Claes Sörmland
K klimt skrev:
Jag delar inte denna uppfattning. Vi vet inte alla detaljer men om man läser första inlägget så gäller det upprepade sena betalningar och en inte tillåten ombyggnad. I sådana fall ska styrelsen agera för att skydda medlemmarnas intresse och föreningens ekonomi. Jag skulle inte kalla det en rutinfråga och styrelsen tycks också ha följt rådgivningen från intresseorganisationen för bostadsrättsföreningar. Det är ofta svårt att få medlemmar att delta i en styrelse och med krav på att utan stöd hantera domstolsförfaranden med mera så ställs mycket hård krav. Det är möjligt att ”saxdaling” skulle ha sådana resurser men flertalet styrelsemedlemmar är vanligt folk som hanterar detta på sin fritid.
Jag delar i grunden din syn men det är lite för enkelt att slösa bort föreningens pengar på jurister och andra konsulter för styrelsen.

Och tyvärr hetsar gärna BRF-organisationer som t ex Bostadsrätterna och andra förvaltare på för att skapa juridiska konflikter mellan bostadsrättshavare och styrelsen. Deras råd borde naturligtvis vara, trappa inte upp, var pragmatiska och sätt inte föreningen i en situation som kräver att ni köper in juristtimmar. Det är kostnader som föreningen aldrig kommer att få tillbaka och enstaka konsultation kostar mer än vad bostadsrättshavarens skuld är. De utnyttjar helt enkelt situationen med osäkra och inkompetenta styrelser och driver föreningar in i konflikter. Det är deras geschäft. Konsulter är tyvärr sällan styrelsens vän även om det kan kännas så när man sitter där i styrelsen och är less och osäker.
 
  • Gilla
mbj79 och 5 till
  • Laddar…
Klart TS släkting borde gå på stämman. Är det någon gång man ska göra det så är det när det är turbulent.

Jag blir nyfiken på saker som bara delvis avhandlats i tråden:
  • Vad för punkter på dagordningen tänker man sig?
  • Är det en motion som ska behandlas? Är i så fall förslagen möjliga att besluta om?
  • Hur har styrelsen bemött kraven? Med mer info, ok, men finns det någon faktisk förslagspunkt och motivering till den?
  • Hur ställer sig släktingen i sakfrågan? Hur tror hen att andra ställer sig?

Tanken dras till @SnällKyckling och dennes duster med en tidigare styrelse. En styrelse som visade sig ha tappat allt förtroendekapital och röstades bort.

Här tror jag väl att styrelsen är mer på rätt spår, men det kanske jag inte har grund för att tro.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag delar i grunden din syn men det är lite för enkelt att slösa bort föreningens pengar på jurister och andra konsulter för styrelsen.

