Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Men jag har för länge sedan förstått hur farligt det är att såga av den gren vi sitter på. Moderna människor har avskärmat sig från naturen och den betydelse den har för vår överlevnad. Om man inte förstår naturens betydelse så är det förstås inget att värna om heller.
Jag håller inte med. Rimligen har vi bättre förståelse för naturen och vårt samspel med den än någonsin tidigare i historien. Sen har vi hör i norra Europa tyvärr också konverterat vårt kristna protestantiska arv till någon sorts naturdyrkan där vi inte längre förstår det som var självklart för var och en tills nyligen, att naturen är som en trädgård, den är till stora delar formad av människan och måste förvaltas aktivt för att vara till långsiktig nytta för oss.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Den vilda stammen är utrotad vad jag vet. De importerade italienska klarar sig inte inte själva och förstör de inhemska om det skulke finnas några. De fåtal nordiska som fortfarande odlas är så svärmtröga att de i princip är sterila. När de selekteras på egenskaper som man vill ha i en honungsodling tappar de egenskaper som behövs i det vilda.

Att det inte finns vilda honungsbin i Sverige beror på biodlingen. Inte på gifter.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
På hösten dör getingboet ut alldeles av sig självt och vad jag vet så återanvänds inte boet.
Ja finns det inget sanitärt problem med getingboendet så finns ju ingen anledning att ringa försäkringsbolaget.

N
D Daniel 109 skrev:
Den vilda stammen är utrotad vad jag vet. De importerade italienska klarar sig inte inte själva och förstör de inhemska om det skulke finnas några. De fåtal nordiska som fortfarande odlas är så svärmtröga att de i princip är sterila. När de selekteras på egenskaper som man vill ha i en honungsodling tappar de egenskaper som behövs i det vilda.

Att det inte finns vilda honungsbin i Sverige beror på biodlingen. Inte på gifter.
Ja jag har bara 35 års erfarenhet av biodling varav 20 som yrkesbiodlare men du vet naturligtvis bäst.
Att skylla att det inte finns vilda honungsbin i Sverige på biodlingen är bara dumt. F.ö. finns det andra raser än italienska och nordiska bin. Kaukasiska och Krainer är ett par.
Vi behöver bin och biodlare i betydligt större omfattning än idag. Något bl.a. SNF uppmärksammat och uppmärksammar i kampanjer.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Jag gissar att jag trampar på en öm tå. Men det är rätt uppenbart att man förstör den inhemska stammen om man blandar upp den rejält med importerade arter som inte är anpassade till miljön och avlar fram en minskad fertilitet.

I äppelodlingar är det säkerligen till stor fördel med honungsbin. Men det mesta som odlas i Sverige är inte beroende av honungsbin.

N
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att jag trampar på en öm tå. Men det är rätt uppenbart att man förstör den inhemska stammen om man blandar upp den rejält med importerade arter som inte är anpassade till miljön och avlar fram en minskad fertilitet.

I äppelodlingar är det säkerligen till stor fördel med honungsbin. Men det mesta som odlas i Sverige är inte beroende av honungsbin.

Jo det mesta som odlas i Sverige är beroende av honungsbin eftersom det finns för få vilda pollinatörer.
T.ex. humlor minskar stadigt i antal p.g.a. det ensidiga odlingslandskapet. Detta är ett faktum vilket bekräftas av bl.a. SNF och Naturvårdsverket.
Det är även ett faktum att avkastningen av t.ex. oljeväxter ökar markant om det finns en bigård i närheten.
En annan fördel är att vi kan försörja marknaden med svensk honung istället för importerad.
Kan/bör tillägga att jag numera lagt biodlingen på hyllan så jag talar inte i egen sak.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Stora fält med raps som blommar massivt under några veckor och sedan inget mer kan inte pollineras av insekter. Spannmål pollineras inte av insekter alls. Så nej, det har inte en stor betydelse.
Men importerade honungsbin konkurrerar med inhemska solitära arter och har fullständigt förstört stammen av inhemska honungsbin. De medför ingen fördel för den svenska faunan.
Odlar man vissa växter som äpplen, jordgubbar mm har man säkerligen nytta av honungsbin. Men det är inte en stor del av den svenska odlingen.

