C
H hempularen skrev:
Det är såvitt jag förstår rätt många missade avgifter som inte betalats under lång tid det har funnits avgiftsskuld under sammanlagt flera hundra dagar. Som jag uppfattat det. Men det är en rätt oväsentlig petitess.
Nu är ju ärendet avgjort, men det är inte nödvändigtvis oväsentligt lärde jag mig i en liknande process som förvisso rörde en lokalhyresrätt.

Det handlar om att inbetalda avgifter i första hand skall anses reglera en tidigare fordran och inte (nödvändigtvis) kan anses vara kopplad till en specifik avi. Dvs. om januariavin är obetald men resten av årets avier betalas så ligger man i slutet av året fortfarande bara efter med en månad.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Det handlar om att inbetalda avgifter i första hand skall anses reglera en tidigare fordran och inte (nödvändigtvis) kan anses vara kopplad till en specifik avi. Dvs. om januariavin är obetald men resten av årets avier betalas så ligger man i slutet av året fortfarande bara efter med en månad.
Känner igen detta och fick bråka med förvaltaren att knappa bokföringen korrekt i ett liknande sammanhang. De var så fixerade vid avinumren.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det är väl bara positivt att en fordran inte kan bli preskriberad som den skulle kunna bli om man slaviskt följde avinummer.

Nackdelen är att dröjsmålsräntan blir låg..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
vattenmelon
Alfredo Alfredo skrev:
Fast rent teoretiskt kan väl stadgarna föreskriva annat, se BRL 9:13?
Min uppfattning är att "Det är en uppgift för styrelsen att fastställa avgifterna till föreningen, om inte något annat har bestämts i stadgarna" syftar på vilka avgifter föreningen får ta ut, exempelvis pantsättningsavgift, men syftar däremot inte på årsavgiftens nivå. Men någon kanske kan påvisa att min uppfattning är felaktig.

Styrelsen har ett juridiskt ansvar att förvalta föreningen, exempelvis renoveringar, reparationer och tecknandet av nya lån. Det skulle vara ohållbart att sköta förvaltningen utan möjlighet att justera årsavgiften vid behov.
 
Ja vi är helt eniga om hur det normalt (typ alltid) fungerar.
 
H hempularen skrev:
Det som dessutom bara antyds i Grönlunds inlägg, som jag valt att vänta med att skriva om i tråden, är att extrastämman har avhållits häromdagen, och styrelsen förlorade, ärendet skall enl. beslutet dras tillbaka. Tänkte avvakta tills vi ser vad följderna blir.
Hade det där hänt i min BRF hade jag direkt vänt mig till tingsrätten för att få beslutet upphävt eftersom beslutet ifråga bryter mot principen om likabehandling genom att beslutet gynnar en medlen på ett osakligt sätt, på bekostnad av övriga medlemmar. Nu vet jag inte hur lång tid man har på sig, men det är möjligt att man bara har ett par veckor på sig.

Avvakta alltså inte utan börja se över möjligheterna till rättslig prövning, pronto!
 
  • Gilla
rotbackarn och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
globaljuggler globaljuggler skrev:
Hade det där hänt i min BRF hade jag direkt vänt mig till tingsrätten för att få beslutet upphävt eftersom beslutet ifråga bryter mot principen om likabehandling. Nu vet jag inte hur lång tid man har på sig, men det är möjligt att man bara har ett par veckor på sig.

Avvakta alltså inte utan börja se över möjligheterna till rättslig prövning, pronto!
Håller med om att detta är det rätta.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Hade det där hänt i min BRF hade jag direkt vänt mig till tingsrätten för att få beslutet upphävt eftersom beslutet ifråga bryter mot principen om likabehandling genom att beslutet gynnar en medlen på ett osakligt sätt, på bekostnad av övriga medlemmar. Nu vet jag inte hur lång tid man har på sig, men det är möjligt att man bara har ett par veckor på sig.

Avvakta alltså inte utan börja se över möjligheterna till rättslig prövning, pronto!
Gör det, är det andra som behandlas annorlunda? Du har nog tolkat likabehandlingsprincipen något fel.
 
Claes Sörmland
Det är väl inte likabehandlingsprincipen så mycket som att beslutet är lagstridigt som borde ligga till grund för överklagan.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Hade det där hänt i min BRF hade jag direkt vänt mig till tingsrätten för att få beslutet upphävt eftersom beslutet ifråga bryter mot principen om likabehandling genom att beslutet gynnar en medlen på ett osakligt sätt, på bekostnad av övriga medlemmar. Nu vet jag inte hur lång tid man har på sig, men det är möjligt att man bara har ett par veckor på sig.

Avvakta alltså inte utan börja se över möjligheterna till rättslig prövning, pronto!
Under tiden, kommer inte tingsrättens tidigare utslag, att medlemmen ska avskiljas, att vinna laga kraft? Dvs styrelsen kan bara avvakta så kommer extrastämmans utslag vara verkningslöst. Eller kan stämman bestämma över domstolen?

Edit: I så fall hade BRF knappast kunnat existera som boendeform
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Under tiden, kommer inte tingsrättens tidigare utslag, att medlemmen ska avskiljas, att vinna laga kraft? Dvs styrelsen kan bara avvakta så kommer extrastämmans utslag vara verkningslöst. Eller kan stämman bestämma över domstolen?
Stämman är högsta beslutande organ i föreningen. När väl extrastämmans protokoll är justerat torde det beslutet möjligen vara tillräckligt för att få ansökan om förverkande återkallat, så fort någon entusiastisk brf-medlem skickar in det till domstolen? Det känns märkligt om styrelsen annars skulle kunna obstruera det fattade beslutet genom inaktivitet.

Oavsett skulle jag säga att det är mycket bättre att försöka få extrastämmans beslut ogiltigtförklarat. Så länge det beslutet är tvistigt lär inget återkallande gå igenom, i alla fall.

Hur man formellt ska överklaga dock stämmobeslutet och på vilka grunder, det är jag mindre säker på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sir Duke skrev:
Under tiden, kommer inte tingsrättens tidigare utslag, att medlemmen ska avskiljas, att vinna laga kraft? Dvs styrelsen kan bara avvakta så kommer extrastämmans utslag vara verkningslöst. Eller kan stämman bestämma över domstolen?

Edit: I så fall hade BRF knappast kunnat existera som boendeform
Styrelsen borde ta till sig av stämmans beslut och dra tillbaka föreningens talan i domstol och uppsägningen.
 
Redigerat:
globaljuggler globaljuggler skrev:
Stämman är högsta beslutande organ i föreningen. När väl extrastämmans protokoll är justerat torde det beslutet möjligen vara tillräckligt för att få ansökan om förverkande återkallat, så fort någon entusiastisk brf-medlem skickar in det till domstolen? Det känns märkligt om styrelsen annars skulle kunna obstruera det fattade beslutet genom inaktivitet.

Oavsett skulle jag säga att det är mycket bättre att försöka få extrastämmans beslut ogiltigtförklarat. Så länge det beslutet är tvistigt lär inget återkallande gå igenom, i alla fall.

Hur man formellt ska överklaga dock stämmobeslutet och på vilka grunder, det är jag mindre säker på.
Men kan detta verkligen stämma? (pun)

Kan man köra ett case i långbänk i domstolen, efter månader och hundratusentals kronor kommer så ett utslag, och så säger man plötsligt "Äh, det var inget"?

Är det inte så att om tärningen är kastad så är den?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Borde i styrelsen ta till sig av stämmans beslut och dra tillbaka föreningens talan i domstol samt uppsägningen?
Har tyvärr svårt att tolka meningen , korrläs gärna
Tack!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.