A AndersS skrev:
arkivtjänster, etc
Vad är det för arkivtjänst?
Är det inlästa tidningar, filmer, vetenskapsartiklar?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vad är det för arkivtjänst?
Är det inlästa tidningar, filmer, vetenskapsartiklar?
Stämmer bra, kan vara t.ex. digitaliserat med sökbar databas eller att man kan beställa att pappersmaterial digitaliseras. I mitt fall historiska handlingar. Men det finns mycket gratismaterial också t.ex. hos Lantmäteriet, Kungliga biblioteket med svenska tidningar, osv.
 
kisumisu
Hannuse Hannuse skrev:
Japp.
4300kr i ”anslutningsavgift”, men sedan är man igång.
Så helt klart ett alternativ.
Jag betalade 17k för fibern som nu bara höjer priserna.
 
kisumisu
spikplanka spikplanka skrev:
Vilken nätägare?


Vilken nätägare?
Bredbandsbolaget hette dom när jag tog det. Men portalen där man sökte tjänster hette Openuniverse.

Ps. Heter visst Clobalconnect idag.

Ps2. Verkar som jag får samma pris som AndersS, kanske dags byta till Telia om Ownit och Telenor höjer än mer.
Skärmdump av Telias kampanjerbjudande för internet: 100/100 Mbit/s, 439 kr/mån i 12 månader, fri wifi-router, ingen engångskostnad, 12 månaders bindningstid, 1 månads uppsägningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jag betalade 17k för fibern som nu bara höjer priserna.
Och jag kommer nu att betala 16.900kr samt 499kr/mån i 24mån, det är anslutningsavgiften, samt förbindelsen med en tjänsteleverantör.
Vad som händer efter 24mån får vi se.
 
Hannuse Hannuse skrev:
499kr/mån i 24mån,
Vilken nätägare och tjänsteleverantör har kokat ihop det priset? hastighet?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Bredbandsbolaget hette dom när jag tog det. Men portalen där man sökte tjänster hette Openuniverse.

Ps. Heter visst Clobalconnect idag.

Ps2. Verkar som jag får samma pris som AndersS, kanske dags byta till Telia om Ownit och Telenor höjer än mer.
[bild]
Bara som notering, Bredbandsbolaget köptes av Telenor och IP-Only konsoliderades av ägaren EQT med GlobalConnect, och bytte senare namn också.
 
IP-Only ägs av Wa11enberg i slutändan vad jag vet.
 
spikplanka spikplanka skrev:
IP-Only ägs av Wa11enberg i slutändan vad jag vet.
Finns kvar som bolag men inga anställda, de finns inom GlobalConnect och varumärket är borta.
Ungerfär som när Telia avslutade Skanova, lever kvar som bolag men ingen personal.
 
A AndersS skrev:
Ungerfär som när Telia avslutade Skanova, lever kvar som bolag men ingen personal.
Personalen som beställer grävjobb och fiberblåsning är då anställda av Telia?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Personalen som beställer grävjobb och fiberblåsning är då anställda av Telia?
Japp, för Skanova har ingen personal.
Sedan lägger Telia säkert ut uppdrag till entreprenörer som gör delprojektering/arbete i egen regi eller med underentreprenörer.
 
A AndersS skrev:
Sedan lägger Telia säkert ut uppdrag till entreprenörer som gör delprojektering/arbete i egen regi eller med underentreprenörer.
Jo det kan jag lova ;)
Sedan blir det grävt lite väl friskt och ingen vet vad den andra gör..
 
spikplanka spikplanka skrev:
Jo det kan jag lova ;)
Sedan blir det grävt lite väl friskt och ingen vet vad den andra gör..
Det jag har beskrivit och du lagt in i din tråd är vad en entreprenör hanterat, åtminstone tidigare.
Entreprenören fick bara en lista över kunder/fastigheter som skulle anslutas och leveransperiod. Sedan hanterades det hela av entreprenörens projektledare.
Telia/Skanova gjorde i princip bara uppföljning av ekonomi och leveransvolymer/månad.
Sedan har jag ingen aning om andra entreprenörer eller fiberägares arbetssätt t.ex. Open Infra. Och det har även förändrats över tid, samt stor skillnad av att leverera i tätorter jämfört med landsbygd där det varit en del kalabalik bl.a. när IP Only "härjade" runt och inte levererade till kunderna.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Det jag har beskrivit och du lagt in i din tråd är vad en entreprenör hanterat, åtminstone tidigare.
Poängen där är att fastighetsägare verkligen måste bevaka sina intressen och sin mark handgripligen för det är rena cirkusen fortfarande även där Skanova/Telia är nätägare. Med exempel görs den punkten mycket tydligare.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vilken nätägare och tjänsteleverantör har kokat ihop det priset? hastighet?
Openinfra med….Garo (tror jag dom heter)
Och 100/100 tror jag att det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.