N
D Daniel 109 skrev:
Stora fält med raps som blommar massivt under några veckor och sedan inget mer kan inte pollineras av insekter. Spannmål pollineras inte av insekter alls. Så nej, det har inte en stor betydelse.
Men importerade honungsbin konkurrerar med inhemska solitära arter och har fullständigt förstört stammen av inhemska honungsbin. De medför ingen fördel för den svenska faunan.
Odlar man vissa växter som äpplen, jordgubbar mm har man säkerligen nytta av honungsbin. Men det är inte en stor del av den svenska odlingen.

Menar du på fullt allvar att oljeväxter inte kan pollineras av insekter??? I så fall är fortsatt diskussion meningslös!
Ha en fortsatt trevlig dag!

Nej, det menar jag inte. Jag menar att det inte är nödvändigt och att det i allmänhet inte är så mycket insekter att det ger en signifikant skillnad.

”En rapsblomma kan befruktas med pollen från den egna plantan, men frösättningen kan gynnas av korspollinering där överföring av pollen sker mellan plantor. I raps sker detta ofta med vindens hjälp, men blombesökande insekter kan bidra till fullgod pollinering”

https://www.svenskraps.se/kunskap/pdf/01395.pdf

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller inte med. Rimligen har vi bättre förståelse för naturen och vårt samspel med den än någonsin tidigare i historien. Sen har vi hör i norra Europa tyvärr också konverterat vårt kristna protestantiska arv till någon sorts naturdyrkan där vi inte längre förstår det som var självklart för var och en tills nyligen, att naturen är som en trädgård, den är till stora delar formad av människan och måste förvaltas aktivt för att vara till långsiktig nytta för oss.
Vårt kristna arv som styrs av Skapelseberättelsen visar inte på någon större kunskap om naturen;

"Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himmelens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden"

I mångt och mycket lever vi fortfarande efter Skapelseberättelsens påbud, många av världens fiskevatten är överfiskade och nära kollaps. Bottentrålningen med enorma fångstredskap suger som en jättedamsugare upp allt levande från haven. Restprodukterna som inte är önskvärda kastas tillbaka, döda och skadade.

Naturromantiken är en ytterst begränsad företeelse, den förknippas främst med nationalismen, människors längtan tillbaka till landet och gamla folkseder. Man kan se den gestaltas inom konsten, folkdanser, musik och hembygdsromantik.

Det industriella jordbruket och förövrigt det mesta som mänskligheten ägnar sig åt vad gäller naturen handlar inte om ett gott förvaltarskap. Jag beskyller inte bönderna, det uppkom inte pga av dem utan är en följd av politiska beslut och subventioner som lyder under kortsiktighetens förbannelse. Det kan också skyllas på agroindustrin, multinationella företag som tillverkar bekämpningsmedel, konstgödsel och de senaste produkterna för att öht kunna odla mat.

Landsbygden avfolkas, det finns inte utkomstmöjligheter för människor att bo kvar. Det som tog veckor för en grupp lantbrukare att utföra görs nu av en person med en jättemaskin på några timmar. Om det är aktiv förvaltning till allas nytta så är jag dum i huvudet som inte förstår, människor är ju faktiskt något vi har gott om.

• Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Vårt kristna arv som styrs av Skapelseberättelsen visar inte på någon större kunskap om naturen.
Du missförstår mig.

Det är inte de kristna sagorna som jag pratar om utan det kristna förhållningssättet till synden som har tagits över av den gröna rörelsen. Botgörelsen och avlatsbreven. De rituella handlingarna för att rena sig från synden. Till detta har vi undergången som är högst reell i den gröna tanken och att naturen (Gud) straffar människan för sina synder. Ovanpå detta den kristna/gröna idén om människan som något som är separerad från den ursprungliga oförstörda naturen (paradiset).

Den gröna rörelsen simmar i ett vatten som är kristet tankegods. Det är kanske därför den inte har spritt har sig till andra delar av världen?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Genom den kemikalielagstiftning vi hade på plats långt innan den här regeringen ville in och pilla på den. D v s låta kunniga personer på Kemikalieinspektionen riskvärdera och väga mot nyttan i konsumentprodukter. Produkt för produkt.

