timmelstad timmelstad skrev:
Vad pratar du om? Att betala sin avgift är den enskilt viktigaste skyldigheten man har som bostadsrättsinnehavare. Föreningen har rätt att säga upp en medlem om man är försenad med betalningen över en vecka. På det har man sen tre veckor på sig att betala sin avgift för att återvinna sin bostadsrätt.

Om detta sker upprepade gånger, då kan man i domstol också förlora sin rätt att återvinna sin bostadsrätt. Vilket är precis det som skett i det fall som den här tråden handlar om.
Med straffbart menade jag att det inte är straffbart enligt brottsbalken, brott mot borgenärer, att inte betala avgiften.

Att något mäts ut av Kronofogden är inte ett straff.

J Jaggatagga skrev:
Med straffbart menade jag att det inte är straffbart enligt brottsbalken, brott mot borgenärer, att inte betala avgiften.
Ingen har väl påstått att det är ett brott mot borgenär heller? Du däremot citerade ett inlägg om att de fått en dom mot sig (vilket de har, en civilrättslig sådan) och började yra om att inget straffrättsligt fel begåtts och att föreningen inte är borgenär (vilket den är).

Vilseledande respektive fel. Bättre att vara tyst.

• Gilla
mbj79 och 4 till
  • Laddar…
Många som pratar om juridik och hur man kan lösa detta korrekt enligt lagar och stadgar.

Man får inte glömma av att stämman tog en känslomässigt beslut och inte logiskt. Jag tänker lite som Nötegårdsgubben att man kanske ta och använda lite kryphål för att låta logiken vinna, om man nu vill det.
Överklaga stämmobeslutet, låt det ta ett par år (som nån skrev längre upp) och undertiden har HD sagt sitt. Troligen har dom sagt att dom inte tar upp det och saken är biff.
Behöver ju inte ens vara ett bra skrivet klarndrande (?) bara skicka in nåt som tar ett par veckor att avfärda.

J Jaggatagga skrev:

Att något mäts ut av Kronofogden är inte ett straff.
Det är helt irrelevant för frågan.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Nej, det får jag faktiskt inte enligt reglerna.
Trycker man ”svara” så bör det flaggas om det kommer in inlägg mellan. Så gör andra forum.
Det är du, som i samklang med din personlighet, vantolkar regeln. Ge gärna förbättringsförslag till moderatorerna men tills dess kan du ju följa regel "§ 5.13 Citat":

Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
D.v.s. i en tråd där det riskerar att dyka upp ett eller flera inlägg mellan ditt och det du svarar på så bör du citera. Eller i.a.f. citera efteråt när du märker att detta skett.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är samma sak med en br. Du har chansen att skaka fram pengarna.
Du måste betala oavsett boendeform. Varför skulle man kunna skaka fram pengar när det är äg men inte br?!Vad är skillnaden? En är en skuld.
Jo det finns en skillnad. Samfälligheten kan låta kronofogden driva in skulden. Då kan visserligen kronofogden välja att mäta ut fastigheten. Men om det är en "normal värderad bostad" så är den inte utmätningsbar. Kronofogden får inte utmäta en bostad såvida den inte är extremt värdefull. Safälligheten kan i normalfallet inte "bli av" med en strulig medlem.

Men om du ex. inte betalar dina räntor så har banken panträtt i din villa. Banken kan då "ta panten" och sälja den. Det är inte en utmätning. Och det gör banken istället för att begära utmätning.

På samma sätt har bostadsrättsföreningen rätt att låta tvångsförsälja din bostadsrätt om du inte betalar avgifterna, eller grovt bryter mot stadgarna (otillåten andrahnadsuthyrning som ex.). Det handlar inte primärt (enl. lagen) om att få in pengarna som du inte betalar i avgift, utan att du genom att inte betala har brutit mot den mest fundamentala delen av föreningens stadgar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns dock inget lagrum som förhindrar att en brf-ägare är berättigad till stöd.
Jo, det finns det i socialtjänstlagen. Du är berättigad till bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Äger man en bostadsrätt så kan behovet tillgodoses genom en försäljning av bostaden.

Men här kommer alltid den individuella bedömningen in eftersom människors livssituation inte alltid passar in i fyrkantiga paragrafer. T. ex. om behovet av bistånd kan ses som tillfälligt så är en försäljning av bostaden inte något som gagnar den sökande och ett led till ett självständigt liv.

Det är inte heller förbjudet att betala ut bistånd som går över norm om det på sikt hjälper den sökande att klara sig själv. Däremot tror jag det är ovanligt idag.

4 kap. Rätten till bistånd​

1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jo, det finns det i socialtjänstlagen. Du är berättigad till bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt. Äger man en bostadsrätt så kan behovet tillgodoses genom en försäljning av bostaden.

Men här kommer alltid den individuella bedömningen in eftersom människors livssituation inte alltid passar in i fyrkantiga paragrafer. T. ex. om behovet av bistånd kan ses som tillfälligt så är en försäljning av bostaden inte något som gagnar den sökande och ett led till ett självständigt liv.