Och tyvärr hetsar gärna BRF-organisationer som t ex Bostadsrätterna och andra förvaltare på för att skapa juridiska konflikter mellan bostadsrättshavare och styrelsen. Deras råd borde naturligtvis vara, trappa inte upp, var pragmatiska och sätt inte föreningen i en situation som kräver att ni köper in juristtimmar. Det är kostnader som föreningen aldrig kommer att få tillbaka och enstaka konsultation kostar mer än vad bostadsrättshavarens skuld är. De utnyttjar helt enkelt situationen med osäkra och inkompetenta styrelser och driver föreningar in i konflikter. Det är deras geschäft. Konsulter är tyvärr sällan styrelsens vän även om det kan kännas så när man sitter där i styrelsen och är less och osäker.
Ja, jag håller med om det du skriver. Svårigheten här är att vi inte har tillgång till hela bakgrunden. Hur många sena inbetalningar är det? Det nämns även andra problem. Min egen erfarenhet från styrelsearbete är att Bostadsrätterna just uppmanar till försiktighet, trappa inte upp och så vidare, snarare än att maximera intäkterna. I detta fall kan det då vara så (vi vet ju inte allt) att den krånglande familjen tolkar detta som svaghet och gör bedömningen att det är ok att inte betala avgifter i tid. Det kan också vara så att det kommer till otrevligheter, tyvärr händer detta. Då kan det vara klokt att överlåta processen till någon utomstående, även om det kostar en del. Egentligen kommer vi nog inte längre i diskussionen utan kunskap om alla tidigare led och den dom som fallit.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Min egen erfarenhet från styrelsearbete är att Bostadsrätterna just uppmanar till försiktighet, trappa inte upp och så vidare, snarare än att maximera intäkterna.
Tyvärr har jag en helt annan erfarenhet som har fått städa efter just denna organisations rådgivning. Stora pengar förlorade och min och andras timmar ersätts naturligtvis aldrig. Det är därför jag vill varna andra. Konsulter kan kännas som din vän när du sitter i styrelsen men de är vänner som bara finns där för att föreningen betalar för dem. Viktigt att komma ihåg att deras främsta intresse är att fakturera. Om de dessutom får ha roligt på jobbet med en intressant tvist desto bättre för deras medarbetare. De slipper ju betala för det.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr har jag en helt annan erfarenhet som har fått städa efter just denna organisations rådgivning. Stora pengar förlorade och min och andras timmar ersätts naturligtvis aldrig. Det är därför jag vill varna andra. Konsulter kan kännas som din vän när du sitter i styrelsen men de är vänner som bara finns där för att föreningen betalar för dem. Viktigt att komma ihåg att deras främsta intresse är att fakturera. Om de dessutom får ha roligt på jobbet med en intressant tvist desto bättre för deras medarbetare. De slipper ju betala för det.
Ok, vi har olika erfarenheter. Det är just dessa avgöranden som är en viktig del av ett styrelsearbete, att hela tiden bedöma vad som är bäst för föreningen på kort och lång sikt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Anmärkningsvärt att en "Allvetare" inte vet bättre än att svara som du gör. Vilket otäckt samhälle vi skulle få om alla resonerar som du. Total empatilöst.
Japp jag är just det du säger. Men det går emot att inte betala hyran.
Det otäcka med mitt samhälle vet vad det är? Jo att man gör rätt för sig. Att man betalar hyran eller avgiften.

Men i ditt samhälle behöver man inte betala sin hyra eller avgift. Frågan är bara vem ska betala?
Vill du göra det?

Sen är det så här för att du ska bli vräkt från en hyresrätt ännu mer för en bostadsrätt. krävs mer än att du betalat för sent en gång. Det handlar om flera uteblivna avgifter eller hyror


I min hemska värld är det inte synd om någon som inte betalar för sig
 
  • Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
Finns ett formellt fel i frågan.

Jag sitter själv som intern revisor i en BRF och kikar bland annat på styrelsens arbete och dokumentation (De ekonomiska delarna har vi en extern revisor som hanterar)
När det gått så långt att en bostadsrätt skall anses vara förverkad så är det styrelsen som fattar beslutet (oftast med stöd av jurist).

Om man som innehavare av BRF får denna förverkad och man anser att beslutet om förverkande är felaktigt så är det en fråga för tingsrätten (och sen överklagande i nästa instans om man inte får rätt)

En extra stämma kan och får inte återkalla beslutet eller kräva att styrelsen ska ändrar beslutet.
 
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det är styrelsen som har slösat med medlemmarnas pengar genom att anlita dyra jurister. En sådan här rutinfråga ska styrelsen själv kunna hantera i en tvist i domstolen. Glöm inte att det belopp som fordran gäller innebär att målet blir ett s k förenklat tvisteförfarande med innebörden att varje part betalar sina i målet. Oavsett utgång. Så här har styrelsen uppenbarligen slösat bort en massa pengar.
Hur många styrelser tror du känner sig trygga i att driva ett ärende som handlar om obetalda avgifter för sitt boende? Eller är det något nytt krav att minst en ledamot måste vara fastighetsjurist? Det är tillräckligt svårt att hitta folk som vill ställa upp i allmänhet. Ska man då börja ställa krav på fastighets juridisk kompetens? Då kommer var och varannan förening ha en styrelse som uppfyller de kraven.
Är det då så konstigt att man tar hjälp?

