Hannuse Hannuse skrev:
Ja, avgiften från nätägaren har jag redan i avtalet,och den har jag accepterat, det är avvikelsen från 9kr till 18kr som är märklig.
Samma avgift som uppmärksammades av TS:

L Lassse skrev:
Efter byte så startades en websida upp där jag var tvungen att godkänna en avgift på 15kr i månaden.

Detta kan väl inte vara lagligt då jag betalade 25000kr för min anslutning utan månads avgifter.
Att en sådan avgift överhuvudtaget existerar är fel. Inte hört om något annat bolag som håller på med sådant. Utan det är inbakat i avgiften från tjänsteoperatören. Hela Open Infra skriker oseriöst.

Hannuse Hannuse skrev:
Så jag vet ju att dom inte har grävt enligt överenskommelse med markägarna, och den grävning som finns på min mark har jag dokumenteraqt med drönare,
Tänkte mest på den del av fiberkabeln som går från din fastighet till närmaste telestation eller PoP. Så att du kan ta notis eller dokumentera om den ligger riskabelt till någonstans.

kisumisu
A AndersS skrev:
Jo men så är för att man idag kan sälja och leverera utifrån nya betalningsmetoder och hur man kan styra/begränsa, hade varit tekniskt genomförbart har det det gjorts tidigare.
Jag undviker därför orden "bättre eller sämre" förr, en kollega lärda mig att det det heter "annorlunda" och så är det för mig, därför fokuserar jag på hur man idag och händer det något i framtiden får jag kanske ändra mig. Så vi kör både fiber och mobilt, samt IPTV och samma kanaler via Play-funktion i ett abonnemang.
Använder idag inga olagliga tjänster, testade lite för länge sedan och det fantastiska att man kunde se nya filmer filmade i biografsalong och sedan lagda på Internet, textning krävdes för ljudet var kasst, vet i tusan om det inte var via modem eller ISDN första gången, kan varit något First Class (osäker på namnet) sajt. Mera OT.
Nåja som jag skrev allt var inte bättre förr. Tele2 körde sin skitlösning för tv redan 90 talet.

Men det trista är att man låser folk till skit!

Jag vet att det här är nu så utanför ämnet.
Men det är tur att man bor i egen villa och får välja precis den lösningen man själv vill ha!

Jag hade tagit tv till abbet om man hade kört lite annan lösning och åtminstone haft några utländska kanaler med i paketet (på den här fronten var kabel tv bättre förut och är i tex våra grannländer.).

Bild på en lista över TV-kanaler på en hemsida. Kanaler inkluderar Bloomberg TV, France 2 HD, ETV, med mera. En del av listan är inringad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en lista över TV-kanaler från en finsk webbplats, allt från NRK1 HD till Toto TV 2. Kanallistan visas i en mobil webbläsare.
Skapa konto

Sen när vi nu pratar gammaldags, är det modernt att ha en "hubb" känns verkligen som 90-tal 😂

En gammaldags svart kabelbox från tidigt 90-tal med display och klockfunktion, tillsammans med en fjärrkontroll som ligger bredvid på en beige matta.
Skapa konto
Skärmdump från Boxer-webbsida med text om byte till TV Hub Mini och fokus på teknik som majoriteten redan använder. Visar även en TV Hub Mini-enhet med fjärrkontroll.
Skapa konto

Skillnaden är bara storleken och det tekniska. Principen är fortfarande detsamma dvs låsa en kund bakom en box. Man får inte ens välja vilken box man vill använda yes vad kul 👌👍👏

Ps. Enormt gnäll av min släkt när dom inte får Kanal 5 SE (finska 5 är gratiskanal sänder samma program) och Sjuan! Har blivit tyst när jag sagt vilka finska kanaler som erbjuds i Sverige dvs som mest Yle1 och Yle2, FST.

Jag ska heller inte nu gnälla här bor som sagt i eget hus. Bor nära finska gränsen så det här ser jag helt gratis
Finsk text om tillgängliga TV-kanaler via antennnätet, med logotyper för kanaler som YLE, MTV3, National Geographic och fler.
Skapa konto

Och de tyska och andra utländska tar jag med sattelit också helt gratis!