Det är inte heller förbjudet att betala ut bistånd som går över norm om det på sikt hjälper den sökande att klara sig själv. Däremot tror jag det är ovanligt idag.

4 kap. Rätten till bistånd​

1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
Om du har tillgångar som kan realiseras så ska det göras först. Men om du har en bostadsrätt med lågt eller inget värde så kan det vara kontraproduktivt att avyttra, eftersom flytt till annat boende kan bli dyrare. Du tycks tro att en bostadsrätt alltid är värd en massa pengar, men de kan ha ett mycket lågt eller inget värde. Kan vara lägre än grundinsatsen.
Visa gärna i vilken lagtext, och var, det yttryckligen står att en bostadsrätt är ett hinder för stöd.
Det står iaf inte i texten du citerar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är du, som i samklang med din personlighet, vantolkar regeln. Ge gärna förbättringsförslag till moderatorerna men tills dess kan du ju följa regel "§ 5.13 Citat":

D.v.s. i en tråd där det riskerar att dyka upp ett eller flera inlägg mellan ditt och det du svarar på så bör du citera. Eller i.a.f. citera efteråt när du märker att detta skett.
Problemet är ju att man inte märket det. Man skrollar ju sällan upp i en tråd efter att man postat. Dessutom är det bökigare att fixa in citat i efterhand efter den senaste uppdateringen.

R
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att man inte märket det. Man skrollar ju sällan upp i en tråd efter att man postat. Dessutom är det bökigare att fixa in citat i efterhand efter den senaste uppdateringen.
Ja det finns förbättringspotential här. Men mycket skulle vara vunnet på att du bara tänker "when in doubt press citat" :)

Jag tror att även moderatorerna hellre ser ett citat för mycket än att inläggen blir otydliga.

• Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att man inte märket det. Man skrollar ju sällan upp i en tråd efter att man postat.
Ja inte för att detta är någon viktig fråga eller ett stort problem men de relativt få gånger jag postar ett "citat" utan citat försöker jag faktiskt göra det, just för att kolla att ingen hunnit emellan med ett inlägg.

Men visst håller jag med om att den funktion många forum har med "varning" om det dyker upp nya inlägg vore bra. Kanske något för nästa version @Per Eskilsson ?

D Daniel 109 skrev:
Dessutom är det bökigare att fixa in citat i efterhand efter den senaste uppdateringen.
Tycker du? Jag tycker allt blev toppen med editorns "dubbla lägen" och förhandsgranskningen där man exempelvis kan testa att länkar fungerar. Snygg uppdatering @Per Eskilsson med flera säger jag!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det finns förbättringspotential här. Men mycket skulle vara vunnet på att du bara tänker "when in doubt press citat" :)

Jag tror att även moderatorerna hellre ser ett citat för mycket än att inläggen blir otydliga.
För den som inte riktigt förstår vad ni diskuterar. Hur väljer man med/utan citat. Jag ser bara en knapp "Svara"
Och en ruta med Svara. Vilken är vilken och hur vet man det.

lilytwig lilytwig skrev:
Om du har tillgångar som kan realiseras så ska det göras först.
Ja!

lilytwig lilytwig skrev:
Men om du har en bostadsrätt med lågt eller inget värde så kan det vara kontraproduktivt att avyttra, eftersom flytt till annat boende kan bli dyrare.
Helt rätt, notera att jag skrev om att det alltid bör göras en individuell bedömning, det erhållna biståndet skall vara ett led till ett självständigt liv men om bostadsrätten saknar värde eller har så lågt värde att en försäljning enbart fördyrar den biståndssökandes tillvaro så uppfylls ju inte syftet med biståndet..
lilytwig lilytwig skrev:
Du tycks tro att en bostadsrätt alltid är värd en massa pengar, men de kan ha ett mycket lågt eller inget värde. Kan vara lägre än grundinsatsen.
Se tidigare svar.

lilytwig lilytwig skrev:
Visa gärna i vilken lagtext, och var, det yttryckligen står att en bostadsrätt är ett hinder för stöd.
Det står iaf inte i texten du citerar
Lagen är inte formulerad på detaljnivå, det skulle ju inte vara möjligt. Rätten till bistånd regleras i 4 kap. socialtjänstlagen, även kallad biståndsparagrafen.

R
lilytwig lilytwig skrev:
För den som inte riktigt förstår vad ni diskuterar. Hur väljer man med/utan citat. Jag ser bara en knapp "Svara"
Och en ruta med Svara. Vilken är vilken och hur vet man det.
Antingen så trycker du "svara" i inlägget du vill svara på, och citerar därmed, eller så skriver du ett generellt svar genom att avända rutan längst ner där det står "klicka här för att svara". Då kommer inte något citat med.

Sedan finns det lite andra sätt att citera som att markera text och klicka på den lilla citatrutan som dyker upp då, eller använda citat-funktionen i inläggseditorn.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.