L Lassse skrev:
Nej tryck bara på att du inte accepterar då går det igång ett dygn.
Skapa ett konto på [länk] och gör ett inlägg.
Hur länge då? När dom väl stänger av ditt internet så blir det säkert några tusen i öppningsavgift .
 
Hej,

Även jag fick igår ett brev i brevlådan från Open Infra där de berättade att de var leverantör av fibernätet till min fastighet och att de ville ha 18 kr i månaden för drift & underhåll.

Då jag inte fick med originalavtalet med Open Infra när jag köpte fastigheten så mailade jag nu på morgonen Open Infras kundtjänst och efterfrågade orginalavtalet med de för vid tiden av signeringen aktuella villkor, fick efter några minuter ett svar från deras kundtjänst.

Hej Patrik

Tack för ditt mejl!

Du har felaktigt aviserats om förändrade drift- och underhållsvillkor. Aviseringen är borttagen och kommer inom kort att försvinna från din uppkoppling.


Med vänliga hälsningar,
Fuad A
Kundtjänst | openinfra.com
010-492 7100 | kundtjanst@openinfra.com

Open Infra bygger, förvaltar och utvecklar fiberinfrastruktur till hushåll, företag samt kommuner i Sverige, Tyskland och USA
Någon fler som fått detta ?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Patrik Åström Patrik Åström skrev:
Någon fler som fått detta ?
Japp.

Min teori är att vi som fick vår fiberinstallation gjord innan Open Infra köpte upp det bolag som utförde fiberinstallationen kan hänvisa till att det inte finns något avtal mellan oss och OI. Finns inget avtal finns ju heller inga villkor som OI kan ändra.
 
Jag fick också en sådan för någon månad sedan. Det roliga är att brevet är adresserat till fastighetsägaren, så jag har en känsla av att de inte ens vet vem de har ett avtal med. Kanske är det det som är poängen, att upprätta ett kundregister....

Hur som helst, efter protest via mail (efter att jag letat fram alla gamla avtal i onödan) fick jag förklarat att det var ett misstag och att det nu tagits bort... Undrar om det gäller alla som protesterar, eller om det faktiskt finns en plan bakom utskicken? Jag sätter mina pengar på att det inte skulle kommit ett brev om någon vecka med en ursäkt ifall jag låtit det vara och inte betalat...
 
På hemsidan hävdar de att alla som är fiberanslutna till deras nät betalar en avgift för drift och underhåll trots att detta inte stämmer.

Det verkar som om OI inte själva har någon aning om en fastighet bytt ägare eller de avtalsvillkor som gällde när fastigheten blev ansluten och vem som gjorde fiberanslutningen eftersom de hävdar att
avgiftem är knuten till anslutningsadressen som de har i sitt nätregister.


https://support.openinfra.com/sv-SE...att-brev-om-avgiften-för-drift-och-underhall-

Samma påstående när någon "flyttar in" i deras nät:

https://support.openinfra.com/sv-SE...flyttad-i-open-infras-nät-vad-gäller-för-mig-

Förutom att ett avtal om drift och inderhåll inte kan tecknas av en fasttighet så påtalar de fördelarna med lägre priser på hembesök och åtgärder samt hänvisar till sina anvisningar via bildskärm eller att
man ska kontakta kundtjänst.

Inte ett ljud där om villkorsändring osv.

På Trustpilot har "Nikita K" svarat på mmånga dåliga betyg och skrivit att det är en villkorsändring som man måste godkänna för att anvnda sig av fibernätet och att detta framgår i alla avtal med dem.

Svarar ett annat betyg med "Drift och underhålls avgiften ska godkännas och betalas av den som använder sig av fiberkabeln på fastigheten inte av den som signerade avtaled, detta är just på detta vis då man kan flytta från adress"

Det betyder att det om det inte finns något avtal och inget som helst tvång att godkänna det, ej heller någon laglig rätt för OI att stänga ner anslutningen för en obetald avgift som inte är avtalad.

Nikita K verkar heller inte ha kunskap om avtalslagar då hon hänvisar til en villkorsändring och att drift och underhåll framgår i alla OI's avtal - har den som signerade det ursprungliga avtalet flyttat så fonns ju inget avtal mellan den nya ägarem och IO. .

OI skröt i februari att trustscore ökat från 2,8 till 3,4 på Trustpilot

https://openinfra.com/nyheter/open-infra-okar-pa-trustpilot-till-34/

Nu har den störtdykt till 2,5 - undrar om de lägger ut det som nyhet...

