104 740 läst · 495 svar
105k läst
495 svar
Olustig situation i bostadsrättsförening
Vem bestämmer hur mycket månadsavgiften höjs?
Det är bostadsrättsföreningens styrelse som beslutar om en eventuell avgiftshöjning. Frågan behöver inte tas upp på en föreningsstämma eller godkännas av medlemmarna och det här beslutet kan fattas när som helst under ett år. Det finns i princip ingen gräns för hur hög en avgiftshöjning får vara. Styrelsens uppgift är att se till att föreningens ekonomi går runt, både idag och under kommande år.Jag har själv varit med om att frågan om hyresfri månad kommit upp. I styrelsen var vi litet oeniga om hur detta skulle kunna genomföras. Vi kontaktade då HSB jurist, som förklarade att det var nödvändigt med en extra stämma för att besluta om detta. Så skedde också. Ca 2/3 röstade för och 1/3 var emot.timmelstad skrev:Styrelsen beslutar om avgifterna som ett led i den löpande ekonomiska skötseln av föreningen man är satt att hålla. Styrelsen kan därmed absolut besluta om avgiftsfri månad själva om de anser att det finns utrymme för det i ekonomin. Händer förhållandevis ofta i föreningar som har de förutsättningarna.
Nu lärde jag mig något nytt. Det är riktigt att enligt Riksbyggens stadgar är det styrelsen som beslutar om avgiften, medan enligt HSB stadgar är det stämman. Jag har bott i tre olika föreningar. I samtliga dessa tre har avgiften behandlats på stämman. Två av de föreningarna var HSB och den tredje var privat.tveksamt skrev:
Menar du tvärt om? Det jag lade in var från HSB.lilytwig skrev:Nu lärde jag mig något nytt. Det är riktigt att enligt Riksbyggens stadgar är det styrelsen som beslutar om avgiften, medan enligt HSB stadgar är det stämman. Jag har bott i tre olika föreningar. I samtliga dessa tre har avgiften behandlats på stämman. Två av de föreningarna var HSB och den tredje var privat.
Riksbyggen verkar vara enig:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får backa här. De stadgar jag tittat på är en smula gamla. Jag ser nu att det numera är upp till styrelsen att besluta om avgiften storlek. Men det är ju ändå rätt begränsande då stämman beslutar om årsredovisningentveksamt skrev:
Nej det är styrelsen som beslutar om årsavgiftens storlek.lilytwig skrev:
Om du syftar på exempelvis HSB Normalstadgar så är dessa ett "ointressant exempel". Det som är relevant är de faktiska stadgar som en bostadsrättsförening har.lilytwig skrev:
Vad menar du med begränsade? Styrelsen kan i princip höja "hur mycket som helst". Och hur ser du kopplingen mellan beslut om årsavgifternas storlek och stämmans beslut om fastställande av årsredovisning.lilytwig skrev:
Det är styrelsen som upprättar årsredovisningen och att stämman inte fastställer den får nog ses som något synnerligen ovanligt.
Om du inte begriper det så kan jag nog inte förklara.Alfredo skrev:Nej det är styrelsen som beslutar om årsavgiftens storlek.
Om du syftar på exempelvis HSB Normalstadgar så är dessa ett "ointressant exempel". Det som är relevant är de faktiska stadgar som en bostadsrättsförening har.
Vad menar du med begränsade? Styrelsen kan i princip höja "hur mycket som helst". Och hur ser du kopplingen mellan beslut om årsavgifternas storlek och stämmans beslut om fastställande av årsredovisning.
Det är styrelsen som upprättar årsredovisningen och att stämman inte fastställer den får nog ses som något synnerligen ovanligt.
Därför är det bra att stämman utser sin egen ordförande. Styrelsen behöver inte leda eller moderera utan kan bara vila medan det gapas och skriks.timmelstad skrev:
Angående den berörda familjen/medlemmen så är det ju de själva som har krävt extrastämma och då får de ju tåla att den blir av också.
Stämman måste ju till att börja med protokollföras, så det borde vara hyfsat lätt att slå ner på rena formfel i processen.timmelstad skrev:En stämma som inte följt stadgarna kan inte anses vara giltig och det eventuellt beslut som stämman fattar kan då ogiltigförklaras om man kan belägga att den inte genomförts korrekt. Det är dock lätt att säga i teorin och avsevärt mycket stökigare att driva som process i verkligheten. Det här ärendet är stökigt nog som det är redan...
Varför är det begränsande att stämman beslutar om årsredovisningen? Styrelsen har ju ansvar att se till att föreningen går runt, så styrelsen måste normalt få besluta om tillräckligt stora avgifter.lilytwig skrev:
Det kan också vara värt att notera att om stadgarna inte säger något om vem som bestämmer om avgiften så är det enligt Bostadsrättslagen styrelsen som bestämmer:
9 kap 13 § Bostadsrättslagen
Allvetare
· Tullinge
· 6 013 inlägg
Visst är det så. Det finns mycket fakta. Jag hoppas de får lägga fram.dessa.timmelstad skrev:Vad som hittills har beslutats om och fallit som dom etc går ju att belägga mycket enkelt och ostridigt med dokument så ser inte att det ska behöva vara en svår fråga att adressera.
Det svåra om något lär ju vara att hantera känslor och tyckanden, särskilt om den drabbade familjen/medlemmen är på plats under stämman.
Det borde vara ganska lätt att bemöta de flesta argument från känslosidan.
Jag tror att när barnfamiljen började beklaga sig glömde de nog vissa delar av historien.
Nu när allt kommer fram så kommer fler att förstå varför styrelsen har tagit de beslut som tagits.
Redigerat: