60 945 läst · 67 svar
61k läst
67 svar
Optimal vinkel för droppnos
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 034 inlägg
Vi tvistar. Frågan är väl om vi är "di lärde".MathiasS skrev:
;D
Det är skönt att se att 17° börjar sprida sig runt i världen. Snart har vi ingen panel kvar som kan ruttna.
http://nybyggaranda.se/?cat=29&paged=2
http://nybyggaranda.se/?cat=29&paged=2
Träguiden säger 15° så allt annat är inte fackmässigt
Vill man tydligt visa att man är hemmafixare så kan man köra 17° men jag skulle aldrig betala för det.
(Inom rimlighet spelar det ingen som helst roll vilken vinkelndet blir)
(Inom rimlighet spelar det ingen som helst roll vilken vinkelndet blir)
Du får väl invänta MathiasS svar i frågan, det är där du har förkämpen för 17°.D Derbyboy skrev:
Vi gamla stofiler som varit med så länge så att vi läste och skrev om detta då det begav sig hade ju lite kul, typ humorhörnan, fast spridd i några olika trådar.
Men ärligt talat är det 15° som är det normala tipset för snedkapning av panel för att få en droppnäsa, och det blir precis lika bra med allt mellan 10 och 20°.
Och det som skrevs i inlägg #12 är kanske sant, att det ev är bättre att bara såga av rakt ...
Men jag själv har kapat i vinkel för droppnos, någon vinkel som är nära 17°, eller 15° ...
MathiasS skrev:
Efter 5 år på KTH lärde jag mig att talet 17 är nyckeln till det mesta här i världen. Speciellt inom arkitekturen blir ofta symmetrier kring talet 17 väldigt vackra.
Man kan också läsa att:
17 is known as the Feller number, after the famous mathematician William Feller who taught at Princeton University for many years. Feller would say, when discussing an unsolved mathematical problem, that if it could be proved for the case n = 17 then it could be proved for all positive integers n. He would also say in lectures, "Let's try this for an arbitrary value of n, say n=17."
Och bara en sådan sak:
It is believed that the minimum possible number of givens for a sudoku puzzle with a unique solution is 17.
Läser man på lite förstår man att 17 är som pi ungefär. Fast 17 istället.
Är det nu någon som tvivlar på att det ska vara 17 grader istället för 15?
Jo, det är helt klart att det ska vara 17. Absolut inte 15.Mikael_L skrev:
Du får väl invänta MathiasS svar i frågan, det är där du har förkämpen för 17°.
Vi gamla stofiler som varit med så länge så att vi läste och skrev om detta då det begav sig hade ju lite kul, typ humorhörnan, fast spridd i några olika trådar.
Men ärligt talat är det 15° som är det normala tipset för snedkapning av panel för att få en droppnäsa, och det blir precis lika bra med allt mellan 10 och 20°.
Och det som skrevs i inlägg #12 är kanske sant, att det ev är bättre att bara såga av rakt ...
Men jag själv har kapat i vinkel för droppnos, någon vinkel som är nära 17°, eller 15° ..., utan att vara helt säker på att det är rätt - det bara känns så ...
![]()
Däremot är det inte klart VAD det det ska vara 17 av. Grader är ju en helt slumpmässig indelning. Du kan lika gärna ställa sågen på 17 goner.
Kom vi inte fram till för några år sedan att det var 17 grader med avfasat hörn som gällde? Kan man specialbeställa frässtål som fixar det? Tror det kan bli en framtida storsäljare när alla ska konvertera sina gamla fasader från 15 grader.MathiasS skrev: