E etompau skrev:
Har själv tröttnat på frekventa prishöjningar på bredbandsabonnemanget, när nuvarande kampanjerbjudande från Bredband2 går ut ska jag testa med mobilt bredband.
250 kr/mån för 100 GB hos ex. Hallon.

Passar inte för alla, men vi har kört det hos en bekant under längre tid och det duger bra för "allmänt" användande. Stabilt och funkar bra med ex Google TV.
Jag har samma funderingar, att fortsätta med mobilt bredband.
Har Telenor med obegränsad surfmängd för 349kr/mån, och det fungerar utmärkt, trots att det "bara" är 4G.
Och nu har Telia kommit med 5G i mitt område, så jag känner inte någon oro över att min fiberanslutning kanske inte blir verklighet.
Men som du säger så passar det inte för alla, men vi tittar på TV,serier, och jobbar mycket hemifrån med Teams och Zoom, ibland både jag och min sambo, och det fungerar jättebra.
Och vad gäller driften så har det inte varit några störningar på dom tre år vi har haft det.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag kan också se framför mig att om man släpper in killen så kommer han säga att "Oj, den här boxen är gammal och behöver bytas ut. Skriv på det här pappret så kommer det en tekniker om en vecka och installerar en ny." Och vips har man skrivit på att man går med på att de ska kunna börja ta betalt per månad genom någon mycket kreativ formulering i det finstilta.
Det är exakt så det är. Om man skriver på ett ytterligare "serviceavtal" så får man en ny box. Yey!
Det var lösningen dom erbjöd oss då vi har mängder av avbrott här. "Den nya boxen kan återansluta utan att startas om".
Jaha? Men om ni nu ställer till med minst en driftstörning i _månaden_ , vore det då inte rimligt att ge oss boxjäveln gratis för att underlätta? Dom är sådana kompletta idi*ter att man blir förbannad.

https://support.openinfra.com/sv-SE/support/solutions/articles/77000355636-allmänna-villkor-för-drift-och-underhall-samt-prislista-för-service-och-reparation

Drift och underhåll: 18 kr/mån
Serviceavtal: 42 kr/mån

Cäshen ska in!

Det är helt j*vla horribelt att man alltså utöver det man betalar via sin Bredbandsleverantör bakvägen, ska betala 18:- i underhåll, och sen så vill dom ha ytterligare 42:- för att ebjuda en SERVICE som för fan borde ingå! Helt sjukt.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 3 till
  • Laddar…
B bassebus skrev:
Det är exakt så det är. Om man skriver på ett ytterligare "serviceavtal" så får man en ny box. Yey!
Det var lösningen dom erbjöd oss då vi har mängder av avbrott här. "Den nya boxen kan återansluta utan att startas om".
Jaha? Men om ni nu ställer till med minst en driftstörning i _månaden_ , vore det då inte rimligt att ge oss boxjäveln gratis för att underlätta? Dom är sådana kompletta idi*ter att man blir förbannad.

[länk]

Cäshen ska in!

Det är helt j*vla horribelt att man alltså utöver det man betalar via sin Bredbandsleverantör bakvägen, ska betala 18:- i underhåll, och sen så vill dom ha ytterligare 42:- för att ebjuda en SERVICE som för fan borde ingå! Helt sjukt.
Ja, det här verkar "luddigt"?
Men, i mitt avtal är det tydligt att OI äger boxen på fasaden, men även det dom kallar för "fiberbox" på insidan av fastigheten.
Så det bör endast vara mitt problem om felet är orsakat av mig, i övrigt får dom hålla igång sin del av levererad utrustning, eller har jag fel här?
Utdrag ur avtalet:
5. Utrustning, ansvar, äganderätt
5.1 Utrustning som tillhandahålls Kunden enligt Avtalet tillhör Leverantören och är Leverantörens egendom.
Kunden får inte själv eller genom annan utföra reparation eller service på fiberbox, fasadbox eller annan
Utrustning. Kunden ansvarar för och är skyldig att utge ersättning till Leverantören för skador och fel som
uppkommer på Utrustning som finns i Kundens besittning och beror på Kundens handhavande, ingrepp eller
annars på omständighet för vilken Kunden ansvarar. Kunden ska alltid utan dröjsmål och oavsett orsak
anmäla skada eller fel på Utrustning till Leverantören,

