B Buling skrev:
Absolut, men det är en fantasi. Byggs ny kärnkraft i SE4 så byggs ny kabel eftersom det är där vinsten finns att hämta. Ny kärnkraft är inte billig (se Frankrike som spännande exempel) så den kan inte konkurrera med existerande vind/vattenkraft utan kräver ett stabilt högt elpris för att vara lönsam.
Vi kan inte producera ner elpriset varken på kort eller lång sikt så den enda lösningen som finns är politisk.
Innan naturgasproblemen började för ett år sen så var det i Västeuropa bara Nederländerna och de nordiska länderna som hade lägre konsument-elpriser än Frankrike. Och Frankrikes elproduktion är alltså helt dominerad av kärnkraft. Känns inte som att resonemanget runt kärnkraftens olönsamhet håller.

Om jag minns rätt så var det Göran Persson som initierade tuffa lönsamhetsmål för Vattenfall, bolaget skulle bli en signifikant leverantör av pengar in till statskassan (detta ändrades inte under allians-regeringen). Konsekvensen blev att de övriga målen för bolaget, såsom tex billig och tillgänglig el för medborgarna, har fått nedprioriteras. Slutesultatet blev att det statligt helägda bolaget kommunicerade att man inte såg lönsamhet i uppgraderingar för 200-300 miljoner kr för Ringhalsverken vilket krävdes för att driva dem vidare, och ett par år senare berättar regeringen att man avser betala ut 30-60 miljarder kr för att kompensera medborgarna för de skenande elpriser som blev följden. Men det är ju ur samma "pengapåse"!? Vi äger bolaget, det är våra skattepengar...

Som många skrivit här i tråden, med de nu nedlagda Ringhalsverken i drift hade vi haft så mycket elproduktion i södra Sverige att vi prismässigt ofta frikopplats från Europa. Att bygga ännu fler överföringskablar än de vi har nu kan stoppas politiskt

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur många procent av elen står karlshamn för när det kör igång? Dvs hur mycket mindre behöver vi förbruka (eller exportera) för att undvika detta både dyra och miljödåliga alternativ?
Karlshamnsverket har en installerad kapacitet på 680MW - sen kan man ju välja att köra det på halvfart (som förra veckan).

Effekten är ju momentan, just nu ser det ut såhär:
Graf och cirkeldiagram över Sveriges elproduktion och förbrukning med fokus på olika energislag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs hade karlshamn gått för fullt (viilket jag inte vet om det gör iofs) så hade det blivit ca 4% av totalproduktionen

Men värt att notrea är att konsumtionen inte ligger (just nu) på mer än ca 14 000 MW - så sänker vi vår förbruknign spelar det inte någon roll - då exporterar vi lite mer.

Det är dock mer komplext: Det handlar mycket om effektbalansering, inte bara inom Sverige, men inom olika elområden och hur mättat systemet är.
Mindre planerbar el (tex kärnkraft och värmekraft) ger mindre möjlighet att producera från tex vindkraft
Och innan vi har mättat elexporten så kommer tex Tyskland fortfarande vilja ha mycket el, och ev driva upp priset. MEN vi kan inte sälja hur mycket el som helst både pga begärnsningar i kapacitet i nätet, men också hur vi mer lokalt kan balansera effekten

Jag skulle vara mera tillfreds med situationen om man vid flaskhalsar och "elbrist"/rövarpriser la pengar på att bygga nya kraftverk istället för att bygga bort flaskhalsarna. Nu ska svenska kraftnät bygga bort kapacitetsbristen, men ingen bygger mer produktion som kan leverera 24/7-
Om vi Istället för att bygga bort flaskhalsarna byggde elproduktion så skulle vi se en helt annan prisbild.

Nu finns incitament och pengar att bygga ut kapaciteten söderut, men inget incitament att bygga ut produktionen.

Det är som om nåt lyxmärke av väskor a 20.000kr/st skulle producera så många väskor så priset sjunker till 200 spänn. Eller Rolex börja göra klockor för en tusenlapp... Elbolagen är nog jättenöjda med brist som gör lönsamheten 10 gånger bättre eller mer.

