Har också fått hotbrev fast det var förra ägarna av huset som beställde och betalade för fibern. Hur kan det Ens vara lagligt att göra så här?

Det är inte lagligt det är därför dom har blivit fällda i ARN flera gånger.
Mitt tips anmäl till ARN och skriv på https://se.trustpilot.com
Då dom önskar sälja fiber till nya kunder så är det inte bra att det står negativt på Trustpilot samt att bli fällda av ARN.

maflax skrev:
Fick också ett brev från Openinfra med hot om avstängning om jag inte acceptera villkoren och betalar 18kr/månaden så stänger dom av min access inom en månad.
Detta fick jag också innan sommaren.
Både mejlade och ringde för att kontrollera vad det gäller.
Jag har då påtalat flera gånger att jag inte haft en sådan avgift under mina två år och inget jag fått info om från deras säljare.
Open infra hänvisar då till avtalet där det står att dom har rätt att justera priser.

Jag orkar inte tjata så mycket om dessa 9 eller 18 kr så jag svarar att jag accepterar höjningen och att dom skickar faktura. Men jag kommer inte skriva under något nytt avtal. Har dom rätt till detta enligt tidigare avtal så betalar jag, men glöm att jag signerar nytt.

Internet skulle stängas av inom en månad, men det har nu gått tre månader. Har inte fått någon mer återkoppling från dom sedan juni.

Denniis Denniis skrev:
Detta fick jag också innan sommaren.
Både mejlade och ringde för att kontrollera vad det gäller.
Jag har då påtalat flera gånger att jag inte haft en sådan avgift under mina två år och inget jag fått info om från deras säljare.
Open infra hänvisar då till avtalet där det står att dom har rätt att justera priser.

Jag orkar inte tjata så mycket om dessa 9 eller 18 kr så jag svarar att jag accepterar höjningen och att dom skickar faktura. Men jag kommer inte skriva under något nytt avtal. Har dom rätt till detta enligt tidigare avtal så betalar jag, men glöm att jag signerar nytt.

Internet skulle stängas av inom en månad, men det har nu gått tre månader. Har inte fått någon mer återkoppling från dom sedan juni.
Justera pris ja- men skapa nytt vette 17 om de har rätt till. Jag har mailat OI nu vilket är kravet för att anmäla till ARN- att man påtalat men inte kommer någonstans. Vi får se- lär få samma svar att de har rätt till…

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
DeniseÖ DeniseÖ skrev:
Justera pris ja- men skapa nytt vette 17 om de har rätt till. Jag har mailat OI nu vilket är kravet för att anmäla till ARN- att man påtalat men inte kommer någonstans. Vi får se- lär få samma svar att de har rätt till…
Precis det jag svarade dom. Justera pris enligt gällande avtal är okej. Jag förstår dock inte varför man ska signera nytt ifall höjningen är enligt det gällande avtalet.

När andra företag höjt sina avgifter får man ju enbart ett mejl om att det kommer ske, samt att man i många fall har rätt att avsluta sina tjänster som alternativ. Aldrig varit med om att man ska signera något nytt.

När jag dessutom kollade avtalet så tolkade jag det som att det fanns en skillnad. I första avtalet har open infra ansvar för fiber fram till fiberbox som dom monterat på huset. I det nya tolkar jag det som att deras ansvar enbart är till tomtgräns.
Detta är kanske inte någon större ändring, men då jag såg deras grävning har jag svårt att tro att iallafall min fiber ligger 30cm under mark. Det kommer förmodligen komma en del fall där fibern grävs av under trädgårdsarbete framöver.

Nu har även vi fått detta hot om avstängning. Det speciella för oss är att vi inte har något avtal med OI då vår fiber installerades av ett annat bolag än dem, även då med villkoret att inga andra avgifter skulle tillkomma utöver själva installationskostnaden.

Vår granne fick samma brev för några veckor sedan och han ringde då upp sin tjänsteleverantör. Där fick han beskedet att OI inte har någon som helst rätt att stänga av fiberuppkopplingen i öppna stadsnät, så han ignorerade helt OI's hotbrev. Vad jag vet har hans uppkoppling inte haft något avbrott och han har inte nämnt att något meddelande dykt upp på någon uppkopplad enhet som det står i hotbrevet att det ska göra.

• Gilla
08a och 1 till
  • Laddar…
Skriv vad ni tycker om Openinfra på https://se.trustpilot.com/
Openinfra skriver att om dom drar bredband så tillkommer inga månadsavgifter.
Se http://backe.nu/sv/article/fiber-med-open-infra
Inga löpande avgifter - Vi har inga löpande avgifter. Det betyder att du endast betalar för de tjänster du kopplar till din fiberanslutning. Inga tjänster – inga avgifter! Har du tex ett fritidsboende kan du välja att endast ha tjänster tillkopplade de månader du nyttjar boendet.
Om dom sedan börjar ta ut en månads avgift av någon form så är detta ett rent lagbrott som skall behandlas juridisk med vite mm för företaget.som försöker lura sina kunder på pengar.
Kräver Openinfra en service avgift så får dom tala med internet leverantören.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
Dessutom måste ju tjänsteleverantören betala dem. Så man måste absolut betala för mer än tjänsten. Men det vill de inte att du ska veta.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nu har jag kontaktat min tjänsteleverantör (Tele2) i frågan. Tyvärr var jag tvungen att ta det via chatten, då jag har världens förkylning med hosta. Dessvärre blev det kalla handen. De slog ifrån sig helt och hänvisade bara tillbaka till OI.

A
Som väntat så stängde dom ner nätet....

maflax skrev:
Som väntat så stängde dom ner nätet....
Hur länge sedan var det du fick du brevet?

A
DeniseÖ DeniseÖ skrev:
Hur länge sedan var det du fick du brevet?
I början av augusti

Idag stängde de av… vad fan gör man? Bita i sura äpplet och signa?

Ja, antingen det eller vara utan fiber.

Nej tryck bara på att du inte accepterar då går det igång ett dygn.
Skapa ett konto på https://se.trustpilot.com och gör ett inlägg.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.