP ska vara betydligt högre än så.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
F
F Funker skrev:
Tycker att det här låter som att expansionsventilen matas med gasvätskeblandning, dvs, lite för lite köldmedium. Slutar det efter ett tag? I så fall behöver det inte vara något fel utan istället en feature av lång rördragning. Men om dina siffror är tillförlitliga så är det något som inte stämmer. COP ska vara betydligt högre än så.
Installatören sa att han kollade köldmediet och att det såg rätt ut. Rördragning är nog inte ovanligt lång? Ca 5 meter.

COP är nog inte hundra procent tillförlitlig då det är uppskattade värden som pumpen ger.

Men det högsta den någonsin haft är 3.01,gäller både vatten och värme.
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
Missade att det var en packagemodell. Då spelar inte rördragningen någon roll.
 
Håller med om att det är köldmediesus som expansionsventilen avger av genomsläppande gas innan det blivit tillräckligt mycket kondensat i flytande form nått expansionsventilen och det blir mycket tystare.

Nästan alla värmepumpar har någon form av sus och gurgelljud vid start och vid stopp av expanderad gas när systemet bygger upp tryck och när trycket jämnar ut sig.

Många system har en bit kapillärrör före och efter expansionsventilen för att minska tryckfallet över själva expansionsventilen och lugna med gasrörelserna efter tryckfallet och den vägen minska ljudnivå.

Termiska expansionsventiler med bulb vid evaporatorns suggasutgång för att känna av temperaturen på utloppet av evaporatorn och suggasen mot kompressorn, har nackdelen att vara ganska öppen tills temperaturdiffen strax efter expansionsventilens ventilkägla och i utloppen på evaporatorn når nära samma temperatur (enstaka grad skillnad) och då först börja trottla ned flödet av kondensat (det för att det inte skall suga flytande kondensat in i kompressorn). det gör att de kan susa ganska mycket av genomfarande gas en stund efter en kompressorstart innan densiteten ökat så mycket att det börja komma vätska genom ventilen och det blir mycket tystare.

Moderna värmepumpar har elektriskt styrda expansionsventiler och med termistorer som känner av temperaturen på rörens inlopp och utlopp av evaporatorn, har större friheter från styrsystemet att tex. hålla expansionsventilen nära stängd vid kompressorstarten och släppa på först när det efter en tid/temperatur bedöms att det finns kondensat framme vid expansionsventilen och då först släpper på - och 'gurgel och sustiden' blir mycket kortare.

Detta är något som en värmepumpsmontör inte har någon kontroll över och normalt svårt att justera/åtgärda i sådana här fall eftersom det hela styrs helt av värmepumpens firmware och hur högljudd en expansionsventil susar kan vara på individuell exemplarnivå beroende på mekaniska bearbetningen av ventilen där 1/1000-dels mm olika bearbetning kring ventilsätena mellan exemplaren kan avgöra vilken typ av turbulens på gasflödet det skapar, om det är högjudd eller med lägre nivå...

Alla som har pillat med munstycke på oljepanna eller på en gasolbrännare vet att en mikroskopisk skada på kanten i hålet för att man försökte rensa med en nål kan ge helt annan flöde och oftast en mycket sämre sådan med sticklågor i annan riktning etc..

Det man kan titta på är varför det låter så förbaskat mycket - ligger någon rör kort före eller efter expansionsventilen mot lådchassiet av värmepumpen och får den att agera högtalare?? - och då kan en gummibit lagd mellan röret och chassie-detaljen minska oljudet tämligen mycket eller att röret böjs så mycket att den inte ligger emot någon plåtdetalj, att med blyasfaltsmatta eller liknande som tål höga temperaturer utan att rinna - klä in expansionsventilen med rörstycke före och efter 'tynga ned' och dämpa oljudet av röret - det behöver heller inte vara precis vid expansionsventilen det låter utan kanske en rörböj en bit bort och man får med fingrarna känna och klämma till på olika ställen efter rören tills man hittar platsen där det förändras mycket ljudmässigt och sedan prova att sätta blyasfaltsmatta häftad och lindad kring den platsen på röret.
Jobbet i ljudjakt är inte annorlunda än att få tex. en NAS med brummande och av sökningar knackande ljud att bli tystare då ljudet ofta kommer från chassiet som agerar högtalare - inte från diskarna själva.
 
Redigerat:
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
F
X xxargs skrev:
Håller med om att det är köldmediesus som expansionsventilen avger av genomsläppande gas innan det blivit tillräckligt mycket kondensat i flytande form nått expansionsventilen och det blir mycket tystare.

Nästan alla värmepumpar har någon form av sus och gurgelljud vid start och vid stopp av expanderad gas när systemet bygger upp tryck och när trycket jämnar ut sig.

Många system har en bit kapillärrör före och efter expansionsventilen för att minska tryckfallet över själva expansionsventilen och lugna med gasrörelserna efter tryckfallet och den vägen minska ljudnivå.

