148 887 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Helt fel Hallden!H Hhallden skrev:
Exempelvis solceller som gör att du säljer dagtid solel ger att du får bättre pris för din solel med timtaxa.
Timtaxa också bra för den som kan värma huset mer nattetid och mindre dagtid och den som kan ladda bilen nattetid allt via automatik.
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Mycket bra skrivet. *guldstjärna i kantenHuddingebo skrev:Timmpris är bara billigare för den som kan flytta förbrukning från höglasttimmarna och helst också dagtid vardagar till sena kvällar och nätter.
De med smarta värmesystem och någon form av buffrande värmetank. De med elbil som kan ladda tex mellan 01-04 osv.
Har själv räknat ut att jag skulle höja min elräkning med timavtal.
Det gäller att ta reda på vilka möjligheter man har själv först!
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Ja du kan installera hur mycket du vill, men det finns olika sorters producenter.E Klimatbygg skrev:Allt handlar om kostnaden, förbrukningen och utrymmet. Om kostnaden är låg kan det löna sig med platt tak mot norr men det måste kalkyleras. detta innan installation så man inte låst sig för en växelriktare.
Varför inte mer än 43500 kWh?
Om du har en jordbruksfastighet och plats kan du väl installera 60 kW.
43,5 MWh = microproducent
över 43,5 MWh upp till 1500 MWh = småproducent det är inte säkert att elbolaget vill köpa och de har rätt att ta ut en avgift.
Detta kan man läsa på så man inte gör så att man hamnar i fel kategori.
https://www.skatteverket.se/privat/...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html
Dessutom måste säkringen klara det och 63 A klarar 43,5 Mwh.
Redigerat:
Du överskattar påverkan av elbilar, även om alla transporter elektrifieras kommer det inte handla om många procent av den totala elförbrukningen. Dina iakttagelser är korrekta men slutsatsen fel.M Matte Bygg skrev:Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.
Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.
När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.
Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
djacD djac skrev:
Jag tycker snarare jag underskattar påverkan av elbilar.
Vi kan göra mycket för att minska elanvändningen som går åt att värma stugorna och varmvatten men det går ju inte ”minska” elbilsladdningen.
Vad anser du händer när dagens svenska bilpark på 6-7 miljoner fordon (personbilar) ersätts av elbilar (Gud bevara att så inte sker)
Alla miljoner laddningar som ska ske av dessa aber. Och som sagt du kan inte minska/sänka kilowatten du ska ladda elbilen med.
Troligtvis kommer det att leda till ett betydligt lägre oljepris (jämfört med att det finns bränslebilar, och inte nödvändigtvis jämfört med dagens priser). Detta kommer att göra att det dyra import-elpriset vid effektbrist blir lägre än den kunde ha varit.M Matte Bygg skrev:
Såklart kommer elbilarna också göra att de blir effektbrist oftare, men eftersom elbilar är energisnålare än bränslebilar, borde den totala effekten vara att elpriset blir lägre och får mindre höga toppar.
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Du har fel i båda dina påståenden.harry73 skrev:Troligtvis kommer det att leda till ett betydligt lägre oljepris (jämfört med att det finns bränslebilar, och inte nödvändigtvis jämfört med dagens priser). Detta kommer att göra att det dyra import-elpriset vid effektbrist blir lägre än den kunde ha varit.
Såklart kommer elbilarna också göra att de blir effektbrist oftare, men eftersom elbilar är energisnålare än bränslebilar, borde den totala effekten vara att elpriset blir lägre och får mindre höga toppar.
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
De har kikat på det i Norge och en elektrifiering av alla transporter skulle använda 5% av Norges elproduktion, gissar att det skulle vara samma här. ICE-bilar är enormt ineffektiva.M Matte Bygg skrev:djac
Jag tycker snarare jag underskattar påverkan av elbilar.
Vi kan göra mycket för att minska elanvändningen som går åt att värma stugorna och varmvatten men det går ju inte ”minska” elbilsladdningen.
Vad anser du händer när dagens svenska bilpark på 6-7 miljoner fordon (personbilar) ersätts av elbilar (Gud bevara att så inte sker)
Alla miljoner laddningar som ska ske av dessa aber. Och som sagt du kan inte minska/sänka kilowatten du ska ladda elbilen med.
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Jämför inte Norge med Sverige ifråga om bilparken. Norge har mycket, mycket, mycket färre bilar än Sverige.D djac skrev: