149 392 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 7 877 inlägg
Jag har fått rapport om att den här tråden har spårat ur. Vill därför be er att sansa er lite och diskutera sakligt.
/Moderator
/Moderator
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 662 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 662 inlägg
Helvete, det var stort, jag har bara varit med på en Nobelfest och då hade jag feber och gick på Panodil och Ipren hela kvällen. Jobbade du extra som servitör eller?M Matte Bygg skrev:Äsch, nu får du ge dig. Var inte så småaktig. Du beter dig som en kanslomässig labil brud.
Håll dig till ämnet så att vi kan föra diskussionen på ett civiliserat vis.
Sedan ska du inte tro du har rätt om saker. Har du t.ex. mätt hur mycket en bränslevärmare förbrukar i timmen? Vid -5 och -20? Är det samma? Har du använt decilitermått och tidtagarur? Du ser, även en smarting som stora du kan ha fel.
Edit: tacksam om du även slutar ifrågasätta min vänskap till personer i nya regeringen samt att mina expertkunskaper inte stämmer. För din kännedom så har jag närvarat på tre (3) Nobelmiddagar sedan 2004 och föll ut från top10 i Drömportföljen idag. Är nu bland top30.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Fast 2021, dyrt rörligt icketim 2022.M Matte Bygg skrev:
startade inte bergvärmen och inte slarvat med allt typ. Noll ansträngning.
Sedan det rörliga timpriset startade 29/10 har jag gjort noll ansträngningar och ligger just nu på 354 kWh, 203kWh exkl elbilen.
2021 var hela november 911kWh.
Enl offpeak har jag sparat 29% jämfört med vanligt rörligt och det utan att göra något fysiskt annorlunda i mitt liv.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
När du skriver ”rörligt timpris” menar du då rörligt pris eller timpris?R Rkarlsson skrev:Fast 2021, dyrt rörligt icketim 2022.
startade inte bergvärmen och inte slarvat med allt typ. Noll ansträngning.
Sedan det rörliga timpriset startade 29/10 har jag gjort noll ansträngningar och ligger just nu på 354 kWh, 203kWh exkl elbilen.
2021 var hela november 911kWh.
Enl offpeak har jag sparat 29% jämfört med vanligt rörligt och det utan att göra något fysiskt annorlunda i mitt liv.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Jag förstår. Du anger 10’ kWh/år för 95 kvm vilket låter mycket men å andra sidan har du elbil. Om det stämmer att du inte behövt göra större förändringar eller uppoffringar i vardagen så är timpris bra för dig.R Rkarlsson skrev:
Dock är timpris dåligt om man måste genomgå en metamorfos av sin livsstil bara för att trycka ner kilowattimmarna och kolla sin förbrukning 4 ggr/timme. För dessa är timpris skadligt för relationer och psyskiskt välbefinnande.
10 tusen var utan elbil, med smartstyrning av bergvärmen kommer jag ändå ligga lägre inkl elbil per årM Matte Bygg skrev:Jag förstår. Du anger 10’ kWh/år för 95 kvm vilket låter mycket men å andra sidan har du elbil. Om det stämmer att du inte behövt göra större förändringar eller uppoffringar i vardagen så är timpris bra för dig.
Dock är timpris dåligt om man måste genomgå en metamorfos av sin livsstil bara för att trycka ner kilowattimmarna och kolla sin förbrukning 4 ggr/timme. För dessa är timpris skadligt för relationer och psyskiskt välbefinnande.
. Jag fick bilen i juni och ladda bara hemma ett par ggr fram tills timavtalet gick igång. Ladda inte hemma alls i augusti-oktober pga vanligt rörligt.
För hade jag laddat hemma hade augusti månad kostat mig 1562kronor. Men det blev bara totalt 124,35 kr med mycket lite ansträngning.
Timpris handlar inte om att trycka ner kWh, det handlar om att kolla spotpriset kl 1315 vad morgondagens spot ligger på, vilket presenteras i tibbers app med 2 tryck på telefonen.
