Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 harry73 skrev:
Troligtvis kommer det att leda till ett betydligt lägre oljepris (jämfört med att det finns bränslebilar, och inte nödvändigtvis jämfört med dagens priser). Detta kommer att göra att det dyra import-elpriset vid effektbrist blir lägre än den kunde ha varit.
Jag tror nog inte lilla fjutt-Sverige eller Norden påverkar oljepriset direkt, när Kina, Indien & Afrika står inför en ökad förbrukning med dess 4 miljarder människor.

Dessa 4 miljarder vill också öka sin levnadsstandard

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckas du med det? Det låter extremt.
Det är inga konstigheter och inget som drabbat oss på något vis.
Pumpen är 20 år gammal utan innegivare så den jobba ju på trots vi har kamin.
När vi inte är hemma så ligger vi på 18 grader. Sen eldar vi för att komma upp lite.

Sen är det lite varmare i år än förra året =) Hade jag haft ngenic tidigare så hade jag laddat extremt mycket billigare hemma än på eons stolpe.

M Matte Bygg skrev:
djac
Jag tycker snarare jag underskattar påverkan av elbilar.

Vi kan göra mycket för att minska elanvändningen som går åt att värma stugorna och varmvatten men det går ju inte ”minska” elbilsladdningen.

Vad anser du händer när dagens svenska bilpark på 6-7 miljoner fordon (personbilar) ersätts av elbilar (Gud bevara att så inte sker)

Alla miljoner laddningar som ska ske av dessa aber. Och som sagt du kan inte minska/sänka kilowatten du ska ladda elbilen med.
Jag sänkte min förbrukning oktober jämfört med förra året så trots jag räknar in bilen (ladda borta) så ligger jag på -215 kWh. Dvs jag sänkte min totala förbrukning.

R Rkarlsson skrev:
Det är inga konstigheter och inget som drabbat oss på något vis.
Pumpen är 20 år gammal utan innegivare så den jobba ju på trots vi har kamin.
När vi inte är hemma så ligger vi på 18 grader. Sen eldar vi för att komma upp lite.

Sen är det lite varmare i år än förra året =) Hade jag haft ngenic tidigare så hade jag laddat extremt mycket billigare hemma än på eons stolpe.
Men att minska förbrukningen med nästan 60% bara genom att styra värmen låter ändå orimligt.

D Daniel 109 skrev:
Men att minska förbrukningen med nästan 60% bara genom att styra värmen låter ändå orimligt.
Men det är det inte.

Sen kan ju eon vara stora rövhål som blåst oss allihopa. Fick den nya mätaren i november eller vad det var. Återstår att se novembers och decembers förbrukning, Om December är snarlik med förra året så tar jag utan tvekan det som att eon tagit ut 60 % högre förbrukning.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det verkar underligt med så mycket på bara värmen ( om han inte har elelement & enbart eldar i kaminen nu)

Har själv sänk med gigantiska mått totalt sett, men det tar ju bort mycket av "friheten" eller va man ska kalla det....Och inte fasen blir elräkningen direkt billigare.

Energianvändningsdata inklusive jämförelse mellan år 2021 och 2022, månadsvis kWh-förbrukning, och temperaturinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, det verkar underligt med så mycket på bara värmen ( om han inte har elelement & enbart eldar i kaminen nu)

Har själv sänk med gigantiska mått totalt sett, men det tar ju bort mycket av "friheten" eller va man ska kalla det....Och inte fasen blir elräkningen direkt billigare.

[bild]
Bergvärme och vattenburet.
Det är först nu sista veckan som det börjat komma lite värme på elementen. =) Ingen frihet har gått åt till detta. Allt går per automatik. Eller ja veden tar jag in en spann om dagen. Förbannat bra ngenic funkade för mig iallafall.
Sen har laddningen av bilen via Tibber gått för jävla bra, den laddar billigt och den är klar på morgonen när jag ska dra.

Hade nog inte sparat så mycket om jag inte fått in ngenic faktiskt.

Summan hittills i år är 10052 kr mer än förra året. Och mycket mindre förbrukning

• Gilla
jawen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hade nog inte sparat så mycket om jag inte fått in ngenic faktiskt.
Tittade lite på den där NGENIC TUNE, som du uppskattar mycket, & systemet verkar smart!.
MEN verkar som att den är riktad till "nyare" modeller av värmekällor & luft/luft värmpump och elpanna finns inte ens med

.....Missar jag något eller?

J jawen skrev:
Tittade lite på den där NGENIC TUNE, som du uppskattar mycket, & systemet verkar smart!.
MEN verkar som att den är riktad till "nyare" modeller av värmekällor & luft/luft värmpump och elpanna finns inte ens med

Tror nog kanske du missat.

De har under "handla" en flik för att kolla om den är kompatibel med ditt system. Själv har jag en bergvärme ivt installerad 2002. Jag valde väl lite mellan att byta pump eller köpa smartstyrning. Då pumpen tuffar på bra så får den stå kvar ett par år till.

Men när jag läste först om den så verkar folk inte ha sparat så mycket som mig. Så jag är bara glatt överraskad att jag lyckats få det så här snålt =)
Finns ju andra system med.

Skärmdump visar Ngenic Tune, en smart termostat, med kompatibilitetsinformation för värmesystem och val för elpanna och märke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
J jawen skrev:

Nä, det tror jag inte den är. Bara man kan styra pannans tempgivare så ska det gå. Jag tror det är tvärtom där det inte finns inbyggd styrning som för Nibes senare modeller. Luft/luft styr man med t.ex. sensibo som styr via ir. Nackdelen med ngenic är att den "bara" tar värmen. Det behövs annan styrning til vvb.

D
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering!!!
ELBRISTEN I SVERIGE
Elpriserna kan bli lägre än väntat
Källa:

[länk]

Nu så alla timmisar;)

Edit: mina råd är numera guld värda.
Du ska få ett tips av mig, jag hörde att Jimmies regering kommer införa krav på freon i kylskåpen nästa vecka!

Uppdatering särskilt för de med timprisavtal som planerat elbilsköp för att kunna ladda under billiga timmar:

Idag håller flera bilhandlare extraöppet för alla som ska tjacka elbil för att få del av klimatbonusen.

dead-line är 24:00 om man skall åtnjuta bonusen.

Dubbelsmäll för timprisare anser jag. Varför? Jo, dels sitter de med timprisavtal (smäll 1) där en stor del av förbrukningen (efter värme/varmvatten) är elbilsladdning. Dels får de miste om klimatbonusen om de inte redan köpt elbil men planerade att göra det (smäll 2)

M Matte Bygg skrev:
Uppdatering särskilt för de med timprisavtal som planerat elbilsköp för att kunna ladda under billiga timmar:

Idag håller flera bilhandlare extraöppet för alla som ska tjacka elbil för att få del av klimatbonusen.

dead-line är 24:00 om man skall åtnjuta bonusen.

Dubbelsmäll för timprisare anser jag. Varför? Jo, dels sitter de med timprisavtal (smäll 1) där en stor del av förbrukningen (efter värme/varmvatten) är elbilsladdning. Dels får de miste om klimatbonusen om de inte redan köpt elbil men planerade att göra det (smäll 2)
Ja det är ju för jävligt, Teslan har gått ner flera tusen i värde på sjutusen mil och 2 år, och efter november eller åtminstone en bit in i december är potten slut hos Tibber och räkningen blir mer än 0..... Fy fan vad jobbigt livet är för oss med elbil, solceller och timavtal!

Texten ovan kan läsas lätt ironiskt men är för den skull inte mindre sann.

/H

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.