F
M mrPersson67 skrev:
Snygg sammanställning :) Med dessa utomhustemp verkar det ju klockrent att köra på Eco. Undrar hur det sett ut vid -10. Längtar till vintern för att se en ny sammanställning ;) Förresten, har du en sådan där wifi-pryl man kan köpa och koppla till VP för att sen kunna använda en app?
Ja inte helt vetenskapligt men kan göra om det till vintern. 😹 Yes, har wifi dongeln. Melcloud är skit men går att integrera med Home assistent för att få ut lite data till grafer t ex.
Mobilapplikationsskärm för hemautomatisering visar data om värmepump, vattenberedare och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

U Utsliten och utdömd skrev:
Men den låter ju inte helt frisk?
Oavsett om det finns förklarliga anledningar till ljudet så marknadsförs den som tystast.
Nått måste väll ändå vara problem?

Våran från annat märke låter ju inte mer än ett svagt hummande och sus från fläkten, knappt märkbar. Låter lite mer just när den startar, ett litet brum, ungefär i samma nivå som ett kylskåp. Dessutom är ju cop ruskigt lågt. Vi ligger hitills på 4.69 för september med en medeltemperatur på 15C utomhus, varmvatten inställt på 52C.
Jag har även kontaktat Mitsubishi själva men de hänvisar helt till åf.

Gällande COP så tycker även jag att 3 känns mycket låg. Men som sagt jag vet inte om siffrorna från pumpen är att lita på helt, tror den saknar mätning och kör på uppskattning. Däremot har jag elmätning via HAN port på husets elmätare. Pumpen har dragit någonstans runt 1kwh per dag nu under sommaren, oftast då så kör den bara 1 gång per dag och värmer från 46-52 grader ungefär. Har 200l tank och jag tror den mäter i mitten? Under vintern så ligger den på ca 20kwh per dag för varmvatten och värme.

Det enda jag vet säkert att detta var första och sista gången jag köpte Mitsubishi. Skulle betalat 20-30k mer för en Nibe istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bolian och 1 till
  • Laddar…
U
F Fideliox skrev:
Ja inte helt vetenskapligt men kan göra om det till vintern. 😹 Yes, har wifi dongeln. Melcloud är skit men går att integrera med Home assistent för att få ut lite data till grafer t ex.
[bild]

Jag har även kontaktat Mitsubishi själva men de hänvisar helt till åf.

Gällande COP så tycker även jag att 3 känns mycket låg. Men som sagt jag vet inte om siffrorna från pumpen är att lita på helt, tror den saknar mätning och kör på uppskattning. Däremot har jag elmätning via HAN port på husets elmätare. Pumpen har dragit någonstans runt 1kwh per dag nu under sommaren, oftast då så kör den bara 1 gång per dag och värmer från 46-52 grader ungefär. Har 200l tank och jag tror den mäter i mitten? Under vintern så ligger den på ca 20kwh per dag för varmvatten och värme.

Det enda jag vet säkert att detta var första och sista gången jag köpte Mitsubishi. Skulle betalat 20-30k mer för en Nibe istället.
Dock kan man ha otur med alla märken.
Som många säger med värmepumpar så är det firman som ska serva och installera den som måste vara duktig, märket är sekundärt.
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Dock kan man ha otur med alla märken.
Som många säger med värmepumpar så är det firman som ska serva och installera den som måste vara duktig, märket är sekundärt.
Javisst är det så. Men bara att spana in t ex värmepumpsforum. Många som har problem med ecodan dessvärre. Än värre blir det när den ska börja avfrosta..

Firman jag gick via är ganska stora och populära på orten och ligger typ 1km ifrån där jag bor. Så jag tvivlar inte så mycket på dem direkt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Dock kan man ha otur med alla märken.
Som många säger med värmepumpar så är det firman som ska serva och installera den som måste vara duktig, märket är sekundärt.
Tyvärr är det många firmor som ser möjligheten att göra snabba cash på värmepumpar och kunskapen kommer i skymundan. Som slutkund är det ju ganska svårt att se igenom. Misstaget många gör är att köpa värmepump av rörmokare. Visst, det är klart att det finns rörmokare också som vet hur det fungerar, men för många behandlar dem likvärdigt en olje- eller elpanna. En värmepump behöver rätt förutsättningar för att fungera bra. Nu i detta fallet är det en packagemodell som verkar ha något knas med sig, men det är ändå återförsäljaren som måste ha kunskapen.
Vilken sorts firma har TS köpt sin värmepump av?
 
