Status
Tråden går ej att kommentera.
Snigla Snigla skrev:
Vad säger du om mig då, som bor i mitten av skåne och har en förbrukning på 38 800 kWh..

(har inte ens infravärme, ingen pool, har solfångare, har jordvärme, har luftvärmepump, stödeldar de absolut kallaste dagarna, har 18 grader på vintern i vardagsrum och övervåning, 19-21 i vårt sovrum kök o en hall, har underhållsvärme i övrigt ca 10-15 grader, golvvärmen i vårt badrum står på 17.5 tror jag, duschar i max 7-8 minuter.. ingen elbil,.. alla vitvaror utbytta sedan vi flyttade in, inga lampor på dagtid / kvällstid automatiserat, har dock en bärbar dator på laddning typ hela tiden men den skyddar batteriet så ibland har denuppehåll i sin laddning).

Letar eltjuvar, men inte mycket att leta på.. (misstänker en elpatron i solfångaranläggningen). Men förbrukningen är ju inte "ny för året".

Nu har vi precis installerat en till l/l värmepump för en våning som bara har underhållsvärme.. förhoppningsvis blir det lite billigare än 10-12 el-element.. (de höll också bara underhållsvärme).

Inte lätt.. :thinking::beer:
Bor ni enormt stort? :D
Det låter ju helt galet. Men ni har väl gått runt och kollat med värmekameror efter köldbryggor innan?
Det är alltid lätt att vara efterklok men de där pengarna på isolering och bättre uppvärming (direkverkande el låter det som?) hade ju betalat sig nu....

Nått låter ju iaf enormt fel med er fastighet.... Om det inte är ett slott. De är ju ökända för att ha en driftkostnad motsvarande inköpspriset :D
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Personpåhopp och personangrepp undanbedes. Endast sakliga diskussioner tack.
Var saklig själv då trollunge. Hade du inte betett dig som ett ryskt troll eller en 14 åring hade vi haft respekt för dig. Men du ljuger som den värsta mytomanen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det håller jag med om. De som isolerat, jagat köldbryggor och byggt bort direktverkande el.
De har jag allra högsta sympatier för.

Det som är intressant är ju om man ser på serier som husdrömmar och medium unique designs så är det många som byggt helt enorma hus.... Om man ska ha högkostnadsskydd tycker jag inte det ska gynna de som bor 2 pers på 300 kvm exv :D
Så länge man försöker göra något =)

Jag funderar ibland på ett av husen i vår by. Finns en person skriven i huset, och minns jag helt rätt så är huset på 670kvm.
Det man kan undra är hur mycket eller lite personen gör av med, oftast bara en enda lampa tänd i alla de fönstren som finns. Risken är väl ganska stor att det mesta är kallställt och det förfaller vilket vore synd på det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fråga, någon med timpris och vattenfall som nätägare?
Själv har jag vattenfall, men ännu inte timpris pga. just nu förmånligt avtal. När det går ut är planen timpris.
Hur som helst, jag kan idag bara se min förbrukning två dagar i efterhand, det känns lite drygt om man har timpris. Tittar jag i greenlys app ser jag bara till och med torsdag.
Är det så även för er som faktiskt har timpriser med vattenfall som nätägare?
 
Appendix Appendix skrev:
Bor ni enormt stort? :D
Det låter ju helt galet. Men ni har väl gått runt och kollat med värmekameror efter köldbryggor innan?
Det är alltid lätt att vara efterklok men de där pengarna på isolering och bättre uppvärming (direkverkande el låter det som?) hade ju betalat sig nu....

Nått låter ju iaf enormt fel med er fastighet.... Om det inte är ett slott. De är ju ökända för att ha en driftkostnad motsvarande inköpspriset :D
Klart det är ett slott! Skulle jag sagt även om det var en koja...

Skämt å sido. bor på en gård.. så det var därför jag sa att vissa områden värms upp till underhållsvärme bara.

Vårt eget hus är väl det enda som inte är isolerat.. men det är problematiskt med ett hus från 1800-talets mitt.. (lerstenshus).. taket är isolerat, men ej väggarna. Det är inte bara att smacka upp vilken isolering som helst..helst ska alla väggarna lerputsas med "isolering i".. (iaf ingen plast eller gips)..

