2 729 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Ojordad taklampa med två vita kablar
Jag säger inte att du har fel, men jag förstår inte hur du menar. Vad skulle brun och blå kunna vara, om de inte var fas och nolla? Samt vad skulle de ha kunnat vara till för, om inte en lampa eller annan förbrukare? Vad skulle kunna hända?H hempularen skrev:Lite vanskligt att ge råd om man inte vet hur det ser ut. Den blåa och bruna. Är det trådar i taket? Som har använts till någon lampa tidigare, som fungerat? och det finns ingen 3e tråd (skyddsjord)?
I så fall spelar det inge roll vilken du kopplar respektive vit tråd till. men om blå och brun är två okända trådar som vi egentligen inte vet att de är tänkta att koppla en lampa till så behöver man reda ut vad det är för trådar.
H Harleyhansson skrev:
H Harleyhansson skrev:
Det där inledande om brun och blå kabel fick mig att tro att du visste något om vad du skulle koppla ihop lampsladden med. Men, det gör du inte. Du vet inte ens om uttaget är jordat.H Harleyhansson skrev:
Jag hade kollat hur uttaget är inkopplat eller mätt upp det innan jag hade gjort något mer.
Jag har dock inte den blekaste aning om vad det är för armatur du har. Kanske något helt i plast?
Fairlane skrev:
Du hoppas att det inte ska finns utrymmen med jordade och ojordade uttag blandat, antar jag. Ska inte vara blandat, men vågar man förutsätta det?H Harleyhansson skrev:
Är så många trådar i forumet som gäller situationer i vilka omständighetern är de motsatta (=blandat).
TS - har du en eller två lampknappar till uttaget? Ser uttaget ut som på en av bilderna?
Haha! Nej, den är metall. Den blåa och bruna blir en slags förlängningssladd till uttaget.K Kardan79 skrev:Det där inledande om brun och blå kabel fick mig att tro att du visste något om vad du skulle koppla ihop lampsladden med. Men, det gör du inte. Du vet inte ens om uttaget är jordat.
Jag hade kollat hur uttaget är inkopplat eller mätt upp det innan jag hade gjort något mer.
Jag har dock inte den blekaste aning om vad det är för armatur du har. Kanske något helt i plast?
Jag får nog höra med en elektriker som får gräva lite i väggen om jag ska veta säkert om det är jordat eller inte. Sist hittade en elektriker en ledlist i köket som fick sin ström via en jordkabel🙈😂
Här är blandat i flera rum. Men med tanke på att de bla dragit ström (även om det var svag) genom en jordkabel så kan jag inte lita på vad som döljer sig bakom uttagen.K Kardan79 skrev:Du hoppas att det inte ska finns utrymmen med jordade och ojordade uttag blandat, antar jag. Ska inte vara blandat, men vågar man förutsätta det?
Är så många trådar i forumet som gäller situationer i vilka omständighetern är de motsatta (=blandat).
TS - har du en eller två lampknappar till uttaget? Ser uttaget ut som på en av bilderna?
Om det inte är jordat då, och är en metallampa, vad kan hända? Jag tänkte inte slicka på den eller skaka den eller så. Går inte proppen om det skulle vara något?
Här är i alla fall en bild på uttaget:
Ni behöver nog anlita en elektriker. inte för lampan, utan av andra skäl.H Harleyhansson skrev:
Menar du en gul/grön sladd när du skriver "jordkabel"?
Vad gäller fönsterlampan så borde en metallarmatur jordas eller vara dubbelisolerad. Nu verkar den sakna jord, så är den inte dubbelisolerad får vi åtminstone hoppas att det finns en ordentlig dragavlastare som håller kabeln på plats (OM du nu ska använda lampan).
Har du en sån här lamppropp? https://www.stuvbutiken.com/produkt...swWTPlLhFne7aGClngM5W_7bS_hVuPRxoCRmcQAvD_BwE
Ja, det var en grön/gul sladd.K Kardan79 skrev:Ni behöver nog anlita en elektriker. inte för lampan, utan av andra skäl.
