Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
M Matte Bygg skrev:
har du bättre system för att se förbrukning i real tid
Finns absolut inget syfte att se förbrukningen i realtid. Men jag kan förstå varför det blev skilsmässa av den anledningen:D "Margret, stäng av hårtorken, nu drar det för mycket!!":crysmile:

JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
120:- d.v.s. en pizza (utan läsk) grattis till dålig affär.
Ja, det är klart det är småpengar nu, just nu är ju el inte så dyrt som det förväntas bli. Förstår dock inte hur en gratis pizza någonsin blir en dålig affär? Hellre en gratis pizza med Tibber än inte en gratis pizza med valfri rörlig leverantör?

JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
har du bättre system för att se förbrukning i real tid
Appskärm visar elanvändning i realtid, energikonsumtionsstatistik, dagliga toppar och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns modernare och exaktare sätt än att ha en avlagd mobil i elskåpet… Tibber pulse heter produkten jag använder för att se realtidsförbrukning.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
?
J jawen skrev:
Man kanske heller inte ska försköna timpris som någon självklar "räddare" för att spara pengar.
40% är direkt missnöjda med Tibber, så ungefär 50/50 på nöjda kunder totalt.

[länk]
När man läser de första 20-30 inläggen på 1 stjärna så handlar de om att de inte får tag i supporten. Så om man är en person som måste ha tag i supporten är det klart inte helt hundra. Själv har jag aldrig nånsin ringt till eon när jag flytta hemifrån typ 2005-2006 eller när det var.
Tror enda gången jag behövt ha tag i nån support för el var något av de där mindre bolagen (som tibber också är) för att fakturan var oläslig. Tror det var telge eller sthlm elbolag. Mitt fel i för sig som missade helt när bindningstiden tog slut.

Så de missnöjda verkar handla om att de inte kan prata med någon. Hittade väl en eller 2 som klaga på laddning av bilen.

Eon borde ha miljoner ettor, de tjänar miljarders miljarder och deras äckliga appar funkar aldrig en hel vecka.
Det är dock bra när deras laddapp inte funkar, då kostar laddning 0 kr.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Det finns modernare och exaktare sätt än att ha en avlagd mobil i elskåpet… Tibber pulse heter produkten jag använder för att se realtidsförbrukning.
Glöm inte säga så han fattar.
Om du tittar på appen och släcker en ledlampa så ser man hur "mycket" den förbrukar på sekunden.

I mattes elskåp får han vänta ett år på en ledlampa.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J jawen skrev:
Undrar om alla som skulle ladda elbilen billigt, men som det inte fungerar för tycker likadant.
Tibbers smartladdning har du för att det är bekvämt. Inte för att ladda till lägsta pris. De lovar att du kan ladda till ett pris som är max 50% av övrig el. Det fungerar utmärkt om du följer anvisningarna.
Om du vill ladda till lägsta pris så får du sätta schema själv, alternativt nyttja din hemautomation.
Men Tibbers tjänster har inget med timpris eller inte att göra. Alla leverantörer erbjuder timpris.

• Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Tibbers smartladdning har du för att det är bekvämt. Inte för att ladda till lägsta pris. De lovar att du kan ladda till ett pris som är max 50% av övrig el. Det fungerar utmärkt om du följer anvisningarna.
Om du vill ladda till lägsta pris så får du sätta schema själv, alternativt nyttja din hemautomation.
Men Tibbers tjänster har inget med timpris eller inte att göra. Alla leverantörer erbjuder timpris.
Finns vissa undantag. En handfull mindre företag erbjuder inte timpris.

?
M Matte Bygg skrev:
Bra artikel i svenskan om el-sparande.

Bekräftar med råge min tes om att timpris är ofördelaktigt när konsumtionen går ner samtidigt som staten subventionerar.

”Många vill spara el – men satsar fel”

[länk]
Det bekräftar ju inte din tes.
Din tes är att vi ska fläka på med bastu, duscha länge och allt möjligt.

