Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dial_595 Dial_595 skrev:
Hojta om du vill ha inbjudningskod till Tibber…
Tack. Jag ska ringa elbolaget imorgon och se vad timpris kan vara värt. Enda kruxet är elbils-eländet som måste införskaffas. Alla elbilar är så groteskt fula (alla under 800,000 kr)
NIO ET7 är snygg men för dyr.

• Gilla
Dial_595
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nej, de verkar på exakt samma marknad. De har inte helt andra priser. Elintensiv industri har lägre elskatt, om volvo räknas dit vet jag inte.

El har i princip ingen mängdrabatt eftersom det har väldigt låga försäljning kostnader även i små volymer.
Fast terminshandel av el kan betyda helt andra priser.
Men visst, det är ju inte mängdrabatt, utan det liknar väl mer att man kommer överens om ett fast pris i viss tid framåt, ungefär som privatkunder som har/haft fastprisavtal på elen, eller när man låser räntan i flera år framåt.
Det är en handel där både köpare och säljare låser sig till ett pris som ger båda parterna vissa garantier (säljaren är garanterad en viss såld volym till ett pris där denne vet att det går runt, köparen är garanterad en viss volym till ett visst pris).

harry73
M Mikael 81 skrev:
Anmälde 3 oktober. Tog en vecka ungefär. Inget krav av att vänta till månadsskiftet heller.
Vad betalar du då för snittpris första veckan av oktober?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men visst, det är ju inte mängdrabatt, utan det liknar väl mer att man kommer överens om ett fast pris i viss tid framåt, ungefär som privatkunder som har/haft fastprisavtal på elen, eller när man låser räntan i flera år framåt.
Det är en handel där både köpare och säljare låser sig till ett pris som ger båda parterna vissa garantier (säljaren är garanterad en viss såld volym till ett pris där denne vet att det går runt, köparen är garanterad en viss volym till ett visst pris).
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kommer testa timpris några veckor sen kommer jag bestämma om jag ska köra med mångårig bindningstid.

Elpriserna ser ut att gå ner i hela riket samt Europa. Jag kanske ångrar mig inom 14 dagar (distansavtalslagen) och återgår till rörligt.

Vad hade ni timmisar för snitt 1:a veckan i oktober?

M Matte Bygg skrev:
Jag kommer testa timpris några veckor sen kommer jag bestämma om jag ska köra med mångårig bindningstid.

Elpriserna ser ut att gå ner i hela riket samt Europa. Jag kanske ångrar mig inom 14 dagar (distansavtalslagen) och återgår till rörligt.

Vad hade ni timmisar för snitt 1:a veckan i oktober?
Strax under 1kr inkl avgifter.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Strax under 1kr inkl avgifter.
Inte jättebilligt ändå med tanke på alla uppoffringar man måste göra som timmis. Tänkte mer 60-80 öre/kWh som den gamla goda tiden.

M Matte Bygg skrev:
Inte jättebilligt ändå med tanke på alla uppoffringar man måste göra som timmis. Tänkte mer 60-80 öre/kWh som den gamla goda tiden.
Inga uppoffringar här. Har bara styrt om värmepumpen något och tvättar/diskar på billiga timmar. Enkelt

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
harry73
M Matte Bygg skrev:
Man behöver inte göra några uppoffringar om man inte vill spara pengar. Utgå från att du har en rätt så vanlig förbrukningspatron. Då är timpris ungefär lika dyrt som månadsmedelpris (eller rörligt), men vill du lyxa till det med bastu, spabad eller en extra lång varm dusch, då kan du välja att göra det när priset är lågt och faktiskt betala det lägre priset istället för att bli tvungen att betala ett dyrt medelpris för den extra lyxen.

harry73 harry73 skrev:
Man behöver inte göra några uppoffringar om man inte vill spara pengar. Utgå från att du har en rätt så vanlig förbrukningspatron. Då är timpris ungefär lika dyrt som månadsmedelpris (eller rörligt), men vill du lyxa till det med bastu, spabad eller en extra lång varm dusch, då kan du välja att göra det när priset är lågt och faktiskt betala det lägre priset istället för att bli tvungen att betala ett dyrt medelpris för den extra lyxen.
jag gillar mina rutiner med långa duschar mellan 6:30-7, ca 30 min och sedan varmt bad klockan 20-20:50 (innan Aktuellt börjar)

Visst fasen blir det en uppoffring om jag ska styra dessa njutningsfulla duschar och bad till andra tider. Då missar jag Aktuellt.

M Matte Bygg skrev:
Berätta gärna vilka andra alternativ man har för att komma ner under en krona per kWh i dagens läge (så länge man inte sitter kvar i ett långt bundet avtal såklart).

Aktuellt går att se när man vill på SVT-play.

R
M Matte Bygg skrev:
jag gillar mina rutiner med långa duschar mellan 6:30-7, ca 30 min och sedan varmt bad klockan 20-20:50 (innan Aktuellt börjar)

Visst fasen blir det en uppoffring om jag ska styra dessa njutningsfulla duschar och bad till andra tider. Då missar jag Aktuellt.
Då kanske just du inte tjänar på timdebitering, och kanske t.o.m. förlorar på det. Detta är förstås ett skäl för oss med normal förbrukning att välja timdebitering och sluta sponsra dig.

Till slut kommer du då att få betala den verkliga kostnaden i.a.f. när bara ni som förbrukar "dyrel" är kvar med rörligt pris.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Magnus E K
M Matte Bygg skrev:

Dusch och bad behöver inte vara ett problem eftersom du kan tillverka varmvattnet långt innan det används (tidigare på dygnet eller med en stor välisolerad beredare till och med dagar innan). Då är det värre med matlagning, fast ändå inte eftersom själva maten är så dyr att tillagningskostnaden ändå blir rätt försumbar.

harry73 harry73 skrev:
Vad betalar du då för snittpris första veckan av oktober?
Bra fråga. Har inte brytt mig om att kolla med elhandelsbolaget vad de kommer räkna det som utan tänker att det räcker att jag får se det på fakturan. 1-3 oktober måste det ju rimligen bli månadspris, och jag tror att de räknar timpris från 4 oktober. Det hänger förstås på att de får timdatan bakåt i tiden från elnätsbolaget, och olika bolag kanske gör olika. Men det kan knappast bli så stor skillnad i kostnad på den veckan att det är något jag orkar bry mig om i detta fallet.

M Matte Bygg skrev:

Har du roligt?

Så länge trollet matas tar det aldrig slut. Sluta svara så självdör tråden av sig själv. Allt var sagt för mänga inlägg sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.