Såhär lät min första utedel.

Den byttes men tycker den nya börjar låta konstigt den med, inte lika illa men illa.

Bra skit! 🤦🏻‍♂️
 
L Lundgren83 skrev:
Såhär lät min första utedel.
[video]
Den byttes men tycker den nya börjar låta konstigt den med, inte lika illa men illa.
[video]
Bra skit! 🤦🏻‍♂️
Har de tagit bort transportsäkringen till kompressorn?
 
F
L Lundgren83 skrev:
Såhär lät min första utedel.
[video]
Den byttes men tycker den nya börjar låta konstigt den med, inte lika illa men illa.
[video]
Bra skit! 🤦🏻‍♂️
Exakt så som din andra film låter min med.

Jag tycker det mer kommer från fläkten. Men jag har testat bryta strömmen, skruva av gallret och snurra på den med handen och då låter det inget.
 
Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
Har de tagit bort transportsäkringen till kompressorn?
På min första var det borttaget iaf. Var nått med kompressorn på den så de bytte hela utedelen.
På den jag har nu vet jag inte men antar det? Låter som kompressorn går ojämnt?
 
F Fideliox skrev:
Exakt så som din andra film låter min med.
Hmm skumt! Ska det vara så eller är det onormalt det är frågan?? Får ta å prata med min installatör. Ljudet lär ju iaf inte minska de kommande dagarna då det ska bli kallare.

På promenaden så brukar jag gå runt å lyssna på luftvattenpumpar, har några nibe, ivt och ctc häromkring där jag bor...de låter ju knappt nått!? Till och med fläktljudet, blåsljudet låter ju mindre! Hur kan mitsubishi misslyckas så!!
 
F
L Lundgren83 skrev:
Hmm skumt! Ska det vara så eller är det onormalt det är frågan?? Får ta å prata med min installatör. Ljudet lär ju iaf inte minska de kommande dagarna då det ska bli kallare.

På promenaden så brukar jag gå runt å lyssna på luftvattenpumpar, har några nibe, ivt och ctc häromkring där jag bor...de låter ju knappt nått!? Till och med fläktljudet, blåsljudet låter ju mindre! Hur kan mitsubishi misslyckas så!!
Ja jag vet inte varför. Ja dånet är helt fruktansvärt, låter som det står en lastbil på tomgång utanför ungefär.
 
Jag skulle i alla fall inte köpa en lvvp där det går vatten ända till utedel, inte här i norrbotten i alla fall..
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
F
DonPablo DonPablo skrev:
Jag skulle i alla fall inte köpa en lvvp där det går vatten ända till utedel, inte här i norrbotten i alla fall..
Nej men i skåne är det sällan minusgrader ute eller strömavbrott. Sen kan man väl köra glykol om man är orolig.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Nej men i skåne är det sällan minusgrader ute eller strömavbrott. Sen kan man väl köra glykol om man är orolig.
Glykol minskar verkningsgraden på en värmepump.
 
Jag har själv en Ecodan split, men har inte dessa ljud. Men knäpptyst är den inte. Den är väldigt tyst utomhus, men den skapar ett lågt ljud som hörs inifrån huset. Men det kan vara bra att kolla plåthuven runt kompressorn. Sitter den inte riktigt rätt kan det bli väldigt mycket ljud.
 
F
R Real-House skrev:
Jag har själv en Ecodan split, men har inte dessa ljud. Men knäpptyst är den inte. Den är väldigt tyst utomhus, men den skapar ett lågt ljud som hörs inifrån huset. Men det kan vara bra att kolla plåthuven runt kompressorn. Sitter den inte riktigt rätt kan det bli väldigt mycket ljud.

Kanske är olika. Tycker pannan/innedelens cirkulationspump låter rätt mycket och rören till utedelen visslar friskt när kompressorn kör.
 
F Fideliox skrev:
Nope. Väsandet är kvar. Även skrapande ljud från fläkten samt brumande lastbilsljud i huset. Aldrig mer Mitsubishi för min del när denna ska bytas. Finns väl en anledning till att Nibe kostade 20-30k mer.
Kollade du hur den fryser?
 
F
F Funker skrev:
Kollade du hur den fryser?
Japp, jämt och fint.
 
F
F Fideliox skrev:
Japp, jämt och fint.
Well förutom längst ner men kanske värmekabeln som tinar?
 
  • Vit luftkonditioneringsenhet, utsida, smutsiga filter, värmerör, fast monterad på metallställning, grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Well förutom längst ner men kanske värmekabeln som tinar?
Det är inte värmekabeln, men det är ok. Jag ska kolla på en liknande maskin imorgon och se precis hur den funkar, för jag noterade samma fenomen på den. Var några år sedan jag hade full koll på dem så jag måste friska upp minnet. Har för mig att nedersta slingan har lite annorlunda funktion. Ska eventuellt stjäla den idén till min hemmabyggda värmepump för jag har lite problem med att is hänger kvar där.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.