Inte låta den extremistiska minoriteten som härjar på FB och i den lilla gröna rörelsen styra genom att piska upp irrationell rädsla och fobier mot slumpvisa kemikalier.
Så sant som det är sagt. Den stora boven i sammanhanget heter överdriven urbanisation. När en majoritet av yngre människor bor i trånga lägenheter och aldrig vistas i naturen (den riktiga naturen, inte ett tillrättalagt motionsspår) så uppstår en överdriven naturromantik och överdriven tro på "det ursprungliga oförorenade" och så får man dessa lattedrickande visa människor som är paniskt rädda för precis allting. Speciellt för motordrivna redskap, tvåtaktsmotorer, bekämpningsmedel och annat. Jag bara väntar på förbud mot att använda motorsågar, yxor, knivar och machetes.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Så sant som det är sagt. Den stora boven i sammanhanget heter överdriven urbanisation. När en majoritet av yngre människor bor i trånga lägenheter och aldrig vistas i naturen (den riktiga naturen, inte ett tillrättalagt motionsspår) så uppstår en överdriven naturromantik och överdriven tro på "det ursprungliga oförorenade" och så får man dessa lattedrickande visa människor som är paniskt rädda för precis allting. Speciellt för motordrivna redskap, tvåtaktsmotorer, bekämpningsmedel och annat. Jag bara väntar på förbud mot att använda motorsågar, yxor, knivar och machetes.
Inte långt borta med motorsåg, jag har hört diskuteras att man skall behöva "körkort" även för detta...

A Anders_Nilsson skrev:
Jag bara väntar på förbud mot att använda motorsågar, yxor, knivar och machetes.
När det gäller knivar och likartade föremål finns detta förbud delvis redan genom "knivlagen" (Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål). Det är nog inte omöjligt att någon även skulle kunna inkludera en motorsåg i "Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen" om du fick för dig att traska över "Stortorget" med Husqvarnan i näven. :surprised:

På din egen fastighet är det dock fritt fram, ännu ett tag... :rolleyes:

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Det är inte de kristna sagorna som jag pratar om utan det kristna förhållningssättet till synden som har tagits över av den gröna rörelsen. Botgörelsen och avlatsbreven. De rituella handlingarna för att rena sig från synden. Till detta har vi undergången som är högst reell i den gröna tanken och att naturen (Gud) straffar människan för sina synder. Ovanpå detta den kristna/gröna idén om människan som något som är separerad från den ursprungliga oförstörda naturen (paradiset).

Den gröna rörelsen simmar i ett vatten som är kristet tankegods. Det är kanske därför den inte har spritt har sig till andra delar av världen?
Det där har jag varken läst eller hört talas om, det låter som något befängt som man vill klistra på människor som bryr sig om miljön. Naturen kan inte straffa lika lite som någon Gud kan och även om vi ibland kallar Tellus för moder jord så vet nog alla att planeten inte äger vare sig moderliga känslor eller andra mänskliga förmågor. Undergången handlar inte om planeten, den har genomgått fem tidigare massutrotningar men överlevt, däremot kan livet för oss människor bli något bistert.

Sverige anses vara ett av världens mest sekulära länder så om denna tolkning uppstått här borde det ju finnas mottagare av budskapet på många håll i världen.

Det är naturens ekosystemtjänster vi är beroende av för att ha ett gott liv. Alla kemikalier och föroreningar vi sprider skadar ekosystemen och allt de producerar till gagn för oss människor. Att leva på räntan är ett gott ekonomiskt förhållningssätt men nu knaprar vi mer och mer på kapitalet - varje år. Ännu har vi människor inte lärt oss hur vi kan skapa matjord, den tunna hinna som täcker planeten och håller oss vid liv - en ekosystemtjänst bland många andra. Det är alla småkryp, maskar och mikroorganismer som bryter ner organiskt avfall och omvandlar det till jord. Om kemikalierna skadar livet i jorden kommer vi att drunkna i avfall och matjorden vi behöver minskar. En markberedningsmaskin som kör över ett kalhygge sprider död över det mesta som finns i jorden, en återhämtning tar tid. Ödlor, grodor, ormar maskar samt alla de som vi inte ser.

Många lever i den tron att om bekämpningsmedel säljs så är dessa ofarliga. Inget kan vara mera fel, vi har nu i EU ett program REACH som skall fungera som kontroll men, det handlar om producenternas egenansvar och goda vilja. Vi överöses av kemikalier så det säger sig självt att ingen kontrollmyndighet kan sitta och kontrollera allt som kommer ut på marknaden eller varje liten förändring som görs. Det handlar enbart om stickprov. Och så har vi det som kallas för kemikaliecocktail, när ämnar reagerar med varandra. Ibland blir resultatet enbart något nytt men ofarligt men det omvända gäller också.

Sanningen är tyvärr att vi inte vet.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.