Omröstning dubbat eller odubbat?

  • Antal röster
    137
P pmd skrev:
Testet som Dilato refererade till. Jag tror att det var ett test gjort av Tekniksen värld.

Javisst. Vid extremregn sänker man lämpligen hastigheten radikalt. Om inte annat för att sikten blir rejält sämre.

Njae, jag har ingen större lust att köra på is med sommardäck om jag inte är helt förberedd på det, men visst går det om man inte har bråttom (vilket man ju aldrig ska ha, iofs).

Jag har kanske en lite annan referensram än de flesta bilister. Jag tog A-körkort sent en höst och köpte då en MC när första snön kom. Sen körde jag MC hela vintern. En drygt decennium senare tog jag B-kort. Jag kör fortfarande bil som om jag körde MC. En sladd med en MC i vinterväglag är lite bökigare att hantera än en sladd med bil i samma situation.
Oavsett referensramar så är du inte konsekvent.
 
För 10-15 år sedan skulle jag tveklöst svarat dubbat. Nu kör jag odubbat på ena bilen och dubbat på den andra. Min upplevelse är att det är väldigt få tillfällen när jag skulle behöva dubbat.

Bor ute på landsbygden 2,5mil från större stad och kör både landsväg, grusväg och stadskörning.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Man ser ju rätt ofta att gemene mans åsikter och kunskaper sätter sig när han är i 20-års åldern och förändras mycket lite efter det. Bara kolla vad folk har får åsikter/kunskaper om lagar och regler gällande fordon osv som ändras konstant. Jag gissar att detta även gäller kunskapen om hur olika däcks egenskaper är. Jag skulle gissa att en kvinna skulle vara lite mer inlyssnande i råd osv men en man som visste vad han pratade om för 20-30 år sedan väljer ofta att göra samma val idag och i ett förhållande är det påfallade majoritet mannen som tar besluten gällande så kallade "manliga frågor".
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Oavsett referensramar så är du inte konsekvent.
Det bör du nog förtydliga. Vad består inkonsekvensen i?
 
RoTe RoTe skrev:
Man ser ju rätt ofta att gemene mans åsikter och kunskaper sätter sig när han är i 20-års åldern och förändras mycket lite efter det. Bara kolla vad folk har får åsikter/kunskaper om lagar och regler gällande fordon osv som ändras konstant. Jag gissar att detta även gäller kunskapen om hur olika däcks egenskaper är. Jag skulle gissa att en kvinna skulle vara lite mer inlyssnande i råd osv men en man som visste vad han pratade om för 20-30 år sedan väljer ofta att göra samma val idag och i ett förhållande är det påfallade majoritet mannen som tar besluten gällande så kallade "manliga frågor".
Haha, hemma hos oss är det sambon som insisterar på att hon måste ha dubbdäck på bilen trots uppmaningar från mig att prova dubbfritt med de fördelar det ger. Men hon är orubblig ;)
 
RoTe
S Styrman_jansson skrev:
Haha, hemma hos oss är det sambon som insisterar på att hon måste ha dubbdäck på bilen trots uppmaningar från mig att prova dubbfritt med de fördelar det ger. Men hon är orubblig ;)
Jodå det finns gubbkärringar också 😅
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Här i Uppsala körs det dubbdäck året om. Så klart inte många men påfallande ofta när jag är ute och promenerar hör jag ljudet av dubbdäck mot asfalt. Där skulle man ju föreslå dubbfritt i alla fall...
Här i Stockholm också.
Såg en bil med dubbdäck på parkeringen utanför Willys nyss.😢
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det bör du nog förtydliga. Vad består inkonsekvensen i?
Det har nog framgått för de flesta men:
Du tycker det är ok att köra på vinterdäck med betydligt sämre bromssträcka i vissa fall, man kan ju anpassa körningen.
Samtidigt tycker du inte motsvarande för blankslitna sommardäck på sommaren, trots att bara är dåliga under vissa förhållanden.
 
P
K karlmb skrev:
Det har nog framgått för de flesta men:
Du tycker det är ok att köra på vinterdäck med betydligt sämre bromssträcka i vissa fall, man kan ju anpassa körningen.
Samtidigt har man ju bättre bromssträcka i de flesta andra fall.
K karlmb skrev:
Samtidigt tycker du inte motsvarande för blankslitna sommardäck på sommaren, trots att bara är dåliga under vissa förhållanden.
Blankslitna däck är ytterst olämpliga i nästan alla väglag. Det förstås nog de flesta.
 
P pmd skrev:
Samtidigt har man ju bättre bromssträcka i de flesta andra fall.
Det där snacket om sämre bromssträcka med dubbdäck på barmark är dels överdrivet och inte alls i paritet med hur mkt sämre odubbade är på is, dels något som mer förekom förr.

P pmd skrev:
Blankslitna däck är ytterst olämpliga i nästan alla väglag. Det förstås nog de flesta.
Nej. Mönstret är endast en fördel vid våt vägbana. Har du aldrig sett F1?
Om jag undviker att köra alls på våta vägar med blankslitna sommardäck så är jag inte mer riskbenägen än någon som "anpassar körningen" när han kör med odubbat vintertid.
 
P
K karlmb skrev:
Nej. Mönstret är endast en fördel vid våt vägbana. Har du aldrig sett F1?
Banorna för F1-tävlingar är extremt mycket slätare än svenska landsvägar.
 
Varför rekommenderar man dubbar till äldre personers skor?

Luras Icebug ?
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Varför rekommenderar man dubbar till äldre personers skor?

Luras Icebug ?
För att äldre är värdelösa på att gå, röra sig, ramla samt är sköra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Varför rekommenderar man dubbar till äldre personers skor?
För att gamla människor alltid är ute på hal is.
 
P pmd skrev:
Banorna för F1-tävlingar är extremt mycket slätare än svenska landsvägar.
Jaha. Och?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.