H hempularen skrev:
Jo föreningen har alltid högst prioritet, föreningen får pengar först, sedan får banken som har pant i lägenheten, därefter får medlemmen det som blir över.

Den prioritetsordningen gäller bara om föreningen sköter sig. De måste ex. meddela banken så fort en skuld från en medlem blir mer än 30 dagar gammal. Missar man det så får banken högsta prio.
Det där viktigt och ett skäl till varför det är bra att ha en mer eller mindre automatisk process vid missad inbetalning av avgift. Nu när priserna sjunker så kommer det i vissa fall inte finnas pengar att betala både förening och bank.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Såsom tidigare tagits upp i tråden. Den fråga som ligger på dagordningen på extrastämman är inget den styrelse behöver följa om föreningsstämman ändå beslutar att föreningen skall dra tillbaka ärendet. Styrelsen är satt att förvalta föreningens ekonomiska förhavanden. Denna fråga anser jag klart faller under detta mandat.

Om man sedan tittar på sakfrågan så är det inte till ekonomisk gagn till föreningen att bränna juristkostnader för föreningen i ärenden liknande dessa. Jag förespråkar att man i största möjliga mån nyttjar föreningsresurser då det är billigare att använda styrelsens tid. Då föreningen oftast inte får ränta på sitt transaktionskonto så lider föreningen ej heller skada om en medlem blir sen med att betala sin avgift. Detta ger att man som styrelse i yttersta undantagsfall kan gå med på att ge viss respit med betalning. Och då av mest pragmatiska skäl att det är mer jobb för styrelsen att faktiskt förverka en bostadsrätt än att vänta någon månad. Iom att avgiften till föreningen är en prioriterad fodran så är det även relativt riskfritt. Givetvis får man ta förutsättningarna i beaktande med ett sådant agerande. Men oftast får folk iordning på sin ekonomi bara dom får tid att på sig. (En boende i min förening strulade i 3 år, blev utmätt 2 ggr men verkar nu sköta sin ekonomi).

Det som inte tagits upp i tråden är att man kan/ska kontakta banken gällande att en boende inte betalar sin avgift. Detta påtryckningsmedel kan också vara väldigt effektivt om en boende systematiskt är opålitlig med att betala sin avgift i tid. Om man får försämrade kreditvillkor från banken så kan det leda till att det bränner till rejält i plånboken vilket är en fungerande motivator.
Det är väl självklart att föreningen kan ta skada om man inte får in avgifterna. Avgifter är oftast den ända inkomsten en förening har.
Desto mindre förening desto viktigare att man betalar i tid.
Att man försöker prata med medlemmen först Tycker jag nästan är självklart. Det kan finnas så många anledningar. Om inte så kanske folk börjar tänka själva. Men jag tror att de flesta föreningar försöker göra det först. Jag tror att det nästan är ett krav för en br ska vara förverkad. Tyvärr blir det kostnad om man måste vräka en medlem. Så vida man inte har någon i styrelsen som är jurist och jobbar med liknande fall. Även om kostnaden är hög. måste man vräka den som inte sköter sig

vad jag vet måste man inte berätta för banken. Jag vet inte om det skulle få så stora skillnader. om man gjorde det. Sen vet jag inte om man får berätta.
en annan fundering är huruvida man sköter sitt banklån om man inte sköter sin avgift

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
vad jag vet måste man inte berätta för banken. Jag vet inte om det skulle få så stora skillnader. om man gjorde det. Sen vet jag inte om man får berätta.
en annan fundering är huruvida man sköter sitt banklån om man inte sköter sin avgift
Jo som sagt, du måste meddela panthavare inom 30 dagar (inte säker på exakt tid) efter att en skuld till föreningen uppstått. Gör föreningen inte det så faller rätten till prioritet för fordran.

Och som sagt, nu i sämre tider ökar risken att bostadsrättens värde inte räcker för allas fordringar.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Att en månadsavgift hamnar efter banken i prioriteringsordning kan inte vara en katastrof.

Nu hinner det ofta bli avsevärt mer än en månadsavgift, innan allt är avslutat. Det blir kanske uppmot ett års avgifter, och 20 - 100 000 i juristkostnader. Jag har hört (men det kan vara en skröna) att kronofogdens avgift för att genomföra en exekutiv auktion ligger i samma härad som ett mäklararvode. Så bara försäljningskostnaden ligger på 40 - 50 000.