Jag biter mig i tungan när jag försöker tolka siffrorna ovan. Gör vi av med 14.000MWh=14.000.000kwh, dvs 336,000.000kwh per dygn? För 10 kr/kwh. Istället för att dra in 336MSEK per dag drar bolagen in (inkl skatter) 3.360MSEK, 3.36 miljarder per dygn, 100 miljareder i månaden. Jag räknar med att för vatten och kärnkraft är 9kr/kwh ren vinst (eller skatteintäkt).

Olkiluoto 3 har kostat 87 miljarder kronor att bygga, 87.000MSEK. Har jag räknat fel på några 10-potenser, för på mindre en en månad med de snittpriserna är en reaktor betald? Det borde rätt snabbt gå att räkna hem att snickra ihop ett nytt kärnkraftverk om man får sälja elen för 10kr/kwh...

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
K Kluffe skrev:
Innan naturgasproblemen började för ett år sen så var det i Västeuropa bara Nederländerna och de nordiska länderna som hade lägre konsument-elpriser än Frankrike. Och Frankrikes elproduktion är alltså helt dominerad av kärnkraft. Känns inte som att resonemanget runt kärnkraftens olönsamhet håller.

Om jag minns rätt så var det Göran Persson som initierade tuffa lönsamhetsmål för Vattenfall, bolaget skulle bli en signifikant leverantör av pengar in till statskassan (detta ändrades inte under allians-regeringen). Konsekvensen blev att de övriga målen för bolaget, såsom tex billig och tillgänglig el för medborgarna, har fått nedprioriteras. Slutesultatet blev att det statligt helägda bolaget kommunicerade att man inte såg lönsamhet i uppgraderingar för 200-300 miljoner kr för Ringhalsverken vilket krävdes för att driva dem vidare, och ett par år senare berättar regeringen att man avser betala ut 30-60 miljarder kr för att kompensera medborgarna för de skenande elpriser som blev följden. Men det är ju ur samma "pengapåse"!? Vi äger bolaget, det är våra skattepengar...

Som många skrivit här i tråden, med de nu nedlagda Ringhalsverken i drift hade vi haft så mycket elproduktion i södra Sverige att vi prismässigt ofta frikopplats från Europa. Att bygga ännu fler överföringskablar än de vi har nu kan stoppas politiskt

Sossarnas överenskommelse med miljöpartiet efter valet 2014 satte spiken i kistan för 4 reaktorer.
Det var alltså ett politiskt beslut att inte vidareutveckla kärnkraften samt att fördyra den så de blev tvugna att lägga ner.
Men nu 2022 vill plötsligt sossarna bygga ny kärnkraft, hur dum man vara?
Makten framför allt! Sverige kommer i andra hand... makten först. Nu ljuger till och med energiministern och säger att det inte var ett politiskt beslut.
https://www.mp.se/just-nu/framtiden-ar-fornybar/

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle vara mera tillfreds med situationen om man vid flaskhalsar och "elbrist"/rövarpriser la pengar på att bygga nya kraftverk istället för att bygga bort flaskhalsarna. Nu ska svenska kraftnät bygga bort kapacitetsbristen, men ingen bygger mer produktion som kan leverera 24/7-
Om vi Istället för att bygga bort flaskhalsarna byggde elproduktion så skulle vi se en helt annan prisbild.

Nu finns incitament och pengar att bygga ut kapaciteten söderut, men inget incitament att bygga ut produktionen.

Det är som om nåt lyxmärke av väskor a 20.000kr/st skulle producera så många väskor så priset sjunker till 200 spänn. Eller Rolex börja göra klockor för en tusenlapp... Elbolagen är nog jättenöjda med brist som gör lönsamheten 10 gånger bättre eller mer.

Jag biter mig i tungan när jag försöker tolka siffrorna ovan. Gör vi av med 14.000MWh=14.000.000kwh, dvs 336,000.000kwh per dygn? För 10 kr/kwh. Istället för att dra in 336MSEK per dag drar bolagen in (inkl skatter) 3.360MSEK, 3.36 miljarder per dygn, 100 miljareder i månaden. Jag räknar med att för vatten och kärnkraft är 9kr/kwh ren vinst (eller skatteintäkt).

