104 747 läst · 495 svar
105k läst
495 svar
Olustig situation i bostadsrättsförening
Det är ju just därför man har en styrelse som är som ens "föräldrar" som inte ska vackla och darra utan som med fasthet lotsar och leder hela barnaskaran inklusive problembarnet genom det här. Styrelsen ska tolka och verkställa lagar och stadgar i konkreta frågor. Förverkande ingår i spelplanen och det finns bestämmelser för den processen. Enskilda medlemmar ska inte behöva känna sig fram och bestämma i det. Det vore inte schysst mot någon. Det ska skötas professionellt av dem som har ämbetet och ansvaret.B Bästerortarn skrev:
En processfråga - är det automatiskt styrelsen som håller i extrastämman? Eller kan/får/ska motionären eller någon annan i vissa fall ansvara för det?Nötegårdsgubben skrev:Det är ju inte nödvändigtvis en annan fråga, utan det jag menar att man gör är att konstatera att det jämte 9:12 BRF-lagen och genom den 7:4 LEF är en fråga som ligger utom årsmötets behörighet som det motionerats om, och att styrelsen därför tolkar det som ett misstroende och att man därför istället röstar om det.
Men jag har förtroende för att du kan det tekniskt bättre än jag, så är ända vägen fram att ta det på omvägar, så visst.
Edit: Kompletterat med länkar.
Jag skulle ta fasta på det du är inne på längre upp - stämman är inte behörig att fatta styrelsebeslut. Och så är mötet över.
Är förstås nyfiken på hur dagordningen ser ut...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 003 inlägg
Det är styrelsen som kallar till extrastämma, men vem som leder den väljer stämman själv.
Man kan ju börja stämman med att läsa upp denna:Nötegårdsgubben skrev:Det är ju inte nödvändigtvis en annan fråga, utan det jag menar att man gör är att konstatera att det jämte 9:12 BRF-lagen och genom den 7:4 LEF är en fråga som ligger utom årsmötets behörighet som det motionerats om, och att styrelsen därför tolkar det som ett misstroende och att man därför istället röstar om det.
Men jag har förtroende för att du kan det tekniskt bättre än jag, så är enda vägen fram att ta det på omvägar, så visst.
https://lagen.nu/2018:672#K6P38S1
Sedan drar man §37 om jäv och förklarar alla som bölar för familjen jäviga och utan rösträtt.
Eftersom det inte verkar finnas en lagakraftvunnen dom än med hänvisning till överklagandet till HD så finns det i praktiken utrymme för stämman att uppdra åt styrelsen att återkalla föreningens yrkande hur dumt det än må vara.Nötegårdsgubben skrev:Det är ju inte nödvändigtvis en annan fråga, utan det jag menar att man gör är att konstatera att det jämte 9:12 BRF-lagen och genom den 7:4 LEF är en fråga som ligger utom årsmötets behörighet som det motionerats om, och att styrelsen därför tolkar det som ett misstroende och att man därför istället röstar om det.
Men jag har förtroende för att du kan det tekniskt bättre än jag, så är enda vägen fram att ta det på omvägar, så visst.
Det jag menar är således att man i diskussionen kring frågan som är på dagordningen klargör konsekvenserna av ett ja/nej och hade det varit min styrelse hade jag också varit tydlig med hur jag sett på min roll i styrelsen framöver beroende på utfall av röstandet. Det är ju en direkt konsekvens av utfallet man bör känna till när man tar ställning till röstandet tycker jag. (Personlig åsikt).
Redigerat:
Dagordningen vid en extrastämma är redan reglerad i föreningens stadgar. Enda rörliga punkten är motionen som föranlett extrastämman som är enda beslutspunkt.S Sir Duke skrev:En processfråga - är det automatiskt styrelsen som håller i extrastämman? Eller kan/får/ska motionären eller någon annan i vissa fall ansvara för det?
Jag skulle ta fasta på det du är inne på längre upp - stämman är inte behörig att fatta styrelsebeslut. Och så är mötet över.
Är förstås nyfiken på hur dagordningen ser ut...
Även om det kan finnas visst fog för att kunna göra en tolkning om otillbörlig fördel för medlem eller till men för föreningen bör man inte göra dessa antaganden och slutsatser på en extrastämma som lekman. Misstänker man att det kan finnas fog för det bör man i sånt fall i generella termer varna för att ett sånt beslut kan vara ogiltigt och i efterhand följa upp saken juridiskt med sakkunniga på området. Det tycks för mig framstå som jurister på området redan är inkopplade sen tidigare så det steget lär inte behöva vara så långt.rotbackarn skrev:
Vad händer om en extra utlyst stämma fastnar på att ingen vill ta på sig rollen av mötesordföranden? ( alt någon annan vital roll? )timmelstad skrev:
Jag förutsätter att sittande styrelse formellt har kraven att utlysande av extrastämman när 10% av medlemmarna önskat denna, att denna utlyses inom 2 veckor samt formalian med mötets öppnande och etablering av röstlängd men sen då?
Jag hoppas verkligen inte lagen är skriven så att en styrelsemedlem kan tvingas vara mötets ordförande, sekreterare eller justeringsman.
Det är deltagarna i stämman som väljer ordförande, sekreterare m fl i den utsträckning som stadgarna kräver. Sittande styrelse har inte med detta att göra. De är iofs valbara likväl som vilken deltagare som helst. I detta case är det nog olyckligt om någon i sittande styrelse väljs.M myrstack skrev:Vad händer om en extra utlyst stämma fastnar på att ingen vill ta på sig rollen av mötesordföranden? ( alt någon annan vital roll? )
Jag förutsätter att sittande styrelse formellt har kraven att utlysande av extrastämman när 10% av medlemmarna önskat denna, att denna utlyses inom 2 veckor samt formalian med mötets öppnande och etablering av röstlängd men sen då?
Jag hoppas verkligen inte lagen är skriven så att en styrelsemedlem kan tvingas vara mötets ordförande, sekreterare eller justeringsman.
Får medlemmen vars borätt håller på att förverkas vara ordförande? Eller är det jäv.lilytwig skrev: