Hannuse Hannuse skrev:
Min oro angående entreprenaden grundas i dels det självupplevda, men även det som finns i media, läs #274.
Tja, hade liknande upplevelse. Hade som tur fönstret öppet och hörde grävmaskinen jobba kl 7 på morgonen..
Gick ut och dirigerade skiten. Men det blev rimligt bra till slut.

spikplanka spikplanka skrev:
Tja, hade liknande upplevelse. Hade som tur fönstret öppet och hörde grävmaskinen jobba kl 7 på morgonen..
Gick ut och dirigerade skiten. Men det blev rimligt bra till slut.
Ja, men här känns det som att någon skulle ha behövt "dirigera skiten" övriga 25km, inte bara på min tomt, eller grannens hästhage.
Det verkar vara ett projekt som helt saknar styrning och ledning, dom har ju inte ens det kartunderlag som vi fastighetsägare bemödat oss om att ta fram, och gräver hejvilt som det passar, inte som vi har kommit överens om.
Därav kanske jag låter en aning sur just nu, så ber om ursäkt för det.
Men jag känner att om man ska bygga infratruktur, då måste man även planera och kvalitetssäkra.
Men det är ju bara så som jag jobbar, ochj jag är väl omodern?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ja nätägaren får nog mest!

Märks inte minst just i dessa öppna nät. Alla tjänsteleverantörer kör nästan samma pris.

Bara höjt o höjt och åter höjt avgiften. Nu märkte jag i de senaste att 100Mbit (som jag har) kostar nästan detsamma som 1Gbit. Som tur har jag bundit mig 12mån med gamla priset.

[bild]

Man börjar på allvar fundera om fiber är värt att ha. Speciellt när man inte kan ta det med sig och ändå behöver mobilsurf.

[bild]
Fy helvete vilka priser, vi har 100/10 Mb/s och har alltid haft det sedan 2009 , då kostade det 249kr per månad och nu 299kr per månad.

Har inte varit ett enda avbrott på fibern förutom vid strömavbrott. Har själv bytt SFP som föll för åldersstrecket. Den fick jag av nätägaren som blev glad då de slapp pröjsa sin U.E. en massa pengar för att utföra bytet.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
F fusion skrev:
Fy helvete vilka priser, vi har 100/10 Mb/s och har alltid haft det sedan 2009 , då kostade det 249kr per månad och nu 299kr per månad.
Via stadsnät? eller villa i spenaten?

Vad kör de för fibersignalering? singlemode 9 µm/125 µm med blå SC kontakt och BiDi WDM ; TX 1310 nm ; RX 1550 nm ?

F fusion skrev:
Nja, normalpris utifrån priserna idag, du har lågt pris och lägsta möjliga hastighet. Och om något är dyrt eller billigt är utifrån nyttan och användning.
400-600 kr är idag normalpris för ett villa-abonnemang beroende av hastighet. Lägenheter kan väl ha lite lägre.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
400-600 kr är idag normalpris för ett villa-abonnemang beroende av hastighet. Lägenheter kan väl ha lite lägre.
Lite? 125:- inklusive moms är priset för en av de större bostadsrättsorganisationernas ramavtal med en av sina leverantörer för 500/500.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Och har en son som får betala 449 kr i lägenhet.
Ta bort 20 % med låga priser och 20 % med höga så hamnar vi nog inte så långt från de priser jag anger för övriga 60%.
Lägenheter blir kanske 250-450 kr.
Hoppar över hastighet och bara utgår från "något" man kan få.

Den viktigaste landvinningen är ändå gjord. Konstant uppkoppling och inga trafikavgifter. De flesta aktiviteter går att utföra med cirka 2 Mbit/s per person.

Kan man sedan plocka hem en hel timmes film på 10 sekunder så blir saker förstås smidigare men det är inte avgörande egentligen.

Jämför detta med 2400, 9600, 14,4k, 56k modem, uppkoppling, samtalstaxor, upptagna modempooler och ett televerk som bara ser röstsamtal.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
De flesta aktiviteter går att utföra med cirka 2 Mbit/s per person.
Streaming med god kvalitet, vilket nog ofta i dag står för huvuddelen av bandbreddsnyttjandet, funkar inte så bra med den hastigheten.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Den viktigaste landvinningen är ändå gjord. Konstant uppkoppling och inga trafikavgifter. De flesta aktiviteter går att utföra med cirka 2 Mbit/s per person.

Kan man sedan plocka hem en hel timmes film på 10 sekunder så blir saker förstås smidigare men det är inte avgörande egentligen.

Jämför detta med 2400, 9600, 14,4k, 56k modem, uppkoppling, samtalstaxor, upptagna modempooler och ett televerk som bara ser röstsamtal.
TVn vill ha ca 10 Mbit/s 😉 fast är man fem som tittar blir det 2 Mbit/s.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
fast är man fem som tittar blir det 2 Mbit/s.
Så bjuder man in grannarna löser man problemen med taskig uppkoppling? 😂

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så bjuder man in grannarna löser man problemen med taskig uppkoppling? 😂
Enligt uppfinnaren i Sundbyberg ska det fungera.😎

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Streaming med god kvalitet,
Det är snarare att det går att strömma. Det är inte fråga om någon "high definition". ;)

A AndersS skrev:
Enligt uppfinnaren i Sundbyberg ska det fungera.😎
Har han tänkt på det? :p

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Har han tänkt på det? :p
Han tänkte inte på mycket…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.