E
Skrivet av: pf

Inget kommer nära den flexibilitet och frihet att välja som egen parabol innebär. Att ta upp problem med dessa pga dåligt väder är lite konstigt. Då har man en dålig eller undermålig installation. Korrekt installerat är det ytterst sällan problem med en parabolanläggning, och med dess överlägsna bandbredd har jag t.ex tittat på HD och 3D-sändningar långt innan detta "kom ner" till marknät och kabel-TV. Möjligheten att se på andra länders utbud har redan nämnts, men även friheten att välja kanaler själv, inte något som nån annan bestämt.

E
Skrivet av: Mattias

Vi har en samfällighet (grannar som grävt ner ett koax kabel-tv nät och haft en central parabol station) men sedan mars i år fick vi fiber till stationen och har idag bredband och kabel-tv med 25 analoga kanaler för drygt 300:-/månad. utöver det så har vi digtala kanaler mot extrakostnad. Tycker helt klart att det är ett riktigt bra alternativ då alla tv apparater har grundkanaler samt att man kan skaffa box där man vill ha digitalt.

E
Skrivet av: ahlbjo

Någon med tips på fjärrkontroll-appar till IOS5 att använda för att styra playsändningar som visas på tvn via pc. Dessa appar nämns i texten, men det enda jag känner till är kompletta fjärrstyrnings-appar som tar över pcn helt. Det känns onödigt krångligt.

E
Skrivet av: Magnus

Jag tar emot TV-signaler via Telia ADSL.
Har fungerat utan problem dom månader som jag haft detta.
Många program finns även sparade så man kan titta på dom i efterhand.
Tidigare hade jag Boxer som bara strulade trots ny antenn med förstärkare

E
Skrivet av: Rickard

Borde det inte nämnas något om kvalité också? KabelTV, t.ex. ComHem är väl det absolut sämsta man kan ha i Sverige nu då det är det enda som fortfarande är analogt.

E
Skrivet av: Experten

Deb här artikeln innehåller så många faktafel att den borde plockas bort eller skrivas om helt.

E
Skrivet av: Viktor

Här några rättningar av faktafel och tillägg:

TV via marknätet
Litet utbud, få HD-kanaler. Se till att mottagaren kan ta emot DVB-T2, så är du framtidssäkrad och bor
du i närheten av Danmark kan du även ta emot deras sändningar.

"Precis som med parabol, kan antennen påverkas negativt av dåligt väder."
Dagens sändningar är digitala och påverkas mycket lite av dåligt väder. Extremt kraftiga åsk/regnväder
kan dock påverka lite. Snöväder är inget problem.

IPTV
Tv via fiberanslutningen, ska egentligen kallas IPTV, då denna TV-mottagning går över IP (Internet Protocol).
Du behöver inte fiber, utan det räcker med tillräcklig bandbredd för de kanaler du vill titta på. Sen om det
går via fiber, ADSL, WiFi eller annan teknik kvittar. 8-10 mbps (mega bit per sekund) räcker i praktiken, men
leveratören (exempelvis Bredbandsbolaget) vill ofta att du ha 100 mbps.

IPTV ger ofta tillgång till andra tjänster, så som Video on demand, Play, Spotify etc. Kvaliteten kan variera, men
är generellt ok.

Kabel-TV
Utbud och kvalitet beror på operatören.

TV via parabol
Klart bäst utbud och kvalitet. Jag har fått in lite över 4000 TV- och radiokanaler via parabol. Programkort krävs endast
för krypterade kanaler, dvs betalkanaler. Canal Digital och Viasat kan låna dig ett programkort gratis ifall du vill se SVT men inte köpa
ett abonnemang. De är skyldiga att göra det.

"Nackdelarna med parabol är att kvaliteten på bild och ljud kan variera utifrån väderlek samt att
du behöver ha en parabol monterad på huset."

