MathiasS skrev:
Jag minns att detta diskuterades när detta var på tapeten förra gången..... ;)

Vattnet koncentreras inte till en kant, det droppar av pga att ytspänningen inte håller vattnet kvar på "spetsen".

Tror fanimej det är dags för lite fältprov för att bevisa det överlägsna med just 17 grader.
Vi tvistar. Frågan är väl om vi är "di lärde".

;D
 
Johan Gunverth skrev:
Vi tvistar. Frågan är väl om vi är "di lärde".

;D
Jepp. Det är det som är frågan. :cool:
 
Mikael_L
D
Ska göra panel i sommar, är det fortfarande 17 grader som gäller?
 
Nej, på grund av klimatförändringarna är det numera 16,7 grader som gäller.
 
  • Haha
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
Träguiden säger 15° så allt annat är inte fackmässigt ;) Vill man tydligt visa att man är hemmafixare så kan man köra 17° men jag skulle aldrig betala för det.

(Inom rimlighet spelar det ingen som helst roll vilken vinkelndet blir)
 
D
Haha

försökte hitta på träguiden. Har du en länk? Vet inte riktigt vad jag ska söka på
 
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Haha

försökte hitta på träguiden. Har du en länk? Vet inte riktigt vad jag ska söka på
Slösa inte tid på det :D
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Ska göra panel i sommar, är det fortfarande 17 grader som gäller?
Du får väl invänta MathiasS svar i frågan, det är där du har förkämpen för 17°.

Vi gamla stofiler som varit med så länge så att vi läste och skrev om detta då det begav sig hade ju lite kul, typ humorhörnan, fast spridd i några olika trådar.

Men ärligt talat är det 15° som är det normala tipset för snedkapning av panel för att få en droppnäsa, och det blir precis lika bra med allt mellan 10 och 20°.
Och det som skrevs i inlägg #12 är kanske sant, att det ev är bättre att bara såga av rakt ...
Men jag själv har kapat i vinkel för droppnos, någon vinkel som är nära 17°, eller 15° ...:cool:, utan att vara helt säker på att det är rätt - det bara känns så ... :whistle:
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Efter 5 år på KTH lärde jag mig att talet 17 är nyckeln till det mesta här i världen. Speciellt inom arkitekturen blir ofta symmetrier kring talet 17 väldigt vackra.

Man kan också läsa att:
17 is known as the Feller number, after the famous mathematician William Feller who taught at Princeton University for many years. Feller would say, when discussing an unsolved mathematical problem, that if it could be proved for the case n = 17 then it could be proved for all positive integers n. He would also say in lectures, "Let's try this for an arbitrary value of n, say n=17."

Och bara en sådan sak:
It is believed that the minimum possible number of givens for a sudoku puzzle with a unique solution is 17.

Läser man på lite förstår man att 17 är som pi ungefär. Fast 17 istället.

Är det nu någon som tvivlar på att det ska vara 17 grader istället för 15?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får väl invänta MathiasS svar i frågan, det är där du har förkämpen för 17°.

Vi gamla stofiler som varit med så länge så att vi läste och skrev om detta då det begav sig hade ju lite kul, typ humorhörnan, fast spridd i några olika trådar.

Men ärligt talat är det 15° som är det normala tipset för snedkapning av panel för att få en droppnäsa, och det blir precis lika bra med allt mellan 10 och 20°.
Och det som skrevs i inlägg #12 är kanske sant, att det ev är bättre att bara såga av rakt ...
Men jag själv har kapat i vinkel för droppnos, någon vinkel som är nära 17°, eller 15° ...:cool:, utan att vara helt säker på att det är rätt - det bara känns så ... :whistle:
Jo, det är helt klart att det ska vara 17. Absolut inte 15.

Däremot är det inte klart VAD det det ska vara 17 av. Grader är ju en helt slumpmässig indelning. Du kan lika gärna ställa sågen på 17 goner.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat är det 15° som är det normala tipset för snedkapning av panel för att få en droppnäsa, och det blir precis lika bra med allt mellan 10 och 20°.
Quisling, skämmes!
 
Några hundra år senare är det fortfarande 17 som är rätt. Är det inte ett fast läge på alla cirkelsågar nuförtiden?
 
D
Tror jag kör 17 då, vill ju liksom inte ska mer ofrid än vad jag redan gjort.
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Några hundra år senare är det fortfarande 17 som är rätt. Är det inte ett fast läge på alla cirkelsågar nuförtiden?
Kom vi inte fram till för några år sedan att det var 17 grader med avfasat hörn som gällde? Kan man specialbeställa frässtål som fixar det? Tror det kan bli en framtida storsäljare när alla ska konvertera sina gamla fasader från 15 grader.
 
Njet, jag kom fram till rakt/oljat/målat. ;)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.