Eftersom en bostadsrättsförening även är en ekonomiskförening gäller gäller två lagar,
Bostadsrättslagen samt lagen för ekonomiska föreningar.
Min uppfattning är att ingen brf styrelse får ge uppskov av månadsavgiften.
(Även om det svider i hjärteroten)
Dessutom gäller likabehandlings principen för medlemmarna.
Skulle en medlem få uppskov gäller den möjligheten även alla andra medlemmar.
Detta kan göra en förening konkursmässig vid olyckliga omständigheter om ett stort antal medlemmar begär anstånd vid samma tillfälle.
Jag anser att om en styrelse tar ett beslut som strider mot lagar och stadgar bör styrelsen gemensamt och personligen ta ekonomiskt ansvar för följder av beslutet.
Att styrelse medlemmar ska få lämplig utbildning och kunskap är självklart.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svår situation. BRFernas mörka sida.

Jag hade försökt hitta något slags kryphål som gör att stämman inte är beslutsmässiga i frågan. Att ingen omröstning kan ske eftersom frågan redan utretts av domstol.

Men rent principiellt är det ju så att om en BRF skulle vilja låta en familj slippa betala avgift så antar jag att det är upp till den BRFen.
Nej, en BRF måste behandla alla medlemmar lika utifrån de förutsättningar som stadgar och ekonomisk plan anger. Styrelsen kan inte ta bort avgiften för någon medlem eller selektivt ändra avgiften för en enskild medlem.

• Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Nej, en BRF måste behandla alla medlemmar lika utifrån de förutsättningar som stadgar och ekonomisk plan anger. Styrelsen kan inte ta bort avgiften för någon medlem eller selektivt ändra avgiften för en enskild medlem.
Självklart kan man göra så. Det finns ingen lag som hindrar en BRF från att avgiftsbefria någon. Tror inte det är så vanligt dock.

• Wow
saltis99
  • Laddar…
Om det nu är 10% som vill ha en extrastämma kanske de istället helt sonika gemensamt skulle köpa den där bostadsrätten och hyra ut den till familjen som bor där, om det nu går att lösa det så enligt föreningens stadgar.

Medlemmarna behöver också förstå innebörden av ett lagakraftvunnet beslut från vårt domstolsväsen, och de som drivit på om detta måste ju vara beredda att inträda i styrelsen om man får bifall för detta, då den gamla styrelsen torde avgå omedelbart.

Styrelsen har säkert talat med den här familjen långt innan det gick så här långt, men man har uppenbarligen inte från familjens sida klarat av att reda ut sin situation. Frågan är om det är bostadsrättsföreningars sak att ta ett långtgående socialt ansvar. Kommer man ha extrastämmor om alla sådana här ärenden framöver? I en så stor förening lär det vara något fall varje år där det är problem med avgiftsbetalningen. Förstår medlemmarna som vill ha en extra stämma att det kan komma att drabba ALLA medlemmar i form av högre månadsavgifter? I värsta fall står man där om ett halvår eller ett år igen med avgifter som restar och får då överväga att göra om processen, med nya kostnader. Är man beredd att stå för de kostnaderna?

Det är OK att vilja hjälpa och vara lite human, men då får man vara beredd att lösa det med egna medel och inte ta andras pengar i anspråk.

• Gilla
annie24 och 9 till
  • Laddar…
Självklart kan man göra så. Det finns ingen lag som hindrar en BRF från att avgiftsbefria någon. Tror inte det är så vanligt dock.
Jo, Bostadsrättslagen stipulerar att det ska finnas en ekonomisk plan som ska vara registrerad hos Bolagsverket och som bl a visar vilket andelstal varje lgh har av föreningens kostnader. Vill föreningen ändra andelstalen måste man registrera en ny ekonomisk plan hos Bolagsverket. Samma lag stipulerar också att föreningens stadgar ska innehålla uppgifter om hur avgifterna beräknas och vad som är fördelade kostnader som ingår i avgiften till föreningen respektive debiterade kostnader som baseras på t ex förbrukning.

