Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lbgu skrev:
Samtidigt lär ju de producenterna anpassa sina priser efter nordpool. Så om inte storkonsumenterna har bundet pris så lär de få betala något liknande nordpoolspris (kanske lite mängdrabatt). Så de producenterna borde ju också kunna erbjuda timpris, annars borde ju den elintensiva industrin vända sig till någon som erbjuder timpris, vilket man ju måste göra enligt lag. Med skillnaderna i elpriser natt/och dag så skulle det säkert vara lönsamt för riktigt elintensiv industri att betala dubbla löner för att få folk att jobba natt.
Större industrier handlar inte mot NordPool, dom har direktavtal från producent(er) utanför elbörsen

Timpris är ju kanon om man har elbil.
Har den här månaden laddat 368kWh för 122 kr
Förra månaden var dyrare, 580 kr för 650 kWh
Det tillkommer ju nätavgit så klart.

D Daniel 109 skrev:
Hur kan du sänka förbrukningen genom att styra mot pris?
Inte svårt ... exvis körs luft/va pumpen när elen är under 1.5 och hittills har vi klarat varmvatten utan problem i flera dagar. Vi har utflugna barn så duschtiderna är normala. Vårt spa kör bara cirkulation och ozon 1h varannan timma när elen är som dyrast. När elen är hyffsat billig så kör vi upp den i värme igen. Golvvärmen likaså, kör den när elen är som billigast och den håller värme förvånansvärt länge. Men det klart, varför ska man hålla på att lägga tid på detta 2022. Borde vara en ickefråga. Ska säga att dom dagar då elen går över 8-10 kr/kWh för några timmar stängs i princip allt av. Tur att vi har en gamal Contura braskamin med fläkt som förser dom flesta rummen med varmluft. Sedan är det ju så att nästan alla besparingar som nu görs ger ju en försämrad livskvalitet. Lite kallare, får tänka på när man kör disken, tvätten osv. Men bytet av spishällen och ugnen till moderna varianter gjorde en dramatisk skillnad i elförbrukning nedåt mot förut.

S stefan_gsx skrev:
Större industrier handlar inte mot NordPool, dom har direktavtal från producent(er) utanför elbörsen
Oavsett avtalsform så verkar de på samma marknad.

K
För min del är timpris inget jag i dagsläget kommer teckna. Finns ingen möjlighet att hinna med allt under dem billiga timmarna så kommer avvakta tills vidare och fortsätta kolla olika möjligheter. Gällande industrier så kan jag lyckligt konstatera att mitt jobb är helt opåverkade av dessa elpriser för driften

M Matte Bygg skrev:
Snälla snubbe lilla du, inga personpåhopp eller personangrepp. Kom med lite fakta och argument eller göm dig i din skam.
FAKTA.
Trollet Matte Bygg påstår att länken han använder skriver "kilowatt-jägare eldar gamla blöjor"
Fakta, svt skriver ingenting överhuvudtaget om "kilowatt-jägare"

Matte Bygg visar fortfarande att han är ett troll =)

Skärmdump av foruminlägg av användaren Matte Bygg som diskuterar energiförbrukning och länkar till en SVT-artikel.

Norrtälje har som enda kommun i Stockholms län låtit Räddningstjänsten ta över ansvaret för att kontrollera eldstäder och skorstenar. Förhoppningen är att antalet bränder i villor och småhus ska minska. Foto: Tomas Blideman/SVT
Risk för fler husbränder i vinter: ”Eldar gamla blöjor”
PUBLICERAD IGÅR 06:02

Räddningstjänsten i Norrtälje varnar nu för fler skorstensbränder när allt fler vill börja elda för att sänka sina elkostnader.

– Många tar gamla eldstäder i bruk som stått oanvända under lång tid, säger Linda Svärd som är enhetschef på Räddningstjänsten i Norrtälje.

I Norrtälje kommun står skorstensbränderna, eller soteld som de kallas, för omkring 30 procent av alla bränder i villor och småhus och kommunen sticker ut i länet.

– En förklaring är att det finns många fritidshus och att människor inte alltid har koll på hur de ska elda, säger Linda Svärd, enhetschef på Räddningstjänsten i Norrtälje.

”Det värsta jag sett”
Linda Svärd menar att ett stort problem är att många eldar på fel sätt och använder till exempel sur ved eller eldar med sopor, vilket leder till mer sot och i värsta fall skorstenbrand.