Menar du en gul/grön sladd när du skriver "jordkabel"?
Vad gäller fönsterlampan så borde en metallarmatur jordas eller vara dubbelisolerad. Nu verkar den sakna jord, så är den inte dubbelisolerad får vi åtminstone hoppas att det finns en ordentlig dragavlastare som håller kabeln på plats (OM du nu ska använda lampan).
Har du en sån här lamppropp? [länk]
Ja, jag tänkte inte hänga den i sockerbiten.
Ja, lampproppen jag tänkte använda liknar den i länken.
Tack för tålamodet 🙂
Om lampan är av metall men inte skyddsjordad så går inte säkringen även om lampan skulle bli strömförande, då det inte finns en sluten krets förrän du sätter handen på lampan. Då sluter du kretsen och agerar jordtag genom dina fötter. Efter en stund kan säkringen gå, beroende på hur bra kontakt med underlaget du har. Utan JFB så kan det i en sådan situation lätt bli "av jord är du kommen, av jord ska du åter varda".H Harleyhansson skrev:Här är blandat i flera rum. Men med tanke på att de bla dragit ström (även om det var svag) genom en jordkabel så kan jag inte lita på vad som döljer sig bakom uttagen.
Om det inte är jordat då, och är en metallampa, vad kan hända? Jag tänkte inte slicka på den eller skaka den eller så. Går inte proppen om det skulle vara något?
Här är i alla fall en bild på uttaget:
Ok😂 tack för svar!MultiMan skrev:
Om lampan är av metall men inte skyddsjordad så går inte säkringen även om lampan skulle bli strömförande, då det inte finns en sluten krets förrän du sätter handen på lampan. Då sluter du kretsen och agerar jordtag genom dina fötter. Efter en stund kan säkringen gå, beroende på hur bra kontakt med underlaget du har. Utan JFB så kan det i en sådan situation lätt bli "av jord är du kommen, av jord ska du åter varda".
I det läget visste vi inget om vad det var för trådxar, var de fanns osv. En antydan om att det var i taket.A AG A skrev:
Om det är två godtyckliga trådar ex. i en dosa avsedd fär en elradiator, så skulle det troligen vara två faser (400V). Det finns en uppsjö av möjliga felkopplingar om man bara tar två trådar man hittar och kopplar in något. Man måste veta vad dte är för trådar.
Sitter de i en takdosa i ett vanligt bostadsrum skulle nog även jag göra antagandet att det går att koppla in en taklampa där. Men är det då 3 eller fler trådar i takdosan, så måste man undersöka vad det är för trådar, inte bara gissa att man skall koppla in sig på blå och brun.
Nu vet vi ju att människor ibland gör de mest vansinniga saker. Så visst ska man vara försiktig i sina antaganden. Men jag ser det ändå som högst osannolikt att någon människa skulle få för sig att koppa in en "gammal taklampa" nere vid golvet under ett fönster. Inte heller bakom spisen i köket, på elpatronen eller vid vattenpumpen. Så många fler ställen finns inte 2-3fas.H hempularen skrev:I det läget visste vi inget om vad det var för trådxar, var de fanns osv. En antydan om att det var i taket.
Om det är två godtyckliga trådar ex. i en dosa avsedd fär en elradiator, så skulle det troligen vara två faser (400V). Det finns en uppsjö av möjliga felkopplingar om man bara tar två trådar man hittar och kopplar in något. Man måste veta vad dte är för trådar.
Sitter de i en takdosa i ett vanligt bostadsrum skulle nog även jag göra antagandet att det går att koppla in en taklampa där. Men är det då 3 eller fler trådar i takdosan, så måste man undersöka vad det är för trådar, inte bara gissa att man skall koppla in sig på blå och brun.
Det var mest därför jag undrade. Nu kanske du missade att det var en taklampa han skulle koppla in, och bara trodde det var en lampa av okänt slag.
Klicka här för att svara