useless useless skrev:
Jag pratade om avgiften till nätägaren (Open Infra t ex). Du betalar redan i dag flera hundra kronor till Open Infra (även om du inte verkar tro det) via dessa 700:- till internetleverantören.
Jag tror han syftar på att han inte vill betala en krona separat till OI då man redan betalar multum via sin vanliga bredbandsavgift.

Det bästa vore ju som sagt om dessa avgifter kunde redovisas öppet, t ex på fakturan från ens Internetleverantör.

Jag är kluven, visst vore det bra att betala separat, men jag tror som någon tidigare sa i tråden att bredbandsleverantörerna har lättare att sätta emot på kostnadsökningar från OI än vad man som enskild kund har.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
B bassebus skrev:
bredbandsleverantörerna har lättare att sätta emot på kostnadsökningar från OI än vad man som enskild kund har
Det är ju det stora underläget, som en enskild kund har, som ju knappast är vettigt.
Alternativen är ju :
a) Betala och var nöjd med att du har bredband.
b) Betala inte, vilket medför att fibern stängs och se sedan dina pengar för installationen ( 30.000:- ) som dyra lärpengar.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
a) Betala och var nöjd med att du har bredband.
Och var beredd på att nätägaren (Open Infra) kan höja avgiften när som helst, hur mycket som helst när de vill ha in mer pengar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
c: Betala 30-200 000:- för att någon annan operatör drar in en fiber.


Att en nätägare eller tjänsteleverantör när som helst kan (och kommer) höja avgiften är väl ingen nyhet? Bahnhof har höjt kostnaden med 100:- i månaden det senaste året. Jag tror inte hela den summan är Bahnhofs egna kostnader, utan givetvis beror det till stor del på att nätägaren vill ha mer från tjänsteleverantörerna.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det är ju det stora underläget, som en enskild kund har, som ju knappast är vettigt.
Alternativen är ju :
a) Betala och var nöjd med att du har bredband.
b) Betala inte, vilket medför att fibern stängs och se sedan dina pengar för installationen ( 30.000:- ) som dyra lärpengar.
Nja. De sålde en produkt och ingick i ett avtal. De får inte bryta. Det vore avtalsbrott. Så på så vis har väl min fastighet lite lägre driftskostnader.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Nja. De sålde en produkt och ingick i ett avtal. De får inte bryta. Det vore avtalsbrott. Så på så vis har väl min fastighet lite lägre driftskostnader.
Ni ingick ett ömsesidigt avtal. Läste du villkoren innan du skrev under? Särskilt den punkten där det står att Open Infra har rätt att ändra villkoren i avtalet?
 
useless useless skrev:
Ni ingick ett ömsesidigt avtal. Läste du villkoren innan du skrev under? Särskilt den punkten där det står att Open Infra har rätt att ändra villkoren i avtalet?
Vi har redan etablerat att avtalen för 8 år sedan inte ser ut som idag. Då sålde de en produkt. Idag säljer de en löpande tjänst.
 
Har du något exempel på avtal från den tiden? Skulle vara intressant att läsa.
Mitt ursprungliga avtal är inte riktigt så gammalt. Det saknar klausul om att dom får ta ut någon avgift, men har med en klausul om att dom när som helst får ändra villkoren. Då spelar det ju inte så stor roll vad som stod i mitt ursprungliga avtalet...
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
En input till de som säger at det är bra med enskilt avtal för själva fiber utifall att man inte har en tjänst aktiv så att de fortfarande ser till att ha en fungerande fiber om man senare vill ha en tjänst aktiv.

Jag och min pappa har båda OI och jag har en aktiv tjänst och betalar också 19 kr/mån till OI. Dock när jag frågade OI om min pappa behövde betala 19 kr/mån så sa de att man inte behövde det så länge man inte hade en tjänst aktiv.

Det är ju också logiskt för hur ska man kunna veta om fibern slutar fungera om man inte har en aktiv tjänst?
 
