149 369 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, det känns lite som man ätit kakan och ändå har den kvar...Scouten skrev:
Jag tänkte på solcellerna. Vi har sparat inga kWh om det gått att sälja dyrt och värmt pooler och laddat bil billigt på natten. Det betyder att man också får stöd för dessa kWh?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Om man haft produktion har man ju tjänat på de höga priserna så det enda rimliga är att stödet baseras på nettoförbrukningen (är denna under noll så behöver man nog inte betala extra dock).
Det låter orimligt, på gränsen till omöjligt. Ersättningen bör rimligtvis baseras på den el som är köpt från elnätet.Kristian Ask skrev:
Även om jag gillar att få lite pengar åter, så att säga.. så..harry73 skrev:
Vet jag fortfarande inte riktigt vad jag tycker om ersättningen-planen allmänt.. gillar inte att vi härnere ska få massa skattepengar (som även de i norr varit med o betalat in) för att politikerna inte skötte sitt jobb för många år sedan och byggde ut infrastrukturen för el-leveransen inom sverige.
Skattepengarna ska gynna "alla" och investeras till förmån för "alla" (iaf så många som möjligt).
Men som jag nämnde någon annanstans när det snackades el-stöd.. det är jäkligt svårt att hitta på en bra modell som gynnar alla lite och inte skapar ramaskri över nått..
Ja, det är lika orimligt som de 6000 vi fick förra året som vi inte fått om det gjorts en individuell prövning. Det är faktisk förbrukning köpt från elnätet på nätterna. Troligtvis dessutom under ersättningsnivån vid vissa tillfällen. Det var mer än funderingR RoAd skrev:
Nypa salt, men de säger på TV4-nyheterna nu att de som har fast avtal också får kompensationen så verkar vara på konsumtion och inte kostnad
Jag menade mest att det är orimligt tekniskt sett. Hur ska någon annan veta hur mycket el du producerat och använt själv? Självrapportering skulle antagligen kräva en rätt omfattande kontrollapparat.Kristian Ask skrev:
Dessutom blir det märkligt att kompensera enligt elprisområde eftersom kostnaden för solceller inte skiljer mellan dem.
Men jag håller helt med dig om att den förra kompensationen visade att orimlighet inte avskräcker politiska beslut
Ah, då är jag med
Lindra ditt samvete genom att ställa denna ersättning i relation till utjämningssystemet.Snigla skrev:Även om jag gillar att få lite pengar åter, så att säga.. så..
Vet jag fortfarande inte riktigt vad jag tycker om ersättningen-planen allmänt.. gillar inte att vi härnere ska få massa skattepengar (som även de i norr varit med o betalat in) för att politikerna inte skötte sitt jobb för många år sedan och byggde ut infrastrukturen för el-leveransen inom sverige.
Skattepengarna ska gynna "alla" och investeras till förmån för "alla" (iaf så många som möjligt).
Men som jag nämnde någon annanstans när det snackades el-stöd.. det är jäkligt svårt att hitta på en bra modell som gynnar alla lite och inte skapar ramaskri över nått..
Hur mycket skattepengar från S3+S4 går till lallarna i norr tror du? Södra Sverige är motorn och försörjer norr.
Du får gärna berätta hur mycket det är i stället för att hinta om att det är stora pengar.M Matte Bygg skrev:
Om jag inte går i diskussionen om vem som bekostar vems välfärd, finns det fortfarande skillnader.M Matte Bygg skrev:
Utjämningssystemet handlar om skattar som betalas in i hela landet och fördelas över hela landet. Elprisstödet är ett stöd som betalas av överföringsintäkterna som elkunder (eller egentligen elhandlare) betalar till svenska kraftnätet. Och producerar jag 1 kWh el i Norr till en kostnad av 0,3 kr som sedan säljs i SE4 till ett pris av 1,3 kr, får producenten i norr 0,3 kr och svenska kraftnät får 1,0 kr överföringsavgift som betalas vid transport över områdesgränser. Så desto högre medelpris man haft, desto mer överföringsavgift har man betalat.