Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Lägg därtill de gånger vi laddade bilen när det var som dyrast för att hålla månadssnittet lågt hos tibber och bara betala halva snittet för laddningen.
Förlåt OT, men hur fungerar det här?
Laddar du bilen när det är som dyrast för att hålla nere snittet? Borde inte det dra upp snittet? Hur funkar dealen för det med elbilsladdningen?

M Matte Bygg skrev:
Ingen kan gå i vinst med nya systemet. Även om ni timmisar med solfångare sålt el så är det vad fastighetens abonnemang och förbrukningen däri som blir avgörande.

Så nu borde alla veta detta.
Klart de kan. Min kollega i SE3 som har bundet avtal med 47 öre/kWh inkl. allt har ju i praktiken gått plus 3 öre/kWh hela det senaste året.
Även de med timdebitering med ett lägre snitt än ersättningen går ju plus.
Hur står det till med dig egentligen?

Tveksamt om det går att tillskriva någon regering utfallet.
Nej, det var mest ironiskt menat. Nuvarande regering kan förmodligen påverka om det genomförs och i så fall hur, men jag tvivlar på att de kommer stoppa förslaget.
Reagerade mest på att det i diverse diskussioner kopplas samman med de löften företrädare för den nya regeringen ställt ut, trots att de inte haft något med detta specifika förslag att göra,

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Förlåt OT, men hur fungerar det här?
Laddar du bilen när det är som dyrast för att hålla nere snittet? Borde inte det dra upp snittet? Hur funkar dealen för det med elbilsladdningen?
Kostnaden för laddningen är 50% av snittet av övrig förbrukning om man använder tibbers laddbox.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
K
tveksamt tveksamt skrev:
Ja hur står det till? Jag har bundet avtal på 45 öre inte har jag gått plus.
Betalat avgifter,moms,skatt, moms på skatten.
Blev inget plus hos mig.

K K. L skrev:
Ja hur står det till? Jag har bundet avtal på 45 öre inte har jag gått plus.
Betalat avgifter,moms,skatt, moms på skatten.
Blev inget plus hos mig.
Okej, är det någon som har påstått det? Oklart varför du taggar mig med detta.
Tanken med elprisstödet är knappast att någon ska gå plus, likväl finns det dem som gör det.

A alfista skrev:
Du skall väll tacka Magdalena, Märta och Per? Det var ju den regeringen som gav Svenska Kraftnät uppdraget att ta fram ett förslag och satte upp ramarna. Nu återstår det att se hur den nya regeringen lyckas med genomförandet, de har väl inte ens fattat beslut i frågan?
Stämmer att beslutet ej tagits. Det är bara formalia att klubba igenom det.

Om förra regeringen satt kvar hade vi bara fått ca en kvarts krona. Nu blir det en hel halvkrona (50 öre/kWh)

Angående nya eldstödet: borde det finnas ett tak?

Storförbrukande företag kommer kunna få hundratals miljoner. Vi pratar om bolag som förbrukat Terawattimmar! Detta är inte rätt.

Tänk alla företag som höjt sina priser med anledning av högre elpriser: Chipsmakare, pappersbruk, bagerier m.fl.

Dessa företag har redan täckt för ökade elkostnader genom prishöjningar och/eller krympt/minskat varorna till konsument.

Borde det inte finnas ett tak för ersättningen?

• Gilla
Andreaska och 1 till
  • Laddar…
Höjningarna är inte bara pga elpriset. Allt har blivit dyrare. Sen får inte företagen allt tillbaka. Det blir en lättnad.

Om det nu bara är förbrukningen som avses och med tanke på att man ganska lätt håller sig under månadsnittet med timpris tjänar vi mest förutom fastprisnissarna (grattis). Det lustiga är att eftersom det var mer lönande att sälja i somras förbrukade vi extra mycket el på nätterna till elbil och pooler. Lägg därtill de gånger vi laddade bilen när det var som dyrast för att hålla månadssnittet lågt hos tibber och bara betala halva snittet för laddningen.

Skulle det vara netto, vilket det inte står någonstans, får vi lite mindre men vi fick då bra betalt för elen i sommar att man är nöjd ändå.
M Matte Bygg skrev:
Ingen kan gå i vinst med nya systemet. Även om ni timmisar med solfångare sålt el så är det vad fastighetens abonnemang och förbrukningen däri som blir avgörande.

Så nu borde alla veta detta.
Om jag köpt el på natten för 43 öre, och sålt sol+batteri-el på dagen för 140 öre.
Inköp med skatter och andra avgifter =104 öre
Försäljning med skatterabatt och bidrag = 284 öre
Vinst 180 öre /kWh

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Klart de kan. Min kollega i SE3 som har bundet avtal med 47 öre/kWh inkl. allt har ju i praktiken gått plus 3 öre/kWh hela det senaste året.
47 öre/kWh inkl den rörliga kostnaden på elnätsfakturan? Eller har de ett elnätsbolag som inte har några rörliga delar på fakturan.

M Mikael 81 skrev:
47 öre/kWh inkl den rörliga kostnaden på elnätsfakturan? Eller har de ett elnätsbolag som inte har några rörliga delar på fakturan.
Får man tillbaka 50 öre/kWh +moms+skatt+allt?

tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror din kollega lurar dig. Bara energiskatten är 45 öre inklusive moms. Lägg till 10 öre i rörlig nätavgift och elhandlarens påslag så hamnar din kollegas pris på -15 öre per kWh.

Och då har jag inte räknat med några fasta avgifter...

Redigerat:
useless useless skrev:
Jag tror din kollega lurar dig.
Kollegan kanske har lurat sig själv också... :)

@useless @Mikael 81 @K. L @Matte Bygg
Pudel på den, jag som snubblade iväg för fort och satte foten i fel mun. Jag borde förstås ha reagerat på vad han sa, han har givetvis inte 47 öre/kWh inkl. allt.
Så nej, det är väl osannolikt att någon går plus på totalen med det föreslagna elprisstödet.
Jag går och gömmer mig under en sten nu.

• Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
harry73
tveksamt tveksamt skrev:
Jag går och gömmer mig under en sten nu.
Gör inte det, du kan skrämma bort ett troll, och då får vi en liknande tråd till ;)

• Gilla
  • Haha
Nillea och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.