Däremot har jag inte så mycket svensk tv när Sverige har valt sin lösning redan på 90 talet som sagt! Allt var perfekt med "Sverigeparabolen" men Nedförsbacken började redan 1996 när MTG kodade (samma ägare som Tele2) sina sattelitsändningar! Kanal 5 och Svenska Tv4 korde okodat. Runt 97-98 kodades även Kanal 5. Men svenska Tv4 körde okodat hela analoga tiden, när analoga släcktes så släcktes även tv4 och kvar blev den kodade versionen. Har inte stört oss i Sverige så då dom flesta har haft och har tv4 gratis via marknätet.

Förstår också dem som väljer illegala iptv lösningar! Dels för att tv är så dyrt och dels att utbudet är smalt och man låser kunder bakom hubbar och gör apparna sådana att dessa inte fungerar bra på smarttv. Sen andra stunden grinar man när folk väljer andra lösningar 😂

Ps nr2. För att stanna lite ändå på topic. När tror ni fiberoperatörer låser sina nät så bara deras routrar fungerar för internet? Är ju en guldgruva och sen onföra en hyra på wifiroutern 🤔

Redigerat:
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Jag fick precis nu min fiber driftsatt, och i och med det ett antal mail om tjänster och avgifter.
Ett av mailen innehåller inforamtion om avgiften som tråden egentligen handlar om.
I mitt avtal så står det 9kr/mån, men det står också att OpenInfra har rätt att genomföra förändringar som inte är av väsentlig karaktär.
Att höja med 9kr/mån är inte hela världen, men det är samtidigt en fördubbling, så vad det skulle innebära i juridisk mening har jag inte kunskapen att svara på.
Men mailet innehåller den här texten:
"När du börjar surfa på din anslutning så kommer du inom kort få upp en avisering om att acceptera villkor för Drift och Underhåll. Om du använder mobil eller surfplatta kan du omdirigeras till en sida för att acceptera villkoren samt ange dina kontaktuppgifter. Du kommer bes att verifiera att adressen för anslutningen stämmer, godkänna villkoren samt fylla i kontaktuppgifter. När det är klart kan du surfa vidare.
Med drift och underhållsavtalet tillkommer en avgift på för närvarande 18 kr/månaden (debiteras en gång om året i förskott).
Du kan även välja ett serviceavtal, för något högre kostnad men med fler fördelar. Läs mer om avtalet på openinfra.com"

Men initialt verkar det vara bra fart på anslutningen.
Bifogar en bild på det mobila bredbandet i jämförelse med fibern.
Men, som sagt var så är jag mest orolig för driftsäkerheten med fibern, med tanke på entreprenaden.
Framtiden får utvisa om jag oroar mig i onödan.
Behåller dock routern för mobilt bredband som den är, så det är bara att stoppa i ett SIM-kort och köra med den om det blir avbrott.

[bild]

[bild]
Jag hade absolut behållt den mobila som backup. Är den låst eller olåst. Om den är olåst kan du i princip köra vilket kontantkort som helst till den och betala bara när du behöver den!
Är den låst går den kanske låsa upp.

Stor skillnad på hastigheten!

Men riktigt skitavtal tyvärr. Jag hade inte accepterat det. Vi hade ett helt annat bolag varken Infra eller BBB som hade planer dra fiber. Dom skulle ha nästan gratis indragningen men MEN en månadsavgift på 100kr/mån för nätet. Helt sjukt!

Jag förstår att man är desperat efter nät men man måste ändå ha lite is i magen och inte ta vad som helst och acceptera vad som helst!

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Samma avgift som uppmärksammades av TS:

Att en sådan avgift överhuvudtaget existerar är fel. Inte hört om något annat bolag som håller på med sådant. Utan det är inbakat i avgiften från tjänsteoperatören. Hela Open Infra skriker oseriöst.

Tänkte mest på den del av fiberkabeln som går från din fastighet till närmaste telestation eller PoP. Så att du kan ta notis eller dokumentera om den ligger riskabelt till någonstans.
Jag tycker nästan tvärtom.
Den som bygger och underhåller ett nät, måste få en skälig ersättning för detta.
Att "baka in" den i tjänsterna, det gör att jag ändå vet att jag betalar, men inte hur mycket.
Nätägaren och tjänsteleverantören kan "skylla på varandra" när det gäller prishöjningar, utan att man har någon insyn.
Så jag är faktisk för en nätavgift, som dock bör ha någon tillsyn över sig, för att inte bli oskälig.

