Omröstning dubbat eller odubbat?

  • Antal röster
    137
Är det SM i trådlyft?
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Ja, det är ju högaktuellt med dubbdäck nu.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
P
Se inlägg #4 357 för en förklaring.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Odubbat har väl bättre fäste på snö. Är det inte konstigt att odubbat inte har större marknadsandel i norrlandslänen? Fast det blir väl isiga vägar där oxå kanske..
Nej, dubbar fungerar bra på snö.
 
D Dilato skrev:
Tidigare (före 2017) bodde jag i Göteborg (Angered, Torslanda, Kvillebäcken, Biskopsgården) och pendlade ofta till Stockholm varje helg i ett år 2010-2011 och varje vinter någon resa till Sälen.

Jag har haft odubbat (friktionsdäck) sedan i vart fall år 1996 och aldrig upplevt att inte komma fram eller halkat av vägen (eller inte kunna bromsa i tid).

Så enligt min anekdotiska erfarenhet behövs inte dubbdäck i södra halvan av Sverige (om man kan köra bil)😇
Vilket är just anektdotiskt.
Med samma resonemang går det fint i södra Sverige att köra på sommardäck åter om.
Det gjorde farsan utom sista 10 åren. Hände aldrig nåt på vintern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag nöjer mig inte med lite mönster på sommardäcken. 😉
Varför är du inte konsekvent på vintern då?
Vilka data vill du ha? Hur mkt kortare bromssträcka man får på svartis med dubbdäck på vintern?
Eller hur mkt långsammare man måste köra för att slippa vattenplaning i ösregn om man har blankslitna däck?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B b8q skrev:
Är det SM i trådlyft?
Citaten kommer länkar till ett sidospår i elprischockstråden om dubbdäck så man undrar ju hur det där gick till?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Varför är du inte konsekvent på vintern då?
Jag nöjer mig inte med lite mönster i vinterdäcken heller.
K karlmb skrev:
Vilka data vill du ha? Hur mkt kortare bromssträcka man får på svartis med dubbdäck på vintern?
Det kan vara intressant, men också data om hur mycket längre bromssträcka man får med dubbdäck på asfalt.

Poängen är alltså att tester (se Dilatos inlägg om Teknikens värld(?), t.ex.) har visat att odubbade däck generellt har bättre grepp än dubbade. I vissa fall är dubbade bättre. Om dubbdäck ger högre risk i X situationer men lägre risk i Y situationer, och X >> Y så har man ökat sin totala risk, inte minskat den, genom att använda dubbdäck.
K karlmb skrev:
Eller hur mkt långsammare man måste köra för att slippa vattenplaning i ösregn om man har blankslitna däck?
Använd inte blankslitna däck! Det kan vara farligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Citaten kommer länkar till ett sidospår i elprischockstråden om dubbdäck så man undrar ju hur det där gick till?
Jag gjorde ett svar i elprischocktråden och kopierade sen det till ett nytt inlägg i den här tråden (utan att klicka på skicka i elprischocktråden).
Det går att spåra tillbaka till den ursprungliga tråden genom att klicka på uppåtpilen i inlägg #13.
 
Funderade på det :). Bra att bryta ut en ot-diskussion, det var nog bara just infon om att det skett som saknades och normalt brukar moderatorerna starta en ny tråd tror jag när de bryter ut sidodiskussioner. Men att återbruka är ju poppis :D.
 
P
Infon om var diskussionen kom ifrån finns, som sagt. Man klickar på uppåtpilen i det citerade.

Jag övervägde att starta en helt ny tråd, men kom fram till att det var bättre att använda en redan existerande. Tja, det är nog mest en fråga om tycke och smak.

Nu börjar det bli en OT-diskussion även här. Ska jag bryta ut den till en annan (ny) tråd? :)
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Jag nöjer mig inte med lite mönster i vinterdäcken heller
Nej men tydligen med 3 ggr så lång bromssträcka som vi med riktiga vinterdäck.
 
P
Förklara gärna vad du syfter på. Det där blev inte begripligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enkäten har märkliga alternativ. Vad betyder dubbat -:- ?
Och jag som röstade på alltid dubbat menar givetvis på vintern enbart ..
 
P pmd skrev:
Förklara gärna vad du syfter på. Det där blev inte begripligt.
Du tänker på vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.