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Att göra bort sig är inte förbjudet, och dom har helt klart fattat det:
[länk]
Det är samma med fiber när vissa operatörer nu ska konsolidera verksamhet och fokusera på att få avkastning på fibernäten när det behöver bytas utrustning, etc. Tidigare kunde man spela med utökad kundstock och tillväxt om aktieägarna hade det som mål.
Efter 20 år med FTTH så är merparten av näten klara och även merparten av FTTH installerat, så det är som det gamla tv-seriecitatet "det är nya tider och nya kvastar som sopar".
Man ser det generellt på att samtliga operatörer har börjat ändra sin affärsupplägg.

Har själv gått ned från 500 Mbit/s till 100 Mbit/s utifrån att behovet inte finns av mera, det räcker för två användare med lite TV, radio, Spotify samt övrigt vi använder internet till med lite datorer/plattor/mobiler.
Tidigare ökade jag bara hastighet utifrån att det fanns "erbjudanden" när bindningstider gick ut och man fick högre hastighet till samma pris om man låste i 12/24 månader.

Redigerat:
B bassebus skrev:

[länk]

Cäshen ska in!

Serviceavtalet är frivilligt.

B bassebus skrev:
"Den nya boxen kan återansluta utan att startas om".
Det skulle inte förvåna mig om Open Infra snart börjar skapa artificiella driftstörningar för att "straffa" dem som stått på sig när det gäller serviceavtalet. De kommer säkert lyfta att alla som gått med på månadsavgiften får hjälp gratis/mycket billigare och vi som pekat på avtalet innan 2017 får betala dyrt.

Fan, nu har jag kanske givit dem en idé...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det skulle inte förvåna mig om Open Infra snart börjar skapa artificiella driftstörningar för att "straffa" dem som stått på sig när det gäller serviceavtalet. De kommer säkert lyfta att alla som gått med på månadsavgiften får hjälp gratis/mycket billigare och vi som pekat på avtalet innan 2017 får betala dyrt.
De som även har köpt det frivilliga serviceavtalet då?

P Paxman skrev:

När det gäller serviceavtalet så är det ju som tidigare skrivet helt frivilligt (42kr/mån).
Däremot ser jag ingen stor vinning med att ha det, varför liksom?
Vet att det är ganska vanligt på fjärrvärmeinstalltioner bland annat, men där har du ju en komplex anläggning, som du oftast äger själv.
Här äger du ju ingen aktiv utrustning alls, det är ju OI som äger, och således även får byta ut det som går sönder, om det inte är ditt fel.
Det jag tycker verkar vara riktig ruttet är att dom tydligen känner ett större ansvar när det gäller leveranskvalitet om du har ett serviceavtal (det vill säga inställelsetid), det är sånt som jag tror i längden kommer att innebära att även denna marknad kommer att bli granskad och reglerad hårdare av myndigheterna i framtiden.
Det kommer inte att bli billigare för oss som kunder, men kanske städar bort en och annan mindre seriös aktör?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det jag tycker verkar vara riktig ruttet är att dom tydligen känner ett större ansvar när det gäller leveranskvalitet om du har ett serviceavtal (det vill säga inställelsetid), det är sånt som jag tror i längden kommer att innebära att även denna marknad kommer att bli granskad och reglerad hårdare av myndigheterna i framtiden.
Det får vi verkligen hoppas på. Fiberutbyggnaden forcerades ju av politiska beslut, så enligt mig har politikerna ett ansvar att värna slutkunds intressen och att tillse att marknadens aktörer är seriösa.