F
F Funker skrev:
Tyvärr är det många firmor som ser möjligheten att göra snabba cash på värmepumpar och kunskapen kommer i skymundan. Som slutkund är det ju ganska svårt att se igenom. Misstaget många gör är att köpa värmepump av rörmokare. Visst, det är klart att det finns rörmokare också som vet hur det fungerar, men för många behandlar dem likvärdigt en olje- eller elpanna. En värmepump behöver rätt förutsättningar för att fungera bra. Nu i detta fallet är det en packagemodell som verkar ha något knas med sig, men det är ändå återförsäljaren som måste ha kunskapen.
Vilken sorts firma har TS köpt sin värmepump av?
Företaget jag köpt av är en lokal firma som endast säljer värmepumpar i olika slag. Bor på mindre ort och detta bolag är ganska känt, sponsrar lokala fotbollslaget, alltid med på byns marknad etc. Tror inte de har för avsikt att få dåligt rykte direkt. Deras montör har jobbat med värmepumpar sedan 90-talet så viss erfarenhet bör de ju ha.

Men ringer jag igen så tror jag nog inte de kan ju göra mycket mer?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Utan att ha kikat på den själv är det ju svårt att säga om det överhuvudtaget är något fel på den. Ett enkelt sätt att se om det är köldmediebrist är att se om det fryser jämnt över hela förångaren när det kryper ner under nollan. Är det jämnt är det sannolikt ok, är det ett par strimmor som fryser är något sannolikt fel.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
F
F Funker skrev:
Utan att ha kikat på den själv är det ju svårt att säga om det överhuvudtaget är något fel på den. Ett enkelt sätt att se om det är köldmediebrist är att se om det fryser jämnt över hela förångaren när det kryper ner under nollan. Är det jämnt är det sannolikt ok, är det ett par strimmor som fryser är något sannolikt fel.
Tack för tipset, får hålla koll när det blir kallare. 👍 Dock sa montören att han inte kunde mäta upp någon köldmedie brist. 🤔
 
Nej det är riktigt, det är inte helt enkelt att se när lasten är låg och det är varmt ute. Faktumet att det är varmt ute gör också att mer köldmedium befinner sig i förångaren än när det är kallare och det kan verka som brist och du får oljud i expansionsventilen som demonstrerat i filmen.
 
Visslandet i en expansionsventil övergår nog de flesta installatörers kompetens utan kräver riktig kyltekniker som också kan hantera firmware i maskinen och eventuell hårdlöda in extra rörslingor som dämpar ljudet med tex en kortare kapillär-rör (för att öka inre dämpningen i gasflödet och därmed sänka Q-värdet i resonansen som ger visslingen) eller stämmer av det till annan frekvens med annan rörlängd eller kan trixen att vikta ned på rätt ställe så att ljudet inte fortplantar sig lika mycket.

Resonans av 'orgeltyp' är inte helt lätta hantera och kan bero på en rörbockning och/eller längd som skiljer en smula mellan exemplar och man har för lite inre dämpning i gas och rör, blir en orgelpipa och därför får visselljud.

Äldre maskiner med receiver-tank så hade man en ventil före expansionsventilen som helt enkelt stängde flödet och så pumpade kompressorn tills trycket på evaporatorsidan blev låg och en pressostat stängde av kompressorn. När det hela skulle igång igen så öppnade man ventilen före expansionsventilen och den blev matad med flytande kondensat i stort sett direkt och tiden med gas-vissling var i stort sett obefintlig, trycket gick upp och pressostaten startade kompressorn igen.

Nu med variabel-varvtals kompressor och system utan receiver-tank (för att hålla ned köldmediemängderna) så jobbar man inte på det sättet utan har en gasvissling i expansionsventilen mer eller mindre lång tid både vid starten när tryckskillnaderna byggs upp och sedan när kompressorn stänger av helt och tryckskillnaderna utjämnas.

Här skulle man kunna justera ljudnivån i hur mycket expansionsventilen öppnades av elektroniken och firmwaren i situation när det fortfarande blåser gas i samband med start och stopp, och det är parametrar som förmodligen få kan pilla på och ännu färre har utrustning för att programmera in det
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
X xxargs skrev:
Visslandet i en expansionsventil övergår nog de flesta installatörers kompetens utan kräver riktig kyltekniker som också kan hantera firmware i maskinen och eventuell hårdlöda in extra rörslingor som dämpar ljudet med tex en kortare kapillär-rör (för att öka inre dämpningen i gasflödet och därmed sänka Q-värdet i resonansen som ger visslingen) eller stämmer av det till annan frekvens med annan rörlängd eller kan trixen att vikta ned på rätt ställe så att ljudet inte fortplantar sig lika mycket.