– Det värsta jag sett är människor som eldar med gamla blöjor, berättar hon.

tveksamt tveksamt skrev:
Och hur ser du din förbrukningsdata nu då? Med fördröjning som mina två dagar eller direkt?
Som du

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering: Tibber är skräp. Grund för påståendet: lurar sina kunder med sin algoritm. Bluff!
Kan du inte fylla på med lite fakta och argument bakom ditt påstående?

S stefan_gsx skrev:
Inte svårt ... exvis körs luft/va pumpen när elen är under 1.5 och hittills har vi klarat varmvatten utan problem i flera dagar. Vi har utflugna barn så duschtiderna är normala. Vårt spa kör bara cirkulation och ozon 1h varannan timma när elen är som dyrast. När elen är hyffsat billig så kör vi upp den i värme igen. Golvvärmen likaså, kör den när elen är som billigast och den håller värme förvånansvärt länge. Men det klart, varför ska man hålla på att lägga tid på detta 2022. Borde vara en ickefråga. Ska säga att dom dagar då elen går över 8-10 kr/kWh för några timmar stängs i princip allt av. Tur att vi har en gamal Contura braskamin med fläkt som förser dom flesta rummen med varmluft. Sedan är det ju så att nästan alla besparingar som nu görs ger ju en försämrad livskvalitet. Lite kallare, får tänka på när man kör disken, tvätten osv. Men bytet av spishällen och ugnen till moderna varianter gjorde en dramatisk skillnad i elförbrukning nedåt mot förut.
Är det inte så att ni sänker kostnaden genom att styra förbrukarna efter priset?

• Gilla
Funkis701 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
En god poäng som tål att upprepas, de flesta som byter till timpris gör det för att sänka kostnaden, inte förbrukningen. Själva torktumlar vi t.ex. oftare nu än vad vi gjorde tidigare, men till ett billigare pris.

• Gilla
Funkis701
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte så att ni sänker kostnaden genom att styra förbrukarna efter priset?
Precis, det var ju det jag skrev i inlägget.

D Daniel 109 skrev:
Oavsett avtalsform så verkar de på samma marknad.
Nja... deras systempris sätts efter helt andra villkor och terminer. Ta Volvo exvis.. dom har direktmatning från hsp nätet. Helt andra priser och evt. skatter än små och medelstora företag.

S stefan_gsx skrev:
Nja... deras systempris sätts efter helt andra villkor och terminer. Ta Volvo exvis.. dom har direktmatning från hsp nätet. Helt andra priser och evt. skatter än små och medelstora företag.
Fast de som säljer el till Volvo är ju lika intresserade att tjäna pengar som andra elsäljare. Sen kan de säkert få några ören i mängdrabatt, men i stort betalar de nog marknadspriset vid det tillfälle kontraktet skrevs.

Angående skatt, är det så att storproducenter har skatterabatt? Låter konstigt, särskilt nu när enligt staten varje kWh räknas att premiera storförbrukare med skatterabatt. Är ju ren uppmaning till elförbrukning, ju mer ni förbrukar ju mindre skatt blir det. Jag vet att det i Norrland getts skatterabatt till t.ex. kinesiska bitcoingruvor, men då har jag fått uppfattningen att det krävs att de etableras i vissa områden som en typ av regionalstöd.

R Rkarlsson skrev:
Så länge man försöker göra något =)

Jag funderar ibland på ett av husen i vår by. Finns en person skriven i huset, och minns jag helt rätt så är huset på 670kvm.
Det man kan undra är hur mycket eller lite personen gör av med, oftast bara en enda lampa tänd i alla de fönstren som finns. Risken är väl ganska stor att det mesta är kallställt och det förfaller vilket vore synd på det.
Ja. Problemet blir ju om man i jakten på låg förbrukning skadar huset.
Speciellt med täta ångspärrar i moderna hus känns det som det kommer vara många mögeltrådar här på forumet i vår…

K
Appendix Appendix skrev:
Ja. Problemet blir ju om man i jakten på låg förbrukning skadar huset.
Speciellt med täta ångspärrar i moderna hus känns det som det kommer vara många mögeltrådar här på forumet i vår…
Kan inte visa någon pålitlig källa på detta men vad en besiktningsman sa till mig så är det 14-15 som bör hållas helst inte lägre när det gäller hus med ångapärrar . Så det håller jag mig till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.