Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, vem dricker Whiskey?
M Matte Bygg skrev:
Anmält ditt kränkande inlägg där du insinuerar att jag konsumerar ohälsosamma mängder etyl samt att jag brukar (eller missbrukar) piller.
Den diskussionen om whisky tar vi på Flashback. Ses där min vän:)

Rkarlsson ej välkommen.

M Matte Bygg skrev:
Den diskussionen om whisky tar vi på Flashback. Se där min vän:)
Whisky dricker jag...

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Whisky dricker jag...
off topic: whisky eller whiskey?

M Matte Bygg skrev:
off topic: whisky eller whiskey?
Whisky...

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Åker till Abu Dhabi 3 dgr för att boxas. Ses på onsdag/torsdag.

M Matte Bygg skrev:
Upprepar min trådstart och efterlyser en intellektuell diskussion. Klåpare, besserwissers och amatörer undanbedes.
Du ska inte vara med längre alltså? Låter rimligt.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
R
A aswespeak skrev:
Detta måste vara den konstigaste tråd som någonsin funnits på detta forum.
Idel lögner och konstiga, rent av dumma påståenden. Vad är detta för lågstadiefasoner? Påståenden som inte ens stämmer och rent ut sagt idioti.
Är vanligt folk så okunniga om elproduktion samt elanvändning?
"Jag får inte byta tillbaka om jag väljer timpris" öhh.. jag blir bara trött.

Sen massa dravel om huruvida timpris är billigare.
Snälla!

Matematiken är enkel.

Har du elbil = timpris 100% PUNKT.

Att köra hushållsmaskiner nattetid räcker INTE såvida uppvärmningen inte sker med ved.

FN vad trött jag blir
Faktum är att Kraftringen talade om för mig när jag ändrade till timdeb. att jag inte kunde ändra tillbaka till rörligt, jag svarade bra då kan jag byta el bolag så löser jag det ändå. Men för mig så är det förmånliggare med timdebitering eftersom jag har solceller och använder så mycket jag kan av egenproducerad el, jag funderar inte ens på att styra min förbrukning. Som exempel så producerade jag 1660 KWh i okt och sålde 1180 KWh och jag köpte 1225 KWh, jag har inte fått någon faktura för okt men den går nog jämt ut om inte så har jag överskott från tidigare månader.

M Matte Bygg skrev:
Jespa varför så otrevlig? Låt oss diskutera sakligt. Inga personliga påhopp eller förlöjligande.
Denna diskussion är i första hand för de som har en förbrukning på >13500 kWh/år
Varför är den för de med över 13500 KWh?
Men om det nu är så så är jag en sådan förbrukare under 2021 förbrukade jag 39500 KWh och betalde unde 2021 96000 kr till elbolaget.
Nu betalar jag inget sedan juni 2022 för jag producerar mycket el som jag säljer och de köper bara till timdebitering vilket gynnar mig då solceller bara producerar under ljusa timmar. och jag använder köpt el under kvällar och nätter och från 1 juli 2022 så har jag timdebitering. som ett ex. under augusti sålde jag för 3,61 kr / kwh och köpte för 0,77 kr / kwh tyckte jag var bra vad tycker du?

E
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Tur att de kloka inte följer dina råd Matte Bygg.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
A
M Matte Bygg skrev:
Anmält ditt kränkande inlägg där du insinuerar att jag konsumerar ohälsosamma mängder etyl samt att jag brukar (eller missbrukar) piller.
Bra. Då kanske du kan hålla dig till tråden nu, det var inte ens kränkande.

Svara på min fråga nu Matuna.

A
B Borgen2021 skrev:
Matte är ju bara ett troll
Men generellt är eldiskussionen rolig,sa för flera år sen var det var på väg, då var man negativ.

Köpte hus, satte upp 47 paneler och kamin
Gjorde allt som går att styra styrbart.
Fortfarande var man negativ och hade folie hatt

Har i år köpt endast 5100 kwh på ett hus med direktverkande el på 185 kwh och pool.

Har 20000 innestående från såld el
Har 6 kubikmeter ved liggande
Har laddat elbil för 260 kronor på 2,5månader, med daglig pendling.
Kommer täcka Nätavgifter med skatteåterbäring från såld El, samt elpris stöd,dvs 0 kronor för el 2022

Och fortfarande håller folk på och låtsas att det inte är bra att fokusera på energieffektivitet etc, och har alla möjliga förklaringsmodeller till varför.

Inse istället att ni missade det första tåget, snäpp upp er och hoppa på nästa så ni inte missar det också
Klart han är. Har inte svarat på en enda fråga hittills i sin egna tråd =) Snacka om höstlovstonåring eller bara en misslyckad hantverkare som måste spy av sig på nätet.

Alla sätt att dra ner förbrukning med automatisering är negativt ur den vanliga människans syn oftast.

Ngenic, stort nej bland bekanta. Den har hittills dragit ner min förbrukning med 58% i oktober.

Solpaneler är det väldigt många negativa till. Jag kommer slänga upp nästa år om mitt tak är godkänt undertill. Då kommer jag bara måla taket innan.

Grannen satte upp 36 paneler på marken och ska har upp ytterligare 30 till på sitt andra hus. Han tycker jag skulle sätta på marken med. Men är då istället rädd för att jag inte får bygga attefallshus pga det =)

E
Rkarlsson skrev:
Klart han är. Har inte svarat på en enda fråga hittills i sin egna tråd =) Snacka om höstlovstonåring eller bara en misslyckad hantverkare som måste spy av sig på nätet.

Alla sätt att dra ner förbrukning med automatisering är negativt ur den vanliga människans syn oftast.

Ngenic, stort nej bland bekanta. Den har hittills dragit ner min förbrukning med 58% i oktober.

Solpaneler är det väldigt många negativa till. Jag kommer slänga upp nästa år om mitt tak är godkänt undertill. Då kommer jag bara måla taket innan.

Grannen satte upp 36 paneler på marken och ska har upp ytterligare 30 till på sitt andra hus. Han tycker jag skulle sätta på marken med. Men är då istället rädd för att jag inte får bygga attefallshus pga det =)
De välbärgade och kloka sätter upp solceller.
Den kloka regeln är att sätta upp minst tre gånger mer an du tänkt eller nån sagt.
A du får rot bara en gång
B varje förstoring av tänkt solcellsanläggning är billigare än den mindre anläggningen per m2 eller per kW.
C Tyvärr har inte alla de likvida medlen eller möjlighet att ta lån.

E
R RoAd skrev:
Sedär, ytterligare en teori om dina bidrag i tråden:

[länk]
Bara klimatbovar åker till diktaturen AbuDabi.

Bara boxare blir punch drunk!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
E
T TWX skrev:
Faktum är att Kraftringen talade om för mig när jag ändrade till timdeb. att jag inte kunde ändra tillbaka till rörligt, jag svarade bra då kan jag byta el bolag så löser jag det ändå. Men för mig så är det förmånliggare med timdebitering eftersom jag har solceller och använder så mycket jag kan av egenproducerad el, jag funderar inte ens på att styra min förbrukning. Som exempel så producerade jag 1660 KWh i okt och sålde 1180 KWh och jag köpte 1225 KWh, jag har inte fått någon faktura för okt men den går nog jämt ut om inte så har jag överskott från tidigare månader.
Kraftringen är ett klart tveksamt elbolag.
De ogillar att man minskar förbrukningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.