Termiska expansionsventiler med bulb vid evaporatorns suggasutgång för att känna av temperaturen på utloppet av evaporatorn och suggasen mot kompressorn, har nackdelen att vara ganska öppen tills temperaturdiffen strax efter expansionsventilens ventilkägla och i utloppen på evaporatorn når nära samma temperatur (enstaka grad skillnad) och då först börja trottla ned flödet av kondensat (det för att det inte skall suga flytande kondensat in i kompressorn). det gör att de kan susa ganska mycket av genomfarande gas en stund efter en kompressorstart innan densiteten ökat så mycket att det börja komma vätska genom ventilen och det blir mycket tystare.

Moderna värmepumpar har elektriskt styrda expansionsventiler och med termistorer som känner av temperaturen på rörens inlopp och utlopp av evaporatorn, har större friheter från styrsystemet att tex. hålla expansionsventilen nära stängd vid kompressorstarten och släppa på först när det efter en tid/temperatur bedöms att det finns kondensat framme vid expansionsventilen och då först släpper på - och 'gurgel och sustiden' blir mycket kortare.

Detta är något som en värmepumpsmontör inte har någon kontroll över och normalt svårt att justera/åtgärda i sådana här fall eftersom det hela styrs helt av värmepumpens firmware och hur högljudd en expansionsventil susar kan vara på individuell exemplarnivå beroende på mekaniska bearbetningen av ventilen där 1/1000-dels mm olika bearbetning kring ventilsätena mellan exemplaren kan avgöra vilken typ av turbulens på gasflödet det skapar, om det är högjudd eller med lägre nivå...

Alla som har pillat med munstycke på oljepanna eller på en gasolbrännare vet att en mikroskopisk skada på kanten i hålet för att man försökte rensa med en nål kan ge helt annan flöde och oftast en mycket sämre sådan med sticklågor i annan riktning etc..

Det man kan titta på är varför det låter så förbaskat mycket - ligger någon rör kort före eller efter expansionsventilen mot lådchassiet av värmepumpen och får den att agera högtalare?? - och då kan en gummibit lagd mellan röret och chassie-detaljen minska oljudet tämligen mycket eller att röret böjs så mycket att den inte ligger emot någon plåtdetalj, att med blyasfaltsmatta eller liknande som tål höga temperaturer utan att rinna - klä in expansionsventilen med rörstycke före och efter 'tynga ned' och dämpa oljudet av röret - det behöver heller inte vara precis vid expansionsventilen det låter utan kanske en rörböj en bit bort och man får med fingrarna känna och klämma till på olika ställen efter rören tills man hittar platsen där det förändras mycket ljudmässigt och sedan prova att sätta blyasfaltsmatta häftad och lindad kring den platsen på röret.
Jobbet i ljudjakt är inte annorlunda än att få tex. en NAS med brummande och av sökningar knackande ljud att bli tystare då ljudet ofta kommer från chassiet som agerar högtalare - inte från diskarna själva.
Tack för uttömande svar, även om jag nog inte greppar precis allt. 😅 Men man undrar ju vilken sorts kvalitetskontroll som finns på Mitsubishi, man kunde ju tycka att de borde testa maskinerna någorlunda innan de levereras. Men då kanske det inte nödvändigtvis är något fel annat än ljudet.

Men ja, får väl plocka av chassit och försöka felsöka själv närmare. Visst ljud är ju självklart tänker jag men tycker den låter överdrivet mycket.
 
Mja, under åren har jag varit ute för att betydligt dyrare maskiner anländer defekta, så tycker inte att vi behöver dra några slutsatser av detta.
 
Efter att ha hört ljudet med bättre ljud så är det inte kompressorfel som jag har råkat ut för på jobbet. Utan som andra säger här att det är "gasljud". Har själv en äldre Mitsubishi l/l fd25 hemma och den har liknande ljud när man startat upp den men lägre ljudnivå.
Gissar på att det är expansionsventilen som justerar mycket i början som är orsaken vilket även andra skriver.
 
F Fideliox skrev:
Ja det är borta.

För skojs skull mätte jag med lite olika parametrar med eco på och av. Hade behövt testa mer men verkar spara lite.
Snygg sammanställning :) Med dessa utomhustemp verkar det ju klockrent att köra på Eco. Undrar hur det sett ut vid -10. Längtar till vintern för att se en ny sammanställning ;) Förresten, har du en sådan där wifi-pryl man kan köpa och koppla till VP för att sen kunna använda en app?
 
U
Men den låter ju inte helt frisk?
Oavsett om det finns förklarliga anledningar till ljudet så marknadsförs den som tystast.
Nått måste väll ändå vara problem?

Våran från annat märke låter ju inte mer än ett svagt hummande och sus från fläkten, knappt märkbar. Låter lite mer just när den startar, ett litet brum, ungefär i samma nivå som ett kylskåp. Dessutom är ju cop ruskigt lågt. Vi ligger hitills på 4.69 för september med en medeltemperatur på 15C utomhus, varmvatten inställt på 52C.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.