C
H hempularen skrev:
Nu hinner det ofta bli avsevärt mer än en månadsavgift, innan allt är avslutat. Det blir kanske uppmot ett års avgifter, och 20 - 100 000 i juristkostnader.
Det är här jag blir lite förbryllad över lägesbeskrivningen.
Låter som att processen är långt framskriden men samtidigt talas det om att det gäller "totalt 5 eller 6 missade betalningar"?

För övrigt är min erfarenhet att det inte heller är självklart att föreningen kommer att få tillbaka sina omkostnader. Så det är ju också något man får beakta när man ser på saken ur ett rent ekonomiskt perspektiv.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
För övrigt är min erfarenhet att det inte heller är självklart att föreningen kommer att få tillbaka sina omkostnader. Så det är ju också något man får beakta när man ser på saken ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
Det är här jag är mentalt. Ofta är det billigare för föreningen att inte få rätt helt enkelt. Det rationella blir ofta att inte driva frågan till sin spets.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl självklart att föreningen kan ta skada om man inte får in avgifterna. Avgifter är oftast den ända inkomsten en förening har.
Desto mindre förening desto viktigare att man betalar i tid.
Om föreningen har 0% ränta på transaktionskontot och rekommenderade 3 månaders likviditet så påstår jag att en domstol skulle anse att en 3 månaders försenad avgift ej berättigar till ett skadestånd. Detta för att föreningen ej kan påvisa att den påförts någon ekonomisk skada.

Har man en tillräckligt stor förening så är det ju högst sannolikt att någon under en period får problem med att betala sin avgift. Enligt mig är det då rimligt att man säkrar upp sin likviditet mot att något sådant uppträffar. Men det funkar ju inte om någon sätter detta i system. En BRF är ju en ekonomisk förening som skall främja medlemmarnas ekonomi. På något sätt skall man ju även ta till vara den icke betalande medlemens intresse. Men det får ju inte ske på de andra medlemmarnas bekostnad. Allt blir en avvägning efter situationen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är här jag är mentalt. Ofta är det billigare för föreningen att inte få rätt helt enkelt. Det rationella blir ofta att inte driva frågan till sin spets.
Jag tycker att stycket från LEF att man skall främja medlemmarnas ekonomisk intresse väger mycket tungt. Så länge ett ärende hanteras i föreningen så är kostnaden marginell men så fort man blandar in andra så skenar kostnader. Det finns mängder av "hjälpande" mellanhänder som gladeligen tar bra betalt för sådant som är bättre om medlemmen och föreningen löser sinsemellan.

• Gilla
Serafim Dahl och 2 till
  • Laddar…
Man måste sätta punkt direkt vid sådana tillfällen. Visar man svaghet så tar de hela handen. Känner igen dessa bortförklaringar. Kanske trist att det är barn med i bilden, men det kan inte hjälpas. Föreningen måste stå upp för sina stadgar, annars uppstår anarki. Att låta din släkting rösta känns absurt. Det här ska vara vräkning by praxis!!! Man måste vara helt likgiltig inför uppdraget. Ett slutdatum - är pengarna inte på kontot kl 00:00 blir det gryningsräd som man gjorde under 30talet i Tyskland. Ursäkta språket. Själv skulle jag stå längst fram i ledet att dra både föräldrar och barn ur huset i med ett stengrepp runt hår och lemmar. Det kommer bli att NI som förening kommer få stå för notan när den oundvikliga personliga konkursen kommer. Ingen kommer tacka er och familjen lär bara traska vidare som de parasiter de är.

• Gilla
Kampf och 1 till
  • Laddar…
Och svennebanan kämpar på med sina Brf , fantastiskt!

