6 161 läst · 114 svar
6k läst
114 svar
Omröstning dubbat eller odubbat?
Jag har nog aldrig ens reflekterat över vilken teoretisk bromssträcka mina däck har.
Jag kör inte så på marginalen att det har betydelse, anpassa hastighet, avstånd och ta det lugnt så kan man till och med köra med blankslitna sommardäck på isbana.
Jag kör inte så på marginalen att det har betydelse, anpassa hastighet, avstånd och ta det lugnt så kan man till och med köra med blankslitna sommardäck på isbana.
Vad var bromssträckan vid de mer normala hastigheterna 70 och 50?Fairlane skrev:
Det är knappast vanligt att du måste panikbromsa på motortrafikled eller motorväg.. eller?
Men inte tusan är det så himla dåligt med 44 meter från 100 km/h, det finns säkert sommardäck med betydligt sämre värden än det.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 236 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 236 inlägg
Du kan med ett nytt sommardäck stanna 10-12 meter tidigare. Det är rätt stor skillnad. Jag undrar om det finns sämre sommardäck som säljs.D Dilato skrev:
Jo, det är bara alla andra omdömeslösa som har tvingat på oss en vinterdäckslag öht...D Dilato skrev:
Och krav på mönster 1.6 mm på sommarn.
Vi andra kan anpassa körningen även om en älg eller litet barn klampar upp på vägen närsomhelst.
(Ironi)
Köper du däck efter vad som är vanligt?D Dilato skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Jag får nog erkänna att även om jag kört vad jag uppfattar som väldigt lugnt har blivit överraskad av väglaget ett flertal gånger. Därför försöker jag se till att ha relativt fräscha däck av erkänt märke så situationerna i alla fall inte ska förvärras av däcken.
När man tänker efter så inser man att det är skitsamma om chassiet är välavstämt och bromsarna tip-topp om inte däcken också är i ordning.
När man tänker efter så inser man att det är skitsamma om chassiet är välavstämt och bromsarna tip-topp om inte däcken också är i ordning.
Det finns rejält usla sommardäck som säljs.Fairlane skrev:
Här nedan har du ett "premium sommardäck" som bara är marginellt bättre än det diskuterade åretruntdäcket.
Det bästa däcket på bromsförmåga 100 - 0 är Continental PremiumContact 6, se de tre kolumnerna "Best".
43.2 m är 7,3 meter (~1 & ½ billängd) längre än det absolut bästa däcket, inte 10-15 meter.
Det är i paritet med Michelindäcket nedan, och faktiskt kortare än michelindäcket på våt körbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sämsta däcker i testet som faktiskt finns att köpa på alla internet-däckfirmor har +23 meter längre bromssträcka än det bästa på våt vägbana men samma som åretruntdäcket på torr vägbana.
Nu har jag inga siffror på åretruntdäckets bromsegenskaper på våt körbana, men det brukar vara bra grepp på sådana så det torde vara betydligt bättre än det nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla bilder kommer från 2023-ADAC-Summer-Tyre-Test
Jag köper faktiskt däck efter resultat i däckstest.K karlmb skrev:
När jag köpte mina sommardäck 2018/19? var det Continental Eco Contact 5 som var på topp, så det har jag på nu.
Jag har ju tidigare sagt att jag kör på friktionsdäck året om men jag bytte för två veckor sen när jag såg att det fanns bra mönster kvar på sommardäcken (5 mm som sämst).
Vinterdäcken är Goodyear UltraGrip Ice 2, och det rullar mycket bättre (drar mindre bensin) än sommardäcken!
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
Det enda man behöver kunna om däck är att sommartid skall man ha Continental Premium Contact och vintertid ett däck utvecklat i Finland. Då får man alltid topprestanda. Har man inte råd med detta förstår jag att man tittat på lågpris men då köper jag helst ett lågprisdäck från de stora tillverkarna. Ling Long, Petlas, Roadhog, Triangle och Dynamo får andra köra. Mitt tips om din budget är pressad är att köpa begagnade fälgar på Blocket och köra på 15 tum i stället för 17 tum.