Olkiluoto 3 har kostat 87 miljarder kronor att bygga, 87.000MSEK. Har jag räknat fel på några 10-potenser, för på mindre en en månad med de snittpriserna är en reaktor betald? Det borde rätt snabbt gå att räkna hem att snickra ihop ett nytt kärnkraftverk om man får sälja elen för 10kr/kwh...
Fast du räknar med priser efter skatt och elbolagens pålägg så vinsten är lägre. Men ex. på 6månader drog SVK in ca 60 miljarder bara på avgifter (innan de sänkte transmissions tariffen).
På lite mer än 2års skatteintäckter hade SVK kunnat bygga 3st reaktorer (4800MW).

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Fast du räknar med priser efter skatt och elbolagens pålägg så vinsten är lägre. Men ex. på 6månader drog SVK in ca 60 miljarder bara på avgifter (innan de sänkte transmissions tariffen).
På lite mer än 2års skatteintäckter hade SVK kunnat bygga 3st reaktorer (4800MW).
Oavsett i vems ficka pengarna trillar så hade man som du skriver kunnat finansiera mycket produktion.

SVK har gått från att få in nån till ett par miljarder under 10 år till att på tre år gå till nästan 25 miljarder i vinst.
Med de ska man bygga bort flaskhalsar. Men om priset är pga avsaknad av produktion, inget i världen kan bygga bort problemet med transmission om våra grannar söderut har en omättlig törst av el.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ett intressant exempel är Frankrike: Många reaktorer har begränsad kapacitet på grund av kylvattenbrist. Frankrike kan inte exportera längre som förut. Elpriser på börserna stiger dramatiskt. Tyskland som importerade mycket el från Frankrike har fått högre konsumentpriser men franska privatkunder drabbas inte nämnvärt för deras priser har fått tak.
Atomkraftwerke fallen aus: Wie Frankreich den Strompreis in Deutschland nach oben treibt - n-tv.de
Och Frankrike är med i EU så visst går det.
I Sverige tror de flesta att det finns EU-rättsliga hinder mot att använda en prisnivå för inhemsk försörjning och en annan för export. Men än så länge har ingen kunnat visa en källa för denna trams.
Med risk för upprepning: det är endast de svenska elproducenternas och handlarnas girighet att elpriserna är så höga.

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett intressant exempel är Frankrike: Många reaktorer har begränsad kapacitet på grund av kylvattenbrist. Frankrike kan inte exportera längre som förut. Elpriser på börserna stiger dramatiskt. Tyskland som importerade mycket el från Frankrike har fått högre konsumentpriser men franska privatkunder drabbas inte nämnvärt för deras priser har fått tak.
Atomkraftwerke fallen aus: Wie Frankreich den Strompreis in Deutschland nach oben treibt - n-tv.de
I Sverige tror de flesta att det finns EU-rättsliga hinder mot att använda en prisnivå för inhemsk försörjning och en annan för export. Men än så länge har ingen kunnat visa en källa för denna trams.
Med risk för upprepning: det är endast de svenska elproducenternas och handlarnas girighet att elpriserna är så höga.
Vi kan ju också fråga oss varför Sverige straffades med elprisområden för att Danmark bölade om att vi inte kunde leverera, men att Frankrike då verkar slippa vidta åtgärder som ökar tillförseln av kylvatten så att de kan leverera mer el...
Varför är våra politiker så extremt inkompetenta?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
....men detta är väl inte så konstigt. Du har ju både helt rätt och totalfel.

1. Inget EU-land får införa handelshinder, strafftullar eller liknande för egen vinning, det är ju en av de grundläggande principerna för handeln inom EU. Det vet du och du behöver inte se någon lagtext för det. Det betyder att Sverige inte kan stifta lagar som tvingar elproducenterna att sälja billigt på den lokala marknaden.

2. Jag vet inte att det finns någon princip som hindrar en elproducent att sälja till vem denne vill sälja till. Man sätter ju också pris på den el man säljer dagen innan den ska levereras. Det borde därför vara möjligt för en producent att sälja under marknadspris till en svensk kund. Men, varför ska man göra det, det är ju ingen välgörenhet man ägnar sig åt......vi har ju släppt den möjligheten när vi valt att ha en marknadsekonomi och privatägda producenter av el.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....men detta är väl inte så konstigt. Du har ju både helt rätt och totalfel.

