kisumisu kisumisu skrev:
Det roliga är att wikipedia har fel på svenska. Den engelska versionen stämmer mer.
Så är det på många ämnesområden. Svenska wikipedia är lite av en ankdamm. Lite mer frisk luft på både engelska och tyska wikipedia. I synnerhet de senare är inte så j**la rädda att redovisa fullt ut.
 
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Så är det på många ämnesområden. Svenska wikipedia är lite av en ankdamm. Lite mer frisk luft på både engelska och tyska wikipedia. I synnerhet de senare är inte så j**la rädda att redovisa fullt ut.
Håller med. Tycker väldigt mycket om Wikipedia. Men någon gång har jag varit med och ändrat och lagt till artiklar som har fattats och sedan har man bara raderat bort det.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
sedan har man bara raderat bort det.
Finns ett löjeväckande agerande om en icke-existerande artikel sedan 2016, den finns på danska och norska förstås men inte på svenska. Den handlar om en magisk kod som börjar på 2 och slutar på 1 och har den sista siffran i mitten. Trots det handlar den om ett exklusivt svenskt fenomen.. :p
Det finns fler anomalier men hittar de inte just nu.

Just det, danskarna är inte heller så rädda för att skriva ut saker ;)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag hade absolut behållt den mobila som backup. Är den låst eller olåst. Om den är olåst kan du i princip köra vilket kontantkort som helst till den och betala bara när du behöver den!
Är den låst går den kanske låsa upp.
En update här.
Telenor ville ha tillbaka routern för mobilt bredband.
Helt rimligt egentligen tycker jag, eftersom jag fick en ny router för ett halvår sedan, eftersom 5G skulle komma, vilket i och för sig inte har hänt ännu.
Men beställde ett till SIM-kort till mitt mobilabonnemang, och har även beställt en router som har stöd för SIM-kort.
Kommer att köra detta som backup om fibern strular, och ska se om jag kan konfigurera en automatisk failover via brandväggen.
Men....allt funkar till belåtenhet just nu i alla fall.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
En update här.
Telenor ville ha tillbaka routern för mobilt bredband.
Helt rimligt egentligen tycker jag, eftersom jag fick en ny router för ett halvår sedan, eftersom 5G skulle komma, vilket i och för sig inte har hänt ännu.
Men beställde ett till SIM-kort till mitt mobilabonnemang, och har även beställt en router som har stöd för SIM-kort.
Kommer att köra detta som backup om fibern strular, och ska se om jag kan konfigurera en automatisk failover via brandväggen.
Men....allt funkar till belåtenhet just nu i alla fall.
Sen beror det ju såklart vad du har. Har du känsliga saker som behöver nät eller om du kan klara dig med tethering från din vanliga mobil.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sen beror det ju såklart vad du har. Har du känsliga saker som behöver nät eller om du kan klara dig med tethering från din vanliga mobil.
Jag vill inte köra med mobilen eftersom jag har en hel del saker som är uppkopplade, och även eftersom vi är två som ibland jobbar hemifrån.
Så jag behöver alltid ett "riktigt" internet, stationerat i huset.
Men tror ju att detta är löst nu i och med de saker jag har beställt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Jag vill inte köra med mobilen eftersom jag har en hel del saker som är uppkopplade, och även eftersom vi är två som ibland jobbar hemifrån.
Så jag behöver alltid ett "riktigt" internet, stationerat i huset.
Men tror ju att detta är löst nu i och med de saker jag har beställt.
Ok.

Ja det beror ju helt på vad man har för behov. Är det jobb, studier osv som bara måste fungera.

Eller om det är bara lek och streaming av diverse media och andra fritidsaktiviteter man gör på nätet.

Själva fibern är rätt så driftsäker i sig, däremot påverkar yttre saker om man slarvat som bla Openinfra gjort. Tycker tom Telenor var slarvigt gjort. Men det är nog en kostnadsfråga. Televerket och elbolagen har ju grävt sina kablar djupt, tom kabeltv bolagen grävde kablarna djupt på 80/90-talet.

Men idag grävs det in på 20-30cm djupt eller inte alls som ett visst bolag verkar göra.

Sedan verkar dessa bolag inte heller prioritera på backup. Man gör reklam om fina routrar bäst i test bla bla bla....enda bolaget som nånsin skickat en rejäl router var Ice.net
Nätanslutning och ett inbyggt batteri.

Men blir det strömsvbrott så dör router, medieomvandlare och det värsta även det som medieomvandlaren kommunicerar med!

Jag har en elbil som jag kan ta ut el ifrån. Allt som har med fiber göra dör! Det enda som fungerar är Sattelit-tv. Tom 4-5G och marksänt tv dör vid större avbrott!
 
Jag måste fråga...vad har den här diskussionen med OpenInfras försök att införa månadsavgift att göra? 🤔
 
  • Haha
Boan
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tom 4-5G och marksänt tv dör vid större avbrott!
Reservkapaciteten för mobilmasterna är runt 4 timmar har jag för mig. Bara Telia kör längre. Efter ett dygn är mobilnätet borta i de flesta fall.
Skräp.
 
B
Hannuse Hannuse skrev:
Ja....man kanske skulle hoppa av detta, innan man blir ansluten?
Känns stabilare med mobilt, och jag har ändå ca 25mbit/s nedströms, det funkar.
nej, hoppa inte av , regel nummer ett, om någon erbjuder fiber, anmäl till det. om två , anmäl till båda, det kommer sluta med att en inte bygger.

gillar man inte att någon annan går in, ta saken i egna händer, bilda en ek förening och sätt igång.

men ALLTID tacka ja när det är projekt, för det är så många i sverige som sen blir sura för det tar 2-5 år att få göra en efteranslutning, och ju färre som finns kvar desto värre blir det....


Men det är tyvärr alldeles för många 5g-frälsta som inte förstår sig på tekniken som vill motivera sina beslut att inte ansluta som får gehör och många lyssnar tyvärr på dem...
 
B
P Paxman skrev:
Jag måste fråga...vad har den här diskussionen med OpenInfras försök att införa månadsavgift att göra? 🤔
poäng där, de har helt enkelt insett att de har för låga kickbacks i deras nuvarande avtal med tjänstelverantörerna så de måste öka intäkterna...
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.