På äldre frågor och svar framgår det att nätavgiften inte fanns med på tidigare avtal:

Ändrad den: Fre, 10 juli, 2020 at 10:53 AM


På en några av våra tidigare avtal finns inte nätavgiften inskriven i villkoren och därför har du nu fått erbjudande om att ta del av de förmåner som nätavgiften innebär. Där ingår ingår drift och underhåll av fasadbox och fiberbox, det betyder att om något går sönder ingår reparation eller byte av box samt eventuell strömadapter (gäller dock ej om skada är orsakat av oaktsamhet).


Tror att Open Infra skitit i de blå skåpet ordentligt och inte fattat det än...


Jag vet själv hur illa det är utan fiberanslutning (två veckor utan vid byte av leverantör) men skulle aldrig ge mig förrän jag fått tillbaka min fiberanslutning utan pålagda avgifter..
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
NetNut NetNut skrev:
Tror att Open Infra skitit i de blå skåpet ordentligt och inte fattat det än...
Jag tror att de är fullt medvetna om vilka missar de gjort. Det är det som gör att de försöker på mer eller mindre fantasifulla sätt "lura" fiberanvändarna att skriva på deras nya avtal.

Vid varje sånt här försök håvar de säkert in att antal inte ont anande kunder, många hus byter ju t ex ägare mellan omgångarna, så vi kan nog vara ganska säkra på att det här inte är sista försöket. Nästa gång kommer de ha hittat på någon ny krystad formulering och säkerligen ha med det nya hotet om att stänga av uppkopplingen. Just det sistnämnda tror jag är ganska effektivt. I min närhet känner jag till åtminstone två som nästan i panik skrev på när de fick nätet avstängt.

En av dem beskrev förloppet: han hade fått brevet, ignorerade det, nätet stängdes av och han kopplades automatiskt till OI's hemsida. Väl där fick han "skriva under" att han gick med på de nya villkoren och att OI fick börja månadsfakturera. Missen OI gör här är att min bekanta inte loggade in någonstans, det krävdes ingen identifiering och om jag minns rätt så frågade inte OI ens om något kontonummer. Det min bekanta kommer göra är att bestrida fakturorna och säga att han aldrig skrivit på något. Han kommer hävda att det är hans omyndiga barn som utfört förfarandet (i hans namn) när de slussades till OI's hemsida när de ville kunna spela online.

Hur OI ska kunna hänvisa till detta märkliga online-"godkännande" utan någon digital identifiering rent juridisk det kan man ju undra.

Allt detta visar ju på vilka klåpare det är som utgör OI's ledning. De verkar helt sakna en kompetent juridisk avdelning. 😂
 
  • Gilla
bassebus och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det min bekanta kommer göra är att bestrida fakturorna och säga att han aldrig skrivit på något. Han kommer hävda att det är hans omyndiga barn som utfört förfarandet (i hans namn) när de slussades till OI's hemsida när de ville kunna spela online.

Hur OI ska kunna hänvisa till detta märkliga online-"godkännande" utan någon digital identifiering rent juridisk det kan man ju undra.
Normalt sett så ansvarar den som är innehavare av en uppkoppling för att de som får åtkomst till uppkopplingen inte gör sådant som de inte har rätt att göra. Inklusive att teckna avtal.

Men vore det inte ännu enklare att hänvisa till ångerrätt; att teckna ett serviceavtal borde omfattas av ångerrätten och om de dessutom inte informerat om den så har han ju möjlighet att utnyttja den i ett helt år.
 
A adron skrev:
Normalt sett så ansvarar den som är innehavare av en uppkoppling för att de som får åtkomst till uppkopplingen inte gör sådant som de inte har rätt att göra. Inklusive att teckna avtal.
Eftersom ingen identifiering skett så har jag mycket svårt att tro att det håller juridiskt, oberoende vem som tecknade avtalet. Det kunde ju varit en granne som lyckats hacka personens wifi och tecknat avtalet. Inte tusan kan innehavaren hållas ansvarig för det.
 
A
Är det ingen som fått svar av arn eller konsumentombudsman eller sin jurist angående detta?
För tidigt?
 
Idag fick jag besked från en bekant att han lyckats bli av med hotet om avstängning genom att använda samma metod som jag. Alltså ingen avstängning och inget tramsigt serviceavtal.
 