1. Inget EU-land får införa handelshinder, strafftullar eller liknande för egen vinning, det är ju en av de grundläggande principerna för handeln inom EU. Det vet du och du behöver inte se någon lagtext för det. Det betyder att Sverige inte kan stifta lagar som tvingar elproducenterna att sälja billigt på den lokala marknaden.

2. Jag vet inte att det finns någon princip som hindrar en elproducent att sälja till vem denne vill sälja till. Man sätter ju också pris på den el man säljer dagen innan den ska levereras. Det borde därför vara möjligt för en producent att sälja under marknadspris till en svensk kund. Men, varför ska man göra det, det är ju ingen välgörenhet man ägnar sig åt......vi har ju släppt den möjligheten när vi valt att ha en marknadsekonomi och privatägda producenter av el.
Svar på punkt 2: För att om företaget vill sälja från Sverige öht så är det det som gäller. Patriotklausul. På samma sätt som att du måste skatta här, eller i alla fall deklarera/redovisa här om du lever eller har rörelse här.

MathiasS MathiasS skrev:
Inget EU-land får införa handelshinder, strafftullar eller liknande för egen vinning, det är ju en av de grundläggande principerna för handeln inom EU. Det vet du och du behöver inte se någon lagtext för det. Det betyder att Sverige inte kan stifta lagar som tvingar elproducenterna att sälja billigt på den lokala marknaden.
Premissen är rätt, slutsatsen är fel. Det finns fri prissättning även inom EU. Biltillverkarna säljer bilar till olika råpriser (före alla skater) till olika marknader. T ex är råpriserna till Danmark lägre än till Sverige för att utjämna de väldigt olika skattepålägg.
Jag är fortfarande nyfiken vilka direktiv som bestämmer att samma pris på el (eller annat) ska tillämpas i hela unionsområdet. Det har inget med fri handel att göra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men, varför ska man göra det, det är ju ingen välgörenhet man ägnar sig åt.
Helt rätt, varför ska man sälja billigt när man kan sälja dyrt.
Det understryker det jag hela tiden har sagt: det finnes ingen automatmekanisk som tvingar fram höga elpriser i Sverige, det är ren och skär el-bolagens girighet som orsakar det.
Nästa regering skulle se till att vinstmaximera bolagen som sysslar med elproduktion, handel och distribution. Möjligheter finns.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Enligt ACER dokumentation finns det nu flera alternativ på att Tyskland och Frankrike ska få elområden (bidding zone kallar de det för).

Tabell från ACER som visar iterationer för alternativa elområden i Tyskland och Frankrike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.acer.europa.eu/sites/de... 11-2022 on alternative BZ configurations.pdf

De kommer inte undan längre med elområden men hur det blir med priser vet jag inte, du kan mycket väl ha rätt. Elprisområdena började med följande lagtext så kanske står något ang. prismodell också där, jag har inte orkat läsa.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R1222&from=EN

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Svar på punkt 2: För att om företaget vill sälja från Sverige öht så är det det som gäller. Patriotklausul. På samma sätt som att du måste skatta här, eller i alla fall deklarera/redovisa här om du lever eller har rörelse här.
En patriotklausul bryter rimligvis mot #1 om vi stiftar lagar runt det.

T Thomas_Blekinge skrev:
Helt rätt, varför ska man sälja billigt när man kan sälja dyrt.
Det understryker det jag hela tiden har sagt: det finnes ingen automatmekanisk som tvingar fram höga elpriser i Sverige, det är ren och skär el-bolagens girighet som orsakar det.
Nästa regering skulle se till att vinstmaximera bolagen som sysslar med elproduktion, handel och distribution. Möjligheter finns.
kom igen nu, på gott och ont lever vi i en marknadsekonomi. Alternativet är 5-årsplaner och ja, allt det för med sig. Med ditt tankesätt är alla företag som försöker maximera sin vinst, dvs alla företag, giriga. Ska ditt företag kanske börja sälja tjänster för halva marknadspriset för att vara lite snälla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.