Kort sagt, dubbat eller odubbat är mindre viktigt än att du har ett bra däck. Om du nu inte har blöt is där du kör.
Kort sagt, dubbat eller odubbat är mindre viktigt än att du har ett bra däck. Om du nu inte har blöt is där du kör.
Allvetare
· Östergötland
· 4 259 inlägg
Haha, så kategoriskt skulle jag inte våga uttala mig.A Anders_Nilsson skrev:Det enda man behöver kunna om däck är att sommartid skall man ha Continental Premium Contact och vintertid ett däck utvecklat i Finland. Då får man alltid topprestanda. Har man inte råd med detta förstår jag att man tittat på lågpris men då köper jag helst ett lågprisdäck från de stora tillverkarna. Ling Long, Petlas, Roadhog, Triangle och Dynamo får andra köra. Mitt tips om din budget är pressad är att köpa begagnade fälgar på Blocket och köra på 15 tum i stället för 17 tum.
Kort sagt, dubbat eller odubbat är mindre viktigt än att du har ett bra däck. Om du nu inte har blöt is där du kör.
Vill man ha absolut bäst prestanda så ska man kika på ”sport”-däcken är min erfarenhet ( https://www.mestmotor.se/automotors...estar-16-mot-18-tumsdack-har-ar-skillnaderna/) Men då tummar man nästan alltid på livslängden.
Beträffande vinterdäck tycker jag det varierar en del från år till år. Min favorit hittills har varit Goodyear Ultragrip Ice. Och då har jag kört Nokian både dubb och odubb.
Jag har hämtat lite blandat från olika tester och tycker inte man kan anse att finskutvecklat är särskilt bra om man inte bara kör på isvägar i arktis.K karlmb skrev:
"Hakka 10 är utmärkt på is. Greppet är enastående och köregenskaperna om möjligt ännu bättre. Det styr snabbt men är ändå lugnt. På snö understyr det lagom mycket men släpper aldrig bak. Lättkört!
Barmarksegenskaperna är sämre och varken på våt och torr asfalt är däcket någonsin bättre än snittet men trots medelmåttigt grepp och köregenskaper är däcket lättkört. Det är tyst för ett dubbdäck men aningen spårkänsligt. Bra: Grepp och köregenskaper på snö och is.
Dåligt: Medelmåttigt på barmark."
- Aftonbladet
"Nokian Hakkapeliitta 10 blandar högt och lågt. Efter körning på isbanorna kunde vi utsett det finska däcket till testvinnare. Men den svenska vintervägen är för de flesta inte bara is och då tappar Hakka 10 mark. Sämre komfort, dåligt på vått."
- Teknikens Värld / Expressen
Frå teknikens världs test:
nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R5 lägger sig i botten av resultatlistan för vattenplaning.
Nokian utmanar och gör det bra – på is och snö. Få däck går lika klippstabilt när det gäller rena vinteregenskaper, men både dubbade Hakkapeliitta 10 och nordiska dubbfria Hakkapeliitta R5 brister när det kommer till barmarksegenskaperna. Det duger inte, för de flesta svenska vintervägar kan bjuda på allt från is och snö till vått och torrt.
Mera finskt:
Finsk-kinesiska dubbade Kontio IcePaw var ett spännande inslag vid teststart, inte minst då det hade flest dubbar av alla. Och mycket riktigt var isgreppet bra. Inte testvinnande, men ändå bra. Vilket inte kunde sägas om uppträdande på barmark, där bromsprestanda på vått renderade däcket minuspoäng.
Detta får inte ske, att kompromissen sträcks så långt åt ett håll, att däcket förlorar kontakten med verkligheten i den andra. Det är under all kritik.
Kontio IcePaw is a new premium studded tyre that has been 100% developed in Finland. 😇