Det som talar för oss slutkunder är att 5G-nätet byggs ut mer och mer. Det kan ju inte ersätta fiber fullt ut, men det är ju en fantastisk backup så man slipper få panik om fiberleverantören agerar som Open Infra. Man har fortfarande tillgång till Internet om man behöver strida mot fiberägaren. Det finns ju en anledning till att t ex Tele2 erbjuder uppkopplingsgaranti via 5G om man tecknar bredband hos dem.

P Paxman skrev:
Nu går det omkring en kille från Gardio (OIs dotterbolag) i kvarteret och försöker komma in hos folk för att "kontrollera vad det är för hårdvara på fiberboxen" för att "det varit driftsstörningar i området" och att "ny hårdvara ska ge en bättre upplevelse för kunderna".

Vi har inte haft några driftstörningar och hur skulle vi kunna få en bättre upplevelse när vi har korrekt hastighet på Internet och allt fungerar som det ska?

Ingen information har skickats ut i förväg från varken OI eller Gardio. I h*vete att jag släpper in någon random snubbe som kommer oanmäld, sk*t samma vad han har för plastbricka på bröstet. Som tur är har vi grym grannsamverkan, så en granne ringde och förvarnade så jag höll koll på övervakningskamerorna. Han fick ringa och knacka på bäst han ville.

Det här bara ytterligare ett exempel på hur otroligt oprofessionella OI är. Jag har aldrig varit med om något annat företag som inte förvarnar skriftligt när de ämnar skicka ut representanter för underhåll eller dylikt.

Jag kan också se framför mig att om man släpper in killen så kommer han säga att "Oj, den här boxen är gammal och behöver bytas ut. Skriv på det här pappret så kommer det en tekniker om en vecka och installerar en ny." Och vips har man skrivit på att man går med på att de ska kunna börja ta betalt per månad genom någon mycket kreativ formulering i det finstilta.
Det här är del av ett nytt skumt upplägg från OI. De snackar något skräp om att bjuda på 1000 mbit i några månader om det byter boxen bla bla. Tror någon på allvar att det kommer att gå att byta ner från 1000 mbit för 600 kr/månad när den tiden gått?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det här är del av ett nytt skumt upplägg från OI. De snackar något skräp om att bjuda på 1000 mbit i några månader om det byter boxen bla bla. Tror någon på allvar att det kommer att gå att byta ner från 1000 mbit för 600 kr/månad när den tiden gått?
Ja, det kan bli problematiskt kanske....
https://www.byggahus.se/forum/threa...osta-att-saenka-hastigheten-openinfra.493120/

useless useless skrev:
Kollar man de stadsnät som tar fullt betalt i dag så brukar det väl ligga på en 200-250:- i månaden (det var ett par år sen jag kollade, så det kanske har gått upp det också med den allmänna inflationen..)?

Jag skulle, som sagt var, hellre betala 250:- till OpenInfra och 100:- till tjänsteleverantören än 350:- till tjänsteleverantören och inte veta vart pengarna hamnar.
Finns ingen leverantör för mig som tar 350. Jag betalar 700kr i mån för min internet. Jag kommer inte betala 1kr till oi. Ingen fara att göra det om min månadsavgift halveras.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:

Ring och felanmäl varje gång. Se till att alla problem dokumenteras. Ju mer tid som man bränner på "andra sidan", ju större är chansen att något faktiskt åtgärdas.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Finns ingen leverantör för mig som tar 350. Jag betalar 700kr i mån för min internet. Jag kommer inte betala 1kr till oi. Ingen fara att göra det om min månadsavgift halveras.
Precis, det är den totala kostnaden för Internetanslutningen som är intressant. Så 500 kr till tjänsteleverantör av Internet eller 450 + 50 kr till nätägaren blir samma kostnad.😉 Och så finns även andra paketerade lösningar med mobilt, mobilt bredband, TV, bindningstid, etc, som kan påverka totalkostnaden. Räknar bara på totalkostnad för våra tjänster när jag väljer/förhandlar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag pratade om avgiften till nätägaren (Open Infra t ex). Du betalar redan i dag flera hundra kronor till Open Infra (även om du inte verkar tro det) via dessa 700:- till internetleverantören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.