Tomture61
Körde liten roller när jag målade ändträt med toppfärgen .
Kan dessvärre konstatera att bostadshuset har 16 gr droppnäsa och garaget 15 gr :worried::rolleyes:

D Derbyboy skrev:
[länk]

[bild]

Är det bättre med droppnäsa så kan man ju ha det om man nu själv är den som ska måla
Jag vet inte vad som står på grundoljeburkarna men av de äldre man fick lära sig en gång i tiden skulle allt ändträ snedsågas 17 grader. Därefter ställas i en balja med grundolja 5 min. Därefter var brädan redo för grundfärg och en strykning färdigfärg innan den skulle spikas upp.

Nu läste jag precis en färsk studie. http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1435055&dswid=-8303

E
nligt denna enkla studie saknar droppnäsan betydelse. Typ.

Men jag väljer att tro på de gamla vise männen ett tag till. Min känsla som man fått genom åren är nämligen att både staket och panel som inte har droppnäsa ruttnar snabbare.

Skulle vara intressant att se en studie ifall rakt kapad panel möjligen spricker lättare.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
men av de äldre man fick lära sig en gång i tiden skulle allt ändträ snedsågas 17 grader.
Nu brukar jag inte bry mig om vad du skriver, men det kan ligga något i detta.
En gång i tiden pratade snickare aldrig grader, utan vinklar och lutning angavs som förhållande, t.ex taklutningat
1:1 (45°) , 3:4 (ca 37°), 1:2 (ca 27°) eller 1:4(ca 14°)

Och 3:10 blir ju ca 17°, så det är möjligt att det finns en historik bakom detta.

ClasseClas
Hur gör ni droppnosmuppar med era knutbrädor? Rak kapning eller droppnos? Jag kör rakt. Ser för fult ut annars.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Hur gör ni droppnosmuppar med era knutbrädor? Rak kapning eller droppnos? Jag kör rakt. Ser för fult ut annars.
17 grader eftersom jag inte bara är en mupp utan en riktig droppnosmupp.

D
Skulle ha velat ställa mina fasadbrädor i olja men Falu färg rekommenderade inte detta då det kunde ge färgskiftningar i färgen.

Jag har ändrat mig nu, kommer nog köra 17,2 grader gering.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Ska du inte kompromissa med 8,5:crysmile:

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
[länk]

[bild]

Är det bättre med droppnäsa så kan man ju ha det om man nu själv är den som ska måla
Ungefär 15 = Exakt 17 grader.

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
D
Tror ifs att det är 17,0 som gäller i detta läge.

D Derbyboy skrev:
Tror ifs att det är 17,0 som gäller i detta läge.
Framförallt får du hoppas på en snöfattiga vintrar. Eller möjligen en sprayflaska med diesel..

D
Utveckla

Utveckla!
Då skall stående panel givetvis sågas i spets, så här.
Ritad illustration av sågning av stående panel i spets med vinklar 14 och 30 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt annat är vanilj.
Mvh Findus

14 är inte det nya 17.

D
findus42 findus42 skrev:
Utveckla!
Då skall stående panel givetvis sågas i spets, så här.
[bild]
Allt annat är vanilj.
Mvh Findus
skulle ju inte se klokt ut i mitt fall

D
Skulle skämmas 24/7 med spetsiga plankor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.