Nu fick jag ett nytt brev ifrån Open Infra med en rättelse. Där det står att service avgiften är frivillig om man fick fibern installerad 2016 eller tidigare. Så även ni som har sagt ja kan säga upp service avgiften.
Om installationen skedde 2016 eller tidigare. Eller att det står i avtalet att inga övriga kostnader skall tillkomma.
Rättvisan segrade till slut.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
L Lassse skrev:
Om installationen skedde 2016 eller tidigare. Eller att det står i avtalet att inga övriga kostnader skall tillkomma.
Min installation gjordes 2013 och ändå skickade de på mig faktura för löpande underhåll.
Efter att ha läst Villaägarnas artikel samt denna tråd skrev jag ett mail igår och klagade.
I förmiddags så ringde en snubbe därifrån och beklagade att de hade skickat ut för många...
Och han fixade att det hela skulle upphöra.
Snabbare reaktion än jag hade trott. :)
 
  • Gilla
bassebus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du något exempel på avtal från den tiden? Skulle vara intressant att läsa.
Mitt ursprungliga avtal är inte riktigt så gammalt. Det saknar klausul om att dom får ta ut någon avgift, men har med en klausul om att dom när som helst får ändra villkoren. Då spelar det ju inte så stor roll vad som stod i mitt ursprungliga avtalet...
Det här vore helt klart intressant att läsa. Inte minst borde det ju finnas någon klausul om uppsägning av avtalet. Om det inte är så att avtalet bara gäller själva jobbet att gräva in fibern, men då har de ju ingendera part någon skyldighet längre. Och de kan mycket väl ta ut en serviceavgift i ett nytt avtal.
 
A adron skrev:
Det här vore helt klart intressant att läsa. Inte minst borde det ju finnas någon klausul om uppsägning av avtalet. Om det inte är så att avtalet bara gäller själva jobbet att gräva in fibern, men då har de ju ingendera part någon skyldighet längre. Och de kan mycket väl ta ut en serviceavgift i ett nytt avtal.
Och vad skulle vara anledningen till att ingå i avtalet? Vilken service-förbättring levereras?
Mobil router efter en vecka? Nej tack. Finns i gemene persons hus i form av mobil.

Fast pris på reparation sv fiber där skadan är orsakad av mig? Det kan jag få ändå.

Billigare ny fiberbox? Knappast någon förbättring av tjänsten då dessa är billiga. Dessutom mer funktioner om man kör andra alternativ.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Och vad skulle vara anledningen till att ingå i avtalet? Vilken service-förbättring levereras?
Om det ursprungliga avtalet bara gällde att gräva in själva fibern och inte resulterade i ett pågående, uppsägningsbart, avtal så bör ett sånt tecknas som förbinder dem att fortsätta hålla i andra änden av din fiber. I utbyte mot lämplig ersättning. För annars har de ju slutfört sin skyldighet i och med grävningen och kan nu lämna din fiber vind för våg att förfalla.

Det vore helt enkelt intressant att se vad de gamla ursprungliga avtalen sa, om giltighetstid, underhållsansvar, uppgraderingsansvar, driftsansvar, uppsägning, osv.
 
A adron skrev:
Om det ursprungliga avtalet bara gällde att gräva in själva fibern och inte resulterade i ett pågående, uppsägningsbart, avtal så bör ett sånt tecknas som förbinder dem att fortsätta hålla i andra änden av din fiber. I utbyte mot lämplig ersättning. För annars har de ju slutfört sin skyldighet i och med grävningen och kan nu lämna din fiber vind för våg att förfalla.

Det vore helt enkelt intressant att se vad de gamla ursprungliga avtalen sa, om giltighetstid, underhållsansvar, uppgraderingsansvar, driftsansvar, uppsägning, osv.
De tar betalt av isp för att underhålla nätet. De får sin deg. De vill bara ha mer deg. Bahnhof behöver inte 800kr/mån för vanligt internet. OI tar nog en stor del av det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.