P polaris78 skrev:
Det är ett vanligt problem i många politiska beslut att det sitter en knippe stollar i storstaden som saknar kunskap och förståelse för att sverige består av lite mer än Stockholm... Och att lantbruk inte är att byta jord och sätta nya blommor i blomlådan på östermalmsbalkongen..Att man såg en ko vid nåt lantgårdsbesök i lekis betyder inte att man förstår hur det funkar egentligen...många knäppa politiska beslut tas tyvärr för att man saknar kunskap och kanske aldrig sett den andra sidan av problemet..och att man kan ha olika problem mellan landsbygd och storstad så regler som blir att gälla för hela landet för att lösa ett storstadsproblem blir ofta inte så bra ute i landet..Finns många exempel men då kommer ju troligen ämnet halka iväg in på dom exemