Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Du har rätt där. Har varit lite otydlig. Men jag är ingen elektriker utan byggexpert så jag kan inget om effekt men han sa att det är optimalt för mig och det senaste inom branschen.

Notera att jag och ett par grannpojkar kommer hjälpas åt under de 2 dagar montering sker. De pluggar bygg respektive elprogrammet och därav kommer proffsmontörerna endast debitera 15 tusen. Annars hade det kostat det 5-dubbla.
Jag ser att du ändrat i din profil, tidigare stog det att du bodde i lägenhet. Ett 40-tal solpaneler på lägenhetstaket verkar inte så troligt! Har du flyttat ?

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 239657 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ser att du ändrat i din profil, tidigare stog det att du bodde i lägenhet. Ett 40-tal solpaneler på lägenhetstaket verkar inte så troligt! Har du flyttat ?
Hej

Nu diskuterar vi elpriser. Om du har frågor av privat natur så är du välkommen att maila mig.

Så vad är bäst att göra idag? Termometern visar 0 grader och frost på alla elbilar. Hur mycket el drar inte upptiningen av dessa kärror? Fossilbilen värms upp med bränslevärmare med ett knapptryck. Drar ca 15 ml diesel/bensin för 20 min uppvärmning.

Edit: idag kan jag presentera min skriftliga offert på solpaneler från Telge Energi. Väntar på mailet som borde dumpa ner snart.

Därefter skall jag på allvar överväga timprisavtal. Eller kanske Tryggt avtal?

M Matte Bygg skrev:
Hej

Nu diskuterar vi elpriser. Om du har frågor av privat natur så är du välkommen att maila mig.

Så vad är bäst att göra idag? Termometern visar 0 grader och frost på alla elbilar. Hur mycket el drar inte upptiningen av dessa kärror? Fossilbilen värms upp med bränslevärmare med ett knapptryck. Drar ca 15 ml diesel/bensin för 20 min uppvärmning.

Edit: idag kan jag presentera min skriftliga offert på solpaneler från Telge Energi. Väntar på mailet som borde dumpa ner snart.

Därefter skall jag på allvar överväga timprisavtal. Eller kanske Tryggt avtal?
Jaha, vi är tillbaka där nu. Så, 40 solpaneler på din lägenhet, hur hög förbrukning har du idag hur mycket beräknas panelerna spara för dig ?

F
M Matte Bygg skrev:
Känner du till Karlatornet i GBG (245 m)
Isåfall bordet du veta mitt expertområde. Jag har lagt det projektet bakom mig när jag var klar och bröt kontakten med min mpngårige vän Ola. Han hade ”trollat” och haussat för mycket på Avanzas forum.
Ja, jag känner till Karlatornet rätt väl. Jag är där dagligen.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, vi är tillbaka där nu. Så, 40 solpaneler på din lägenhet, hur hög förbrukning har du idag hur mycket beräknas panelerna spara för dig ?
19400 kWh/år okt21-sep22
Tror jag kommer spara ca 30-35%.

Edit: förutsätter att jag skaffar elbil. Kanske en Atto 3.

Redigerat:
Fick ett PM mailat till mig från en kompis inom nya regeringen (inget statsråd dock)

Elsubventionen kommer ha ett tak för storförbrukande företag som förbrukat i Megawatt-klassen.

Edit: Tror det kommer tillkännages under dagen. D.v.s. hur högt taket blir.

F
M Matte Bygg skrev:
19400 kWh/år okt21-sep22
Tror jag kommer spara ca 30-35%.

Edit: förutsätter att jag skaffar elbil. Kanske en Atto 3.
Gör det, Atto 3 har ju inbyggt karaoke-system så kan du roa dig med det och kanske lägga ner trollandet.

M Matte Bygg skrev:
Fick ett PM mailat till mig från en kompis inom nya regeringen (inget statsråd dock)

Elsubventionen kommer ha ett tak för storförbrukande företag som förbrukat i Megawatt-klassen.

Edit: Tror det kommer tillkännages under dagen. D.v.s. hur högt taket blir.
Eller också lyssnade du på P1 som sa just det strax innan du skrev ditt inlägg.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 8 till
  • Laddar…
R
M Matte Bygg skrev:
Drar ca 15 ml diesel/bensin för 20 min uppvärmning
Ytterligare ett exempel på hur usel du är på att räkna/ta reda på saker. En bensin- eller dieselvärmare drar minst en halvliter bränsle i timmen. Du har m.a.o. i vanlig ordning totalfel. I detta fallet med en faktor på minst 10.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
R RoAd skrev:
Ytterligare ett exempel på hur usel du är på att räkna/ta reda på saker. En bensin- eller dieselvärmare drar minst en halvliter bränsle i timmen. Du har m.a.o. i vanlig ordning totalfel. I detta fallet med en faktor på minst 10.
En faktor 10 är kanske ett standardfel för vissa. Kanske är det bara 4 solpaneler ;)

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Korrekt. Jag menade såklart 15 cl för 20 min, inte milliliter. Det ger 0,45 liter bränsle per timme. Så där är vi på samma sida.

Skyller på tryckfelstomten:)

Edit: andra hävdar annat
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321731

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Är man med i regeringen är man väl ett statsråd?

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är man med i regeringen är man väl ett statsråd?
Nej.

Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Nej.
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/

"Regeringen styr Sverige och är drivande i arbetet med att förändra våra lagar, och påverkar på så vis utvecklingen i vårt samhälle. Sveriges regering består av en statsminister och 23 statsråd."

Är det Uffe som är din kompis?

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
50.000:- avsåg montering som jag inte ville betala, så jag får ta in 2 lirare som får 15 tusen för montering.
Bah......., 40st, eller 44 st vad är det för trams. Biltema sätter upp en miljon. Det är något att snacka om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.