Vårt hus (och vårt varmvatten) värms upp med jordvärmepump (har el golvvärme i nya badrummet för att slippa element, men den står på 17,5 grader nu ungefär så den går inte igång direkt plus att vi har ett elelement på övervåningen som står på kanske 15 grader). Tvättstugan/golvvärme och varmvatten i andra huset sköter solfångarna (med elpatron som stöd) om. Lgh 1 har inga element, men en l/l och lgh 2 var den som precis fått l/l pump (som tidigare hade bara el-element.. men det är bara underhållsvärme några månader om året/vintern).

Vårt andra hus vi hade i skåne också.. drog 42000 kWh.. det var ett klassiskt 70-talshus med källare bara. Hela gatan drogs med ovanlig höga värmekostnader.. och alla pannor var gamla oljepannor.. vi bytte till bergvärme och kom ner till 18 000 kWh om året istället.

När man flyttar från sundsvall till skåne.. väntar man sig inte en elräkning på 15 000 kWh till.. på två nästan identiska hus (varav det ena hade eluppvärmning)
 
D dibb skrev:
Du ligger på plats 35 av högsta förbrukning, av de som skrivit in i tråden "jämför årsförbrukning"
Men hur mycket har ni lagt i elräkningar senaste året?
Har haft fast avtal (tack och lov) tills månadsskiftet nyligen.
Fick nyss sluträkningen från vårt fd elbolag..

Nästa månad kommer första utanför fast pris!

Därför vi hunnit spara lite sedan förra året.. då priserna redan började stiga och vi anade att en orolig elmarknad var att vänta - lagom tills vårt löpte ut...

Dock valde vi att investera en del av pengarna i två luft/luft-värmepumpar. Men förhoppningsvis betalar det sig i långa loppet - om man får ner kWh över året sett.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fråga, någon med timpris och vattenfall som nätägare?
Själv har jag vattenfall, men ännu inte timpris pga. just nu förmånligt avtal. När det går ut är planen timpris.
Hur som helst, jag kan idag bara se min förbrukning två dagar i efterhand, det känns lite drygt om man har timpris. Tittar jag i greenlys app ser jag bara till och med torsdag.
Är det så även för er som faktiskt har timpriser med vattenfall som nätägare?
Jag har Tibber och vattenfall. Det tog några dagar extra för vattenfall att ställa om till timmätning under vilket jag hade månadsrörligt på Tibber.
 
F fiskbuggaren skrev:
Jag har Tibber och vattenfall. Det tog några dagar extra för vattenfall att ställa om till timmätning under vilket jag hade månadsrörligt på Tibber.
Och hur ser du din förbrukningsdata nu då? Med fördröjning som mina två dagar eller direkt?
 
R Rkarlsson skrev:
Var saklig själv då trollunge. Hade du inte betett dig som ett ryskt troll eller en 14 åring hade vi haft respekt för dig. Men du ljuger som den värsta mytomanen.
Snälla snubbe lilla du, inga personpåhopp eller personangrepp. Kom med lite fakta och argument eller göm dig i din skam.
 
Uppdatering: Tibber är skräp. Grund för påståendet: lurar sina kunder med sin algoritm. Bluff!
 
M Matte Bygg skrev:
Snälla snubbe lilla du, inga personpåhopp eller personangrepp. Kom med lite fakta och argument eller göm dig i din skam.
184 kvm
Pool
Direktverkande el
Solceller
Kamin

Timpris är toppen Diagram som visar månatlig elkostnad i svenska kronor under året 2022, med en årlig sammanfattning av kostnad och förbrukning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering: Tibber är skräp. Grund för påståendet: lurar sina kunder med sin algoritm. Bluff!
Utveckla
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L
M Matte Bygg skrev:
Snälla snubbe lilla du, inga personpåhopp eller personangrepp. Kom med lite fakta och argument eller göm dig i din skam.
Jag tycker det är du som ska krypa tillbaka under den sten du kröp fram ifrån-
Det är bara bra, för både den enskilde och för landet, att så många som möjligt väljer timprisavtal och förlägger så mycket förbrukning som möjligt på lågpristid,
Din argumentation är bristfällig och förljugen och vilseledande.

Jag är fortfarande lite intresserad av vad som driver dig i denna fråga, är du avlönad av kreml?
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Uppdatering: Tibber är skräp. Grund för påståendet: lurar sina kunder med sin algoritm. Bluff!
Kan du utveckla! Vilken algoritm tänker du på?
 
Att skylla på en ”algoritm” utan förklaring är inte särskilt ovanligt bland de som inte har en aning om vad de pratar om. För de som vet hur den fungerar är det inget konstigt eller fel med den.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.