Tyvärr vet jag inte var närmaste punkt med aktiv utrusning finns, men vet ju hur dom har grävt i närområdet.
Det får räcka med min fastighet, resten är ju ändå utom min kontroll.

kisumisu kisumisu skrev:
Nåja som jag skrev allt var inte bättre förr. Tele2 körde sin skitlösning för tv redan 90 talet.

[media]
Men det trista är att man låser folk till skit!

Jag vet att det här är nu så utanför ämnet.
Men det är tur att man bor i egen villa och får välja precis den lösningen man själv vill ha!

Jag hade tagit tv till abbet om man hade kört lite annan lösning och åtminstone haft några utländska kanaler med i paketet (på den här fronten var kabel tv bättre förut och är i tex våra grannländer.).

[bild][bild]

Sen när vi nu pratar gammaldags, är det modernt att ha en "hubb" känns verkligen som 90-tal 😂

[bild][bild]
Skillnaden är bara storleken och det tekniska. Principen är fortfarande detsamma dvs låsa en kund bakom en box. Man får inte ens välja vilken box man vill använda yes vad kul 👌👍👏
Men jag har bara en avlämningspunkt, det vill säga att "boxen" levererar internet.
Så jag tycker inte att boxen har någon betydelse här, eller är jag fel ute?
Jag vill ju bara ha en nätverksport, och det får jag från boxen, sedan löser jag resten själv, och kan välja bland ett tiotal tjänsteleverantörer, det är väl ganska bra?

kisumisu kisumisu skrev:
Jag hade absolut behållt den mobila som backup. Är den låst eller olåst. Om den är olåst kan du i princip köra vilket kontantkort som helst till den och betala bara när du behöver den!
Är den låst går den kanske låsa upp.

Stor skillnad på hastigheten!

Men riktigt skitavtal tyvärr. Jag hade inte accepterat det. Vi hade ett helt annat bolag varken Infra eller BBB som hade planer dra fiber. Dom skulle ha nästan gratis indragningen men MEN en månadsavgift på 100kr/mån för nätet. Helt sjukt!

Jag förstår att man är desperat efter nät men man måste ändå ha lite is i magen och inte ta vad som helst och acceptera vad som helst!
Den är olåst, och det är Telenor med obegränsad surf idag, detta har fungerat mycket bra, så jag ska behålla lösningen tillsvidare som backup.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Jag tycker nästan tvärtom.
Den som bygger och underhåller ett nät, måste få en skälig ersättning för detta.
Att "baka in" den i tjänsterna, det gör att jag ändå vet att jag betalar, men inte hur mycket.
Nätägaren och tjänsteleverantören kan "skylla på varandra" när det gäller prishöjningar, utan att man har någon insyn.
Så jag är faktisk för en nätavgift, som dock bör ha någon tillsyn över sig, för att inte bli oskälig.

Tyvärr vet jag inte var närmaste punkt med aktiv utrusning finns, men vet ju hur dom har grävt i närområdet.
Det får räcka med min fastighet, resten är ju ändå utom min kontroll.
Precis en skälig ersättning.

Dock vore det bra då när man har abbonemang att det specificerades lite mer noga vad som är vad ungefär som Elabonnemang.

Ja jag förstod att du har också bara internet.

Själv använder jag en gammal Telenor router fast till Ownit (har även haft andra operatörer, som inte erbjudit router). Helt okej alla inställningar går komma åt. Vet att deras nya t ex har bara 2 Ethernet portar ut alltså med andra ord sämre.

Hannuse Hannuse skrev:
Men jag har bara en avlämningspunkt, det vill säga att "boxen" levererar internet.
Så jag tycker inte att boxen har någon betydelse här, eller är jag fel ute?
Jag vill ju bara ha en nätverksport, och det får jag från boxen, sedan löser jag resten själv, och kan välja bland ett tiotal tjänsteleverantörer, det är väl ganska bra?
Ni pratar om två olika saker, du avser en avlämningspunkt för fiberanslutningen som brukar vara en mediaomvandlare, ev. router, och den andra är till TVn, en IPTV-"burk" har även benämnts med den engelska förkortningen STB.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Har nog haft 2-3 avbrott på dryga 10 år för fibersanslutning, men endast ett av dem var i några timmar.
Kör med operatörens router, har byts utan kostnad till nyare "burk", med avstängt wifi och eget meshnät.
Det är inte så viktigt med vem som äger burken om jag får de funktioner som behövs och kostnaden är rimlig. Burkar som man köper kostar också.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Har nog haft 2-3 avbrott på dryga 10 år för fibersanslutning, men endast ett av dem var i några timmar.
Kör med operatörens router, har byts utan kostnad till nyare "burk", med avstängt wifi och eget meshnät.
Det är inte så viktigt med vem som äger burken om jag får de funktioner som behövs och kostnaden är rimlig. Burkar som man köper kostar också.
Det har du helt rätt.

