Omröstning dubbat eller odubbat?

  • Antal röster
    137
K karlmb skrev:
Enkäten har märkliga alternativ. Vad betyder dubbat -:- ?
Och jag som röstade på alltid dubbat menar givetvis på vintern enbart ..
Förmodligen är -:- istället för "i skåne" och "bor i stad".
 
P Prodigys skrev:
Förmodligen är -:- istället för "i skåne" och "bor i stad".
När jag levde så brukade man skriva -”-
 
P
K karlmb skrev:
Du tänker på vad?
Inlägg #27 förstås.
 
P Prodigys skrev:
Förmodligen är -:- istället för "i skåne" och "bor i stad".
Då röstar man väl på de alternativen...?
 
P pmd skrev:
Förklara gärna vad du syfter på. Det där blev inte begripligt.
Vad är inte begripligt? Att bromssträckan på is är 3 ggr längre utan dubbar?
 
K karlmb skrev:
Enkäten har märkliga alternativ. Vad betyder dubbat -:- ?
Och jag som röstade på alltid dubbat menar givetvis på vintern enbart ..
Hur röstat man om man bor i stad i Skåne men kör dubbat 🤔😉
 
wildeside
Saknar alternativen dubbat eller o dubbat för bygge av jordskepp😂
Två personer sitter på en stapel däck vid en byggplats för ett jordskepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur röstat man om man bor i stad i Skåne men kör dubbat 🤔😉
Jaha...Men skriv då ut det istf obegripliga tecken..
 
P
K karlmb skrev:
Vad är inte begripligt? Att bromssträckan på is är 3 ggr längre utan dubbar?
Vad syftar du på med meningen i inlägg #27? Det tycks handla om något du tror att jag har påstått, men vad?
 
P pmd skrev:
Vad syftar du på med meningen i inlägg #27? Det tycks handla om något du tror att jag har påstått, men vad?
Jag citerar ju dig rakt av.
Du tycker det är viktigt med bra mönsterdjup om det skulle vara mkt vatten på vägen.
Detta lär väl vara pga det är svårt att alltid pricka in helt torra vägar, man måste alltså vara förberedd på mkt vatten även om det förstås är teoretiskt möjligt att köra med minimalt mönster.
Min kommentar var då att det ju är märkligt att man samtidigt kan tycka att dubbar i händelse av blanka, inte är nödvändigt.
 
P
Det är inte så smart att optimera för enstaka händelser som inte inträffar ofta. Dubbdäck är generellt sämre än dubbfria däck. Att ha dubbsäck för att vara beredd på att man kan hamna på blankis och därmed ignorera risken för att hamna på alla andra väglag är en dålig strategi för överlevnad.

Bra mönsterdjup på sommardäck försämrar inte väggreppet på andra väglag än vatten.

Dessutom klarar man isfläckar med dubbfria säck om man kör lugnt och sansat. Det är f.ö. en bra regel att ta det lugnt på vägarna. Då klarar man sig bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dubbdäck är generellt sämre än dubbfria däck.
Nej. Vad har du fått det ifrån?
P pmd skrev:
Bra mönsterdjup på sommardäck försämrar inte väggreppet på andra väglag än vatten.
Nja, det kostar ju mkt att kasta däck som fungerar utmärkt så länge det inte är extrem-regn. Kör man bara lugnt och försiktigt så krävs inte 1.6 mm mönsterdjup.


P pmd skrev:
Dessutom klarar man isfläckar med dubbfria säck om man kör lugnt och sansat.
Det gjorde min farsa med sommardäck året om. Ska vi säga så?
 
P
K karlmb skrev:
Nej. Vad har du fått det ifrån?
Testet som Dilato refererade till. Jag tror att det var ett test gjort av Tekniksen värld.
K karlmb skrev:
Nja, det kostar ju mkt att kasta däck som fungerar utmärkt så länge det inte är extrem-regn. Kör man bara lugnt och försiktigt så krävs inte 1.6 mm mönsterdjup.
Javisst. Vid extremregn sänker man lämpligen hastigheten radikalt. Om inte annat för att sikten blir rejält sämre.
K karlmb skrev:
Det gjorde min farsa med sommardäck året om. Ska vi säga så?
Njae, jag har ingen större lust att köra på is med sommardäck om jag inte är helt förberedd på det, men visst går det om man inte har bråttom (vilket man ju aldrig ska ha, iofs).

Jag har kanske en lite annan referensram än de flesta bilister. Jag tog A-körkort sent en höst och köpte då en MC när första snön kom. Sen körde jag MC hela vintern. En drygt decennium senare tog jag B-kort. Jag kör fortfarande bil som om jag körde MC. En sladd med en MC i vinterväglag är lite bökigare att hantera än en sladd med bil i samma situation.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Här i Uppsala körs det dubbdäck året om. Så klart inte många men påfallande ofta när jag är ute och promenerar hör jag ljudet av dubbdäck mot asfalt. Där skulle man ju föreslå dubbfritt i alla fall...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Det synes mig riktigt korkat. Dubbdäck på isfri asfalt kan bli lite halt. :)
Men det är förstås jobbigt att byta däck.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.