• Gilla
mbj79
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Jo, Bostadsrättslagen stipulerar att det ska finnas en ekonomisk plan som ska vara registrerad hos Bolagsverket och som bl a visar vilket andelstal varje lgh har av föreningens kostnader. Vill föreningen ändra andelstalen måste man registrera en ny ekonomisk plan hos Bolagsverket. Samma lag stipulerar också att föreningens stadgar ska innehålla uppgifter om hur avgifterna beräknas och vad som är fördelade kostnader som ingår i avgiften till föreningen respektive debiterade kostnader som baseras på t ex förbrukning.
Inget av detta motsäger det jag skrev.

• Gilla
  • Haha
mbj79 och 1 till
  • Laddar…
I en bostadsrättförening hyr man sin lägenhet av föreningen. Försenad hyra räcker för uppsägning. Det finns flera prejudikat på det och så lite som några dagars försening räcker för uppsägning. Som väl är praktiseras det sällan.

Om bostadsrättsföreningar skulle behöva göra undantag för detta skulle 90% av samtliga bostadsrättsföreningar komma på obestånd inom en månad. Det är enkelt att begripa om man tänker ett varv till.

Det finns många mycket bra böcker att köpa eller låna på biblioteken om styrelsearbetet och hur lagstiftningen ska praktiseras. Att anlita juridisk hjälp kan vara praktiskt för föreningen men kostnaden kommer att dras från överskottet på försäljningen av bostadsrätten. Bäst är att helt enkelt låta styrelsen sköta det utan inblandning eftersom lagstiftningen är så oerhört klar och tydlig på denna punkt. Det finns ingen anledning att slänga ut pengar på det.

Sedan är det verkligen tragiskt för familjen.

Talvan Talvan skrev:
Vad tror du om ägare rätten?
Köp av BR är en nyttjanderätt, inte ägande i sig. BRF äger fastigheten/lägenheten.

Egen fastighet är äganderätt.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
F folkeorg skrev:
Köp av BR är en nyttjanderätt, inte ägande i sig. BRF äger fastigheten/lägenheten.

Egen fastighet är äganderätt.
Jag bad inte om svar av wiki pedia men tack ändå

S Saxdaling skrev:
Om alla i Sverige resonerade som du skulle det vara outhärdligt att bo här. Självklart ska man ta hänsyn till de omständigheter som föranleder betalningsproblem. Du vet ingeting om bakgrunden!!!
Och om alla resonerade som du skulle ingen vilja betala för någonting och hela samhället skulle braka ihop.

Det är i första hand den som har problem som är ansvarig för att ta tag i sin situation. Det finns i Sverige rejäla skyddsnät för den som har det svårt ekonomiskt. Speciellt om man har barn. Finns ingen som helst anledning att bara strunta i att betala sina räkningar och ligga andra skötsamma, som redan tvingats betala skatt till detta skyddsnät, till ytterligare last.

• Gilla
mbj79 och 11 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur det här snyfthistoria-spåret ens har uppkommit i tråden. Det handlar ju om en bostadsrätt?

Sälj bostadsrätten och flytta till hyresrätt. Vad är problemet? Pengarna räcker säkert till flera års hyror.

Man är inte fattig om man äger bostadsrätt (även om banken äger det mesta alltså). Det finns massor av personer som har noll tillgångar och svårt att betala hyran, även i Sverige!

• Gilla
mbj79 och 18 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En släkting kontaktade mig för rådfrågning om hon borde gå på en extrainkallad föreningsstämma. Det är en medelstor förening med 2 - 300 bostadsrätter.

För en tid sedan kom det ett massutskick i brevlådorna till samtliga medlemmar från en familj som bor i föreningen. Styrelsen har begärt att deras bostadsrätt skall förverkas, detta efter att de glömt betala månadsavgiften två ggr. "Får styrelesen verkligen göra så när det bara är detta?".