Jag tror att Open Infra har allvarliga organisatoriska problem.
Det har varit mest skit kring dom här uppe i norr, och hos oss kom det först en kille och monterade fiberboxen på fasaden, gjorde håltagning i huset, samt fick en ritning av oss på hur elkablarna går.
Jag hade varit förutseende och gjort en utsättning av både inkommande serviskabel (elmatningen till huset) men även de interna kablarna för utomhusbelysning mm.
Sedan händer ingenting på ett par månader.
Plötsligt ringer någon och säger att nu kommer vi och gräver eran fiberslang till huset, alltså 5 minuter innan dom var vid min fastighet.
Då hade dom redan kört med plöjningsaggregatet över min serviskabel - herregud!
Ingen karta över ledningarna hade dom heller.
Så ren tur att någon var hemma och kunde lotsa dom, och hos grannen körde dom in i fasaden med plöjningsutrustningen - snyggt.
Så nu pekar ett litet rör upp ur marken vid min infartsväg, i väntan på vintern och att snöröjningen ska komma igång.
Någon anslutande fiberkabel syns inte till på många mils håll, och nu har vi minusgrader.
Men fattar varför dom gjorde så har, för enligt avtalet har dom 12 månader extra på sig om dom påbörjat arbete.
Nu bryr jag mig inte så mycket, för ingen annan aktör vill ändå dra fiber ut i ödemarken, så avtalet har jag inga bekymmer med, jag betalar ingenting föränn det går trafik i fibern, och nu har vi 5G.
Men vilket jäkla företag, och urdålig kommunikation angående vad som pågår.
Jag hoppas i alla fall att dom inte lyckas med att knipa åt sig statliga medel i onödigt stor omfattning.
Det trista är väl att dom låser upp många områden som seriösa aktörer annars hade kunnat leverera fiber i (om det finns sådana), i och med att dom har vunnit anbuden på något sätt.
Finns det liksom ingen kravbild, och uppföljning av dessa projekt?
När man sett hur fiberförläggningarna är utförda så funderar man ju starkt på om inte det mobila bredbandet ändå kommer att vara driftsäkrare i längden?
Nåja....skönt att skriva av sig 🙄
Och...vi har serviceavgift inskrivet i vårat avtal, 108kr/år....
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Jag har hört att OpenInfra är det sämsta alternativet att ha, jag är glad jag har via mitt kommunägda el/sop/vattenbolag som verkar rimliga att ha att göra med. Även hört att Telia är vettiga att ha att göra med. OpenInfra verkar inte seriösa i sina upplägg.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
Det är ju svårt att göra något åt för oss som sitter i ett nät som OI har köpt upp/tagit över...

När vi drog in fibern fanns det heller inte direkt flera företag att välja på, utan det var att välja på fiber från företag A eller ingen fiber! men det ser kanske olika ut nu och på olika platser...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Det är ju svårt att göra något åt för oss som sitter i ett nät som OI har köpt upp/tagit över...

När vi drog in fibern fanns det heller inte direkt flera företag att välja på, utan det var att välja på fiber från företag A eller ingen fiber! men det ser kanske olika ut nu och på olika platser...
absolut, jag fick rådet för många år sen av en fd kollega som då jobbade i fiber/telebranchen att undvika openinfra (de hette nog nåt annat då) då deras metod redan då var att sälja in och sen höja priset.

Jag har som sagt via "kommunens bolag", vilket var ren tur att de fanns. Bäst verkar vara egen fiberförening. Följt av Telia. IP Only verkar ju rätt OK, det var en kursare till mig som startade det en gång i världen och det är väl inte nån förebild i hur man hanterar företag och kunder, men mina föräldrar har fått fiber via dem och det har fungerat förvånansvärt bra tillslut även om det var lite problem på vägen.

När jag bodde i lägenhet och även första tiden i hus med "kopparledning" och ADSL så hade jag Telia. De är inte bäst på nåt, men de är i stort bra att ha att göra med då allt löser sig även om det tar lite tid. I en annan lägenhet hade vi ComHem och de var inte roliga.

Men de gånger man FÅR välja, så välj bort openinfra och välj Telia eller fiberförening... Eller efter det IP only. Sen vet jag inte om det finns fler stora aktörer idag?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
IP Only blev "inlyfta"/köpta och tillhör idag GlobalConnect och har även bytt ledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.