Resonans av 'orgeltyp' är inte helt lätta hantera och kan bero på en rörbockning och/eller längd som skiljer en smula mellan exemplar och man har för lite inre dämpning i gas och rör, blir en orgelpipa och därför får visselljud.

Äldre maskiner med receiver-tank så hade man en ventil före expansionsventilen som helt enkelt stängde flödet och så pumpade kompressorn tills trycket på evaporatorsidan blev låg och en pressostat stängde av kompressorn. När det hela skulle igång igen så öppnade man ventilen före expansionsventilen och den blev matad med flytande kondensat i stort sett direkt och tiden med gas-vissling var i stort sett obefintlig, trycket gick upp och pressostaten startade kompressorn igen.

Nu med variabel-varvtals kompressor och system utan receiver-tank (för att hålla ned köldmediemängderna) så jobbar man inte på det sättet utan har en gasvissling i expansionsventilen mer eller mindre lång tid både vid starten när tryckskillnaderna byggs upp och sedan när kompressorn stänger av helt och tryckskillnaderna utjämnas.

Här skulle man kunna justera ljudnivån i hur mycket expansionsventilen öppnades av elektroniken och firmwaren i situation när det fortfarande blåser gas i samband med start och stopp, och det är parametrar som förmodligen få kan pilla på och ännu färre har utrustning för att programmera in det
Låter som en mycket svårt problem att åtgärda.

Idag var det dags för legionella igen. Utomhus temp 11 grader. Pumpen orkade dra upp vatten temp till 54 grader sen kör den elpatron för att nå resten av vägen upp till 60.
 
Framförallt tar det tid och kräver en del slutledningsförmåga att hitta dom punkterna där en åtgärd gör mest nytta - har man tur kan man med fingrarna klämma och testa sig runt och hitta punkterna när en märkbar dämpning av ljudet sker och försöka lyssna sig fram var ljudet kommer ifrån och sedan hitta lösningar med blydämpmattor, andra vikter som kläs rören som reducerar ljudet en bit - och i värsta fallet måste man gå in i kylslingan med andra rörlängder, rör som har ljuddämpande verkan etc.

Ett problem i sådana sammanhang är att ljudet är bara kort tid och när man felsöker vill man ha det hela tiden... så frågan är också hur långa tidsintervallerna är innan man kan få fram ljudet igen...

Sådan sak kan ta en hel dag och heller ingen garanti att lyckas heller om det inte finns någon modifieringskit redan utprovad av tillverkaren...
 
Hur har det gått för TS, har det löst sig?
 
F
L Lundgren83 skrev:
Hur har det gått för TS, har det löst sig?
Nope. Väsandet är kvar. Även skrapande ljud från fläkten samt brumande lastbilsljud i huset. Aldrig mer Mitsubishi för min del när denna ska bytas. Finns väl en anledning till att Nibe kostade 20-30k mer.
 
F Fideliox skrev:
Nope. Väsandet är kvar. Även skrapande ljud från fläkten samt brumande lastbilsljud i huset. Aldrig mer Mitsubishi för min del när denna ska bytas. Finns väl en anledning till att Nibe kostade 20-30k mer.
Surt att det inte har löst sig för dig.
Installerade min i början på november, lät som fan efter nån vecka. De byte utedelen utan några som helst konstigheter men nu börjar den nya låta den också, inte i samma nivå men det låter inte bra. Kompressorn som går ojämnt som gör att allt vibrerar. Nä hade förväntat mig mer med av en 20år nyare maskin än den Thermia atria 10 som den ersatte. Framförallt ljudnivån! Ångrar som fan att jag inte läste på mer och googlade runt innan. Känns jävligt surt nu!
Finns många runt om i villaområdena där jag bor som kör lvp och alla andra tycker jag låter mindre!?
 
F
L Lundgren83 skrev:
Surt att det inte har löst sig för dig.
Installerade min i början på november, lät som fan efter nån vecka. De byte utedelen utan några som helst konstigheter men nu börjar den nya låta den också, inte i samma nivå men det låter inte bra. Kompressorn som går ojämnt som gör att allt vibrerar. Nä hade förväntat mig mer med av en 20år nyare maskin än den Thermia atria 10 som den ersatte. Framförallt ljudnivån! Ångrar som fan att jag inte läste på mer och googlade runt innan. Känns jävligt surt nu!
Finns många runt om i villaområdena där jag bor som kör lvp och alla andra tycker jag låter mindre!?
Ja jag ångrar mitt köp väldigt mycket. Särskilt när de själva skryter på sin produktsida att den ska vara jättetyst. Bara att spana in värmepumpsforumet ecodan del. https://www.varmepumpsforum.com/vpf...1976ae3f7cd724eb6eb35a3f85abdfd&topic=68415.0
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.