Som sagt väder påverkar mycket litet. Du måste ha fri utsikt åt söder för att kunna ta emot via parabol, då satelliterna är placerade
över ekvatorn. Höga berg, byggnader, trä etc kan störa sikten och därmed mottagningen. Dagens digitala sändningar kan tas emot med
små paraboler.

Play
On demand tjänst för att se på TV när man vill. Generellt sätt mycket dålig kvalitet, så att "njuta av tv on demand på storbildsskärm" är
det inte tal om.

Faktarutan
"Nyare tv-apparater har inbyggd digital-tv-mottagare, vilket innebär att du kan stoppa programkortet direkt i tv:n." Vanligen har dagens TV-apparater
mottagare för kabel (DVB-C) och marksänd TV (DVB-T eller DVB-T2), men de saknas CA-modul, så du kan inte sticka in programkortet direkt i TV:n. Men TV:n har
ett CI (CI+ nuförtiden) ingång i vilket du kan stoppa en CA-modul, som du i sin tur kan stoppa ditt programkort. Vilket CA-modul du ska köpa beror på din
operatör, exempelvis Conax för Canal Digital.

E
Skrivet av: Henrik

Vi ska renovera en enplansvilla på 170 kvm och tänker dra om el och tele. Är det något särskilt vi ska tänka på när det gäller nätverk, tv och telefoni? Vi vill ha så få prylar som möjligt. Inte en massa boxar och datorer kopplade till tv:n. Enkelhet och få kablar är mottot. Osäker på om kabel eller fiber finns i området (bör givetvis kollas upp). Leker med tanken att skippa fast telefoni och därmed är ADSL (väl?) ute ur bilden. Ska man då köra 4G istället?

E
Skrivet av: Viktor

Ska ni dra nya rör så dra även in rör för nätverk (TP-kabel). Alla nya prylar kräver nätverk och även om det går att köra trådlöst, så är ett trådbundet nätverk överlägset bättre. I min lägenhet skickar jag även TV-signalen över TP-kabel (på de två par som inte används i den standard jag kör), kräver dock mycket god isolering i skarvarna.

Tidigare hade jag över 10 enheter (TV, högtalare, förstärkare. dvd spelare etc) i vardagsrummet och nu har jag endast 3 (TV, soundbar-högtalare/förstärkare, mediaspelare). Inga högtalarkablar och inga synliga kablar (infrästa rör i väggen). I en klädkammare har jag byggt upp en mediacentral där det står en NAS (nätverkslagring), enhet för IP-telefoni, router och basenhet för den trådlösa telefonin. IP-telefoni kan du även få över ADSL, men det kan vara värt att titta på 4G-lösningar också.

E
Skrivet av: Richard

jag kör tv 1,2,4,6 alla fria kanaler helt trådlöst utan antennkabel, får in signalen på något sätt ändå kanon bild dtv och inga sladdar. fråga mig inte hur

E
Skrivet av: markus

Läste allt ovanstående och har bestämt mig för att de fria kanalerna i marknätet räcker för mig.

Men hur ska jag få tillgång till dem?
Enligt boxer.se behövs bara en TV-mottagare som kan ta emot dem eller om TV-mottagaren är för enkel/gammal, dessutom en box.
Efter att ha provat med min två år gamla sony-tv (KDL NX 713) och antennkabeln men utan att ens hitta någon signal funderar jag på om det kan vara fel på mig, antennen eller tv:n.
Jag har dessutom en gammal mottagare från lägenheten där vi kollade på tv genom Comhem, men den går tydligen inte att använda som mottagare för marksända kanaler.
Om man som jag bor i Stockholm skriver terracom att de bara sänder på UHF och att det då ska räcka med T1-tekniken, alltså behövs inte den nya T2-standarden. Vidare skriver de att de flesta någolunda moderna TV-antenner funkar.

Hur svårt kan det vara? Några tips?

Finns det någon uppdaterad information om det här som är aktuell 2019. Känner mig helt vilsen när det kommer till att installera tv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.