Jag har också flera routrar mm inkopplade. Lite av olika anledningar 😉
Men Telenors gamla router går först in på nätet och är huvudenheten.

Men vore trist ha en operatörsstyrd router tex portar avaktiverade och som man inte kom in på inställningar som kanal ändring av wifi, portforwarding mm.....

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ni pratar om två olika saker, du avser en avlämningspunkt för fiberanslutningen som brukar vara en mediaomvandlare, ev. router, och den andra är till TVn, en IPTV-"burk" har även benämnts med den engelska förkortningen STB.
Ja, precis, då är jag med.
Jag har bara en omvandlare från fiber till "vanligt nätverksuttag" RJ45, och där plockar jag upp anslutningen.
Ingen router eller annat från operatören, utan jag kör en egen lösning med brandvägg och ett wifi meshnät.
Men då har jag inte heller några TV-tjänster eller annat som kräver en inblandning av en operatör.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ägdes inte Kabelvision av en annan ägarkonstellation fram till år 1996 ?

En finsk kommentar på saken ;) Kabelvision on helvetinmoinen paskakasa, joka tarvitsee oikean suomalaisen vyöryttäjän, jotta saisivat kunnon suomalaiset kanavat!

kisumisu kisumisu skrev:
När tror ni fiberoperatörer låser sina nät så bara deras routrar fungerar för internet? Är ju en guldgruva och sen onföra en hyra på wifiroutern 🤔
Open Infra skulle hoppa jämfota bara på tanken..
Sedan bör de kanske fundera på om de vill hamna i skottgluggen för Internets hackerkollektiv ;)

Dock så är utrustningen som bl.a Telia använder sig av där man sätter en fiberkontakt direkt på inkommande fiber som sedan är direkt kopplad på mediaomvandlaren som är integrerad med en VLAN switch aka ""tjänstedelaren"" allt bakom en enda stor box direkt på vardagsrummets vägg så att det blir ett helsike att hantera vid omtapetsering, ändring av ytskikt, ommöblering, ombyggnation osv. Kan gott ses som ett embryo för en "box" som kunderna "måste ha" då den är svår att ta bort pga avsaknad av riktigt fiberuttag och VLAN upplägget.

Hannuse Hannuse skrev:
Saken som jag förstått det är att Open Infra först tar betalt av tjänsteoperatören, och sedan en gång till av kunden.
Egentligen borde ett parallelt fibernät till Open Infra ordnas så att de blir utträngda från marknaden.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Saken som jag förstått det är att Open Infra först tar betalt av tjänsteoperatören, och sedan en gång till av kunden.
Egentligen borde ett parallelt fibernät till Open Infra ordnas så att de blir utträngda från marknaden.
Troligvis är det ju så, men därför skulle jag önska att detta är transparant och reglerat, liksom elnätet.
Då blir kostnadsbilden tydligare.
19kr/mån är ju inget att tjorva om, men toligvis betalar man en hundralapp till för nätet (tog det ur luften), som är dolt i tjänsteleverantörens faktura.

Hannuse Hannuse skrev:
19kr/mån är ju inget att tjorva om,
Problemet är prisutvecklingen över tid. Kanske de hittat ett kryphål utan för priskontroll som kanske PTS utöver och kan använda det för att skinna de kunder som går med på det framöver.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Ägdes inte Kabelvision av en annan ägarkonstellation fram till år 1996 ?

En finsk kommentar på saken ;) Kabelvision on helvetinmoinen paskakasa, joka tarvitsee oikean suomalaisen vyöryttäjän, jotta saisivat kunnon suomalaiset kanavat!
Haha 😂

Nå Kabelvision är sen länge historia.

Det roliga är att wikipedia har fel på svenska. Den engelska versionen stämmer mer.

Tele2Vision (known as KabelVision before 2004) was a Swedish cable television distributor owned by Tele2 that was started in 1986.[1]

Var Kinnevik och Jan Stenbeck som ägde den precis som Tele2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.