Det lilla artikeln påpekar är att folk inte vill duscha kallare. Vilket jag vill påpeka är att folk inte styr om sin varmvattenberedare till nattetid. Läste senast idag om en kvinna som passar på att duscha jättevarmt och länge när priset är lågt.
Hon gör givetvis fel, hon hade ju gjort rätt om hon tidsstyrt sin beredare.

Ett tillägg är dina lögnarkompisar i riksdagen, de har fortfarande inte hållt några löften, och subvention som du skriver gäller redan förbrukad kWh. Och att vi inte ska förvänta oss att få kommande vinter.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Jag väntar ännu.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
M Matte Bygg skrev:
Varsågod min vän
[länk]
Jag hittar inte riktigt dessa saker som styrker dina fakta? Kan det vara så att jag missar något?

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det bekräftar ju inte din tes.
Din tes är att vi ska fläka på med bastu, duscha länge och allt möjligt.

Det lilla artikeln påpekar är att folk inte vill duscha kallare. Vilket jag vill påpeka är att folk inte styr om sin varmvattenberedare till nattetid. Läste senast idag om en kvinna som passar på att duscha jättevarmt och länge när priset är lågt.
Hon gör givetvis fel, hon hade ju gjort rätt om hon tidsstyrt sin beredare.

Ett tillägg är dina lögnarkompisar i riksdagen, de har fortfarande inte hållt några löften, och subvention som du skriver gäller redan förbrukad kWh. Och att vi inte ska förvänta oss att få kommande vinter.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Jag väntar ännu.
Du trollar med din fråga. Du vet mycket väl att svaret på frågan inte leder diskussionen i en konstruktiv anda. Inte heller tillför den något nytt till övrig diskussion kring timpris.

Av dessa skäl och även av princip så skall jag låta frågan vara obesvarad. Svaret påverkar inte det faktum att timpris är rena rånet för lirare som vill leva normalt Svensson-liv.

Har kollat min Tibber och det ser riktigt bra ut. Tecknade igår. Jag kommer ha timers på allt i huset och sluta spola så mkt varmvatten.

? Rkarlsson skrev:
Glöm inte säga så han fattar.
Om du tittar på appen och släcker en ledlampa så ser man hur "mycket" den förbrukar på sekunden.

I mattes elskåp får han vänta ett år på en ledlampa.
Nu är du elak. Varför klankar du med på min innovativa lösning? Har du ens vettiga argument att komma med vad gäller elavtal? Nä, trodde väl det. Gå sov i fosterställning så sparar du 2 kWh.

? Rkarlsson skrev:
Jag är elak för du svarar inte på frågan som är relevant och för vidare denna tråd till något vettigt. Du ska nog antingen växa upp eller låta bli flaskan eller de där pillerna du kanske äter.
Matte är ju bara ett troll
Men generellt är eldiskussionen rolig,sa för flera år sen var det var på väg, då var man negativ.

Köpte hus, satte upp 47 paneler och kamin
Gjorde allt som går att styra styrbart.
Fortfarande var man negativ och hade folie hatt

Har i år köpt endast 5100 kwh på ett hus med direktverkande el på 185 kwh och pool.

Har 20000 innestående från såld el
Har 6 kubikmeter ved liggande
Har laddat elbil för 260 kronor på 2,5månader, med daglig pendling.
Kommer täcka Nätavgifter med skatteåterbäring från såld El, samt elpris stöd,dvs 0 kronor för el 2022

Och fortfarande håller folk på och låtsas att det inte är bra att fokusera på energieffektivitet etc, och har alla möjliga förklaringsmodeller till varför.

Inse istället att ni missade det första tåget, snäpp upp er och hoppa på nästa så ni inte missar det också

• Gilla
  • Älska
Allan J och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Vi kan ta Whisky privat, nu diskuterar vi elpris.
Ja, vem dricker Whiskey?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.