• Gilla
Talvan och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Man måste sätta punkt direkt vid sådana tillfällen. Visar man svaghet så tar de hela handen. Känner igen dessa bortförklaringar. Kanske trist att det är barn med i bilden, men det kan inte hjälpas. Föreningen måste stå upp för sina stadgar, annars uppstår anarki. Att låta din släkting rösta känns absurt. Det här ska vara vräkning by praxis!!! Man måste vara helt likgiltig inför uppdraget. Ett slutdatum - är pengarna inte på kontot kl 00:00 blir det gryningsräd som man gjorde under 30talet i Tyskland. Ursäkta språket. Själv skulle jag stå längst fram i ledet att dra både föräldrar och barn ur huset i med ett stengrepp runt hår och lemmar. Det kommer bli att NI som förening kommer få stå för notan när den oundvikliga personliga konkursen kommer. Ingen kommer tacka er och familjen lär bara traska vidare som de parasiter de är.
Lite väl hårt men det finns någon sanning i det tyvärr. De finns alltid de som utnyttjar någon som är "snäll". Och de kommer att tänja gränserna mer och mer om man inte gör något åt det.

• Gilla
solidbase och 5 till
  • Laddar…
Jag håller inte alls med dig. Man behöver kunna vara konstruktiv. Men jag gissar att styrelsen har försökt vara det. Även om de av integritets skäl inte har kunnat gå ut med hela bilden. Jag vet ju inte, utan det är vad jag läser mellan raderna. Men jag håller absolut inte med om att man i alla lägen måste sätta hårt mot hårt direkt. Jag tror inte heller att det är särskilt vanligt.

• Gilla
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Men jag håller absolut inte med om att man i alla lägen måste sätta hårt mot hårt direkt.
Verkligen inte. Som precis påpekats har föreningen en utomordentlig säkerhet för sin fordran om man gjort vad man skall, så pengarna kommer att komma in förr eller senare.
Så det finns ingen anledning att dra fram det stora artilleriet dag ett.

Knepigare om det handlar om ett hyresavtal där man i bästa fall har någon futtig deposition som säkerhet.

M merbanan skrev:
Om föreningen har 0% ränta på transaktionskontot och rekommenderade 3 månaders likviditet så påstår jag att en domstol skulle anse att en 3 månaders försenad avgift ej berättigar till ett skadestånd. Detta för att föreningen ej kan påvisa att den påförts någon ekonomisk skada.

Har man en tillräckligt stor förening så är det ju högst sannolikt att någon under en period får problem med att betala sin avgift. Enligt mig är det då rimligt att man säkrar upp sin likviditet mot att något sådant uppträffar. Men det funkar ju inte om någon sätter detta i system. En BRF är ju en ekonomisk förening som skall främja medlemmarnas ekonomi. På något sätt skall man ju även ta till vara den icke betalande medlemens intresse. Men det får ju inte ske på de andra medlemmarnas bekostnad. Allt blir en avvägning efter situationen.
Du pratar mycket om räntor. Men väldigt lite om pengar. Det är absolut medlemmarnas intresse att alla betalar sina avgifter. Om du missar tre månader och du betalar 3000:-/månad. Då man uppe i 9000:-
Ett par månader till 12000:- Så tickar det på. Försök förklara för medlemmarna att räntan är så låg så vi bryr oss inte om pengarna. Det kan bli väldigt svårt att förklara varför man låter en boende bo kvar även om man inte betalar. Att säga vi pratade med honom. Det kommer inte räcka.
12000:- när är det dags att göra något.

Nu har vi inga direkta skadestånd.
Jag tror att du kan kräva dina kostnader, jurister och ränta. Dock är det säkerligen bara ersättning vid en eventuell rättegång. Så ja det kostar pengar. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite pengar du har på kontot. Skadan du lider är räntan. Den räntan är baserad på skulden
Så även om det inte finns några pengar på föreningens konton så blir räntan den samma.

Varför måste jag ta tillvara på den icke betalandes intressen?
Visst jag kan efterskänka räntan. Den var ändå noll %. Jag tror att de flesta föreningar försöker erbjuda en avbetalnings plan. Då har man gjort väldigt mycket. Därefter blir det mindre och mindre.

Men för att tillvarata medlemmarnas intresse så är det att driva in pengarna och går inte det tvångsförsäljning. Jag tror att de flesta boende vill bli av med en boende som inte betalar. Den människan är en kostnad. Även med noll ränta.

Tycker du inte att man ska kräva in pengar eller eventuell tvångs försäljning. När någon skippar att betala? Ja tre månader är för lite.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.