150 383 läst · 1 754 svar
150k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är det inte lite udda att beräkna ersättningsnivån på förra årets elpris?
Att förbrukningen utgår från förra året känns mer rimligt, den varierar rimligtvis inte på det stora hela (förutom de som passat på att under året energioptimerat rejält förstås).
En ersättning på 79 öre/kWh glädjer ju förstås de i Skåne, men som plåster på såren när elpriset i vinter snittar på 5-7-9 kr i dec är det väl lite sisådär?
Att förbrukningen utgår från förra året känns mer rimligt, den varierar rimligtvis inte på det stora hela (förutom de som passat på att under året energioptimerat rejält förstås).
En ersättning på 79 öre/kWh glädjer ju förstås de i Skåne, men som plåster på såren när elpriset i vinter snittar på 5-7-9 kr i dec är det väl lite sisådär?
Ska betala elräkningarna framöver också.. och även om jag hoppas det kommer återgå till "normala" priser snart.. så tror jag inte det händer innan denna vintern är slut tyvärr ..Scouten skrev:
Men det blir en värdefull hjälp iaf!
Dagens tillkännagivande av mina vänner i regeringen om Elprisstödet bekräftar att det är oklokt med timpris.
Nu får vi fina halv-kronor för varje 1000 watt vi bränner
Har idag slängt mitt timpris-avtal i Sverkers röda soptunna ️
Jag åberopade distanslagen om 14 dagars ångersrätt.
Till mina vänner Ulf och Ebba: Tack. Även ni. Än Jimmie ska ha en stor bamsekram som tack för detta dina stöd.
Till mina vänner Ulf och Ebba: Tack. Även ni. Än Jimmie ska ha en stor bamsekram som tack för detta dina stöd.
På vilket vis gör en fast kompensation per kWh timpris till ett dåligt val?M Matte Bygg skrev:Dagens tillkännagivande av mina vänner i regeringen om Elprisstödet bekräftar att det är oklokt med timpris.
Jag börjar, som många andra, tro att du inte fattar vad timpris är. Det mesta du skrivit i denna tråden tyder på stor okunskap (eller trollar du).
EDIT: Det verkar dessutom som du inte förstått vad "dina vänner" i regeringen sagt heller. Du får inte någon "halvkrona" per kWh som du "bränner". Du får retroaktivt 50 öre per kWh som du redan "bränt". Så det påverkar ju inte ett skit vad du ska ha för abonnemangsform i nutid.
Redigerat:
Va? Är du full? Det enda som är bättre än timpris är ju ett gammalt fastprisavtal med superlågt pris. Vi med timpris, som alltså betalar mindre per månad, men får samma ersättning som ni förlorare med rörligt pris.M Matte Bygg skrev:Dagens tillkännagivande av mina vänner i regeringen om Elprisstödet bekräftar att det är oklokt med timpris.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Det heter 50-öring, inte halvkrona. Långt innan du var född hade vi sådana att betala med i affären.M Matte Bygg skrev:Dagens tillkännagivande av mina vänner i regeringen om Elprisstödet bekräftar att det är oklokt med timpris.
Har du bergvärmepump så kan den styras efter elpriset och då spelar det ingen roll när du duschar eftersom pumpen väntar tills priset går ner innan den värmer igen. Inom vissa gränser förstås. Likadant blir det med värmen i huset. Så trots att vi inte har elbil eller solpaneler, så har vi sänkt vårt elpris och då bor vi i SE2 där problemet inte alls är lika stort. Sedan gör det ju inte en extrem skillnad för oss, då en värmepump har en begränsad lagring av varmvatten. Så är det många högpristimmar på ett dygn måste ju pumpen gå in i alla fall.G Geo-Vetaren skrev:
Du kan nog inte räkna riktigt tror jag. Men du kollar elmätaren med en kameratelefon med.M Matte Bygg skrev:Dagens tillkännagivande av mina vänner i regeringen om Elprisstödet bekräftar att det är oklokt med timpris.
Med det prisstödet som är "spikat" så betyder det att 2022 hittils är 1700 kr dyrare än förra året med en 1300kWh mindre än 2021.
Innan stödet 8800 kr. Hade jag kunnat styra själv så hade jag hamnat lägre
Förslaget gäller inte framtiden utan fram till september. Kuligt om snittet blir 10-15kr i december-februari.
Är det självklart att förbrukning avser nettot tycker du? Antar här baserat på din formulering att det är din egen tolkning.lilytwig skrev:
Den el en villaägare förbrukar är ju helt oberoende av vad den exporterar.