Efter en tid kom det ut meddelande från föreningen om att påståendet inte riktigt stämmer, det handlar om åtskilliga missade betalningar, under lång tid. Och även ombyggnad av lägenheten utan tillstånd från föreningen. Men att själva rättsfallet bara gäller de två senaste missade betalningarna. Styrelsen ville inte gå in i detalj om en enskild medlem.

Det har varit ytterligare några massutskick i ärendet. Familjen skyller missarna på psykisk ohälsa, och arbetslöshet under pandemin. Och sedan har familjen fått ihop underskrifter och kunnat kräva en extrainkallad föreningsstämma, där de vill att stämman skall besluta om att föreningen drar tillbaka förverkandet av bostadsrätten.

Föreningen har då gått ut med ett förtydligande, där de går in mer i detalj, eftersom detaljerna nu ändå är offentlig handling i den avkunnade domen. Och även att ärendet dragit stora kostnader för advokat osv. Det framgår att efter att bostadsrätten förverkats, så har medlemmen haft den lagenliga fristen (3v ??) att betala skulden och då dras förverkandet tillbaka. Där medlemmen först en tid efter denna frist kommunicerat och erbjudit sig att betala.

Min släkting tycker det är en väldigt olustig situation att medlemmarna skall behöva rösta om huruvida en granne (barnfamilj) skall få bo kvar.

Jag tyckte att även om det är olustigt så behöver medlemmar gå på stämman och rösta. OM stämman skulle besluta att föreningen måste dra tillbaka ärendet, så bli ju avgiftsbetalning till föreningen i princip en frivillig avgift, som man kan strunta i om man inte känner för att betala. Principen måste vara att avgifterna måste komma in. Föreningen kan inte fortsätta att existera om inte medlemmarna betalar sina avgifter.

Det jag saknar i skriftväxlingen är någon form av begäran eller erbjudande om uppskov. I föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade vi ett eller ett par sådana ärenden om året, där en medlem hade tillfälliga betalningsproblem, som vi löste med ett uppskov och avbetalningsplan. Men sådant sker ju genom att medlemmen tar kontakt när han inte kan betala, och ber om hjälp. Här låter det som medlemmen inte har haft någon direktkontakt med styrelsen förrän efter att förverkandet redan hade vunnit laga kraft. Dvs. efter maximal juristkostnad för föreningen.

Otroligt olustigt att en medlem kan få upp en sådan här ren personfråga till stämmobeslut. Det blier ju lite föreningens fortsatta exitens vs. tragiken för en barnfamilj som blir bostadslös.
Jag ifrågasätter om det ens går att kalla till en stämma för ett ärende av den här typen. Vad står det som ärende för stämman?
Förverkande av bostadsrätten torde ju vara angivet i stadgarna för föreningen så den processen måste väl fortgå, även om man tex avsätter styrelsen.

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Jag bad inte om svar av wiki pedia men tack ändå
Många tror att de äger sin BR-lägenhet. Så är det inte. En BR-lägenhet är lös egendom.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
F folkeorg skrev:
Många tror att de äger sin BR-lägenhet. Så är det inte. En BR-lägenhet är lös egendom.
Jag skulle säga att en lägenhet är fast egendom som tillhör föreningen. Alltså själva lägenheten i den fysiska världen.

Rätten att bo där kan köpas som lös egendom.

• Gilla
mbj79 och 12 till
  • Laddar…
Inget av detta motsäger det jag skrev.
Det finns en likabehandlingsprincip. Citerar från Bostadsrätternas sajt - och notera ordet "alla" i första meningen:

"Årsavgiften som ofta kallas månadsavgift då den betalas varje månad och som alla medlemmar betalar till föreningen, ska täcka föreningens driftskostnader. Det innebär uppvärmning, vatten, el, löpande underhåll, amorteringar med mera. I föreningens stadgar ska det framgå på vilken grund årsavgifterna beräknas. Om beräkningsgrunden ska ändras måste beslut om det fattas av föreningsstämman."

• Gilla
Jeanette A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.