Innan man börjar prata om rättegångar så brukar det ha blivit en del pengar. För som du säger man sätter inte igång en sån här apparat för ingen ting. Men ska vänta. Visst det köper jag. Men det innebär att skulden växer. Det lilla beloppet börjar bli det stora
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Utopiazz Utopiazz skrev:
En extra stämma kan och får inte återkalla beslutet eller kräva att styrelsen ska ändrar beslutet.
Tja, styrelsen sitter på stämmans mandat, så fattar den beslut i strid med stämmans uttryckliga vilja sitter den ju löst. Och som flera redan skrivit: får man den typen av misstroende mot sig avgår man normalt med omedelbar verkan.

Så formellt har du rätt, men i praktiken finns möjligheten.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr har jag en helt annan erfarenhet som har fått städa efter just denna organisations rådgivning. Stora pengar förlorade och min och andras timmar ersätts naturligtvis aldrig. Det är därför jag vill varna andra. Konsulter kan kännas som din vän när du sitter i styrelsen men de är vänner som bara finns där för att föreningen betalar för dem. Viktigt att komma ihåg att deras främsta intresse är att fakturera. Om de dessutom får ha roligt på jobbet med en intressant tvist desto bättre för deras medarbetare. De slipper ju betala för det.
Den styrelsen jag satt i hade en ytterst kompetent ordförande. När det gällde juridiken och fastighets juridiken som mest. gjorde att vi behövde ta in tjänster utifrån. Vi hade en ekonomisk förvaltare. Men det är lite skillnad.
Ordförande var väldigt noga med att inte ha några fingrar i syltburken.

De allra flesta medlemmar godkände vi direkt. Så var någon procent som vi bjöd in på ett möte, där vi pratade och visade runt. Men egentligen handlade det om att kolla, att de skulle flytta in. Vi kollade faktiskt en äldre dam hon var nog sina 80. Hon tyckte det var så trevligt. Så allt behöver inte vara hemskt....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du läst tidigare inlägg ser du att ett förverkande av bostaden kan ske oavsett om medlemmen (eller Fd) betalar in avgifterna i efterhand , för sent.
Jo visst är det så. Men tänk på den detaljen att rätten gör nog en helt annan tolkning om du har några sena avgifter och uteblivna avgifter.
Du kan bli av med en hr för att är sen med en hyra. Rent teoretiskt alltså!
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo visst är det så. Men tänk på den detaljen att rätten gör nog en helt annan tolkning om du har några sena avgifter och uteblivna avgifter.
Du kan bli av med en hr för att är sen med en hyra. Rent teoretiskt alltså!
Jag pratar inte om hyresrätter.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag som är så omänsklig, vi hade två äldre damer i huset. När hissen var trasig så erbjöd jag mig hjälpa henne om hon handlat. Vi hade nyckeltuber i dörrarna, världens bästa uppfinning. Men jag tipsade om att hänga nyckeln där hela för då skulle vi kunna komma in om något hänt.
Men jag är omänsklig där emellan. Jag lovar!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag pratar inte om hyresrätter.
Nästa gång ska jag vara tydligare så du förstår.
Men oavsett en hr ellet br. Att vräka någon från sin hr eller förverka sin br Är ingen lätt dans. Det krävs mer än några sena hyror/avgifter. för att bli bostadslös. Däremot om du inte betalar så är det en helt annan sak.
Alltså betalar du inte så kommer du bli tvungen att flytta. Men om du slarvar med att betala i tid så krävs det mycket mer.
Jag vet dock inte vad skillnaden är antal hyror avgifter är när det gäller dessa två. Dock är det enligt dig ointressant!
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dock är det enligt dig ointressant!
Allt som gäller hyresrätter är ganska ointressant i denna tråd. 😉
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.