Det räcker att optimera sin uppvärmning om man inte har elbil. Det vi kommer byta är en gammal diskmaskin innan nyår, och den kommer att gå att styra till nattkörning.
Vi lagar mat klockan 17 varje dag ändå så inget påverkar någon relation alls.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 927 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 927 inlägg
Vill du minska elräkningen så vill du "trycka ner kilowatttimmarna", oavsett om du har fastpris, rörligt eller timpris. Det man vill göra med timpris är att flytta delar av förbrukningen till tidpunkter då elen är billigare. Det är inte frågan om att man måste äta middag mitt i natten eller så, utan bara flytta den mängd el som går, utan allt för stora uppoffringar till andra tider.M Matte Bygg skrev:
Eftersom man vet priset dagen innan så finns ingen som helst anledning att titta på förbrukningen 4 ggr/timme. Är man alltför nojig kanske man gör bäst i att låta bli både timpris och rörligt.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Det kanske passar dig, men jag anser fortfarande inte att timpris är en bra avtalsform för den breda massan. Dessutom är det inte bra för den totala elanvändningen eftersom timmisarna förbrukar mer el när det är billigt. Totalförbrukningen ökar landet. Inte miljömässigt klokt.R Rkarlsson skrev:10 tusen var utan elbil, med smartstyrning av bergvärmen kommer jag ändå ligga lägre inkl elbil per år
. Jag fick bilen i juni och ladda bara hemma ett par ggr fram tills timavtalet gick igång. Ladda inte hemma alls i augusti-oktober pga vanligt rörligt.
För hade jag laddat hemma hade augusti månad kostat mig 1562kronor. Men det blev bara totalt 124,35 kr med mycket lite ansträngning.
Timpris handlar inte om att trycka ner kWh, det handlar om att kolla spotpriset kl 1315 vad morgondagens spot ligger på, vilket presenteras i tibbers app med 2 tryck på telefonen.
Det räcker att optimera sin uppvärmning om man inte har elbil. Det vi kommer byta är en gammal diskmaskin innan nyår, och den kommer att gå att styra till nattkörning.
Vi lagar mat klockan 17 varje dag ändå så inget påverkar någon relation alls.
Viktigaste: Undvik köra maskinparken nattetid eller när ingen är hemma. Brandrisk, läckage etc. Ta det som ett råd från mig och en rekommendation från myndigheterna och räddningstjänst.
Läs gärna detta, stycket om
”Elanvändning och laddning av batterier”
https://www.rsyd.se/nyheter/2022/fo...g-kan-leda-till-okad-risk-for-brand-i-hemmet/
Specifierat ser den ut såhär. 1/10-28/10 279kWh (resterande upp till 340 var tibber, ej fått fakturan)J jawen skrev:
Elnätsab 612,5kr
elöverföring 82,53
energiskatt 153,15
årsavg 50,64
el, rörligt pris (115,06öre) 321,02
Edit. Slarvfel.
Redigerat:
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 662 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 662 inlägg
vänj dig, det finns snart inget annat än timspot eller på sin höjd dygnsviktade avtal på nåt sätt. Sen så åker du snart på effektavgift med. En är till stor del en färskvara så att förbruka mer el när priset är lågt är likställt med att förbruka när det finns ett överskott och det är garanterat miljömässigt bättre att göra så om miljö nu plötsligt var viktigt för dig.M Matte Bygg skrev:Det kanske passar dig, men jag anser fortfarande inte att timpris är en bra avtalsform för den breda massan. Dessutom är det inte bra för den totala elanvändningen eftersom timmisarna förbrukar mer el när det är billigt. Totalförbrukningen ökar landet. Inte miljömässigt klokt.
Viktigaste: Undvik köra maskinparken nattetid eller när ingen är hemma. Brandrisk, läckage etc. Ta det som ett råd från mig och en rekommendation från myndigheterna och räddningstjänst.
Läs gärna detta, stycket om
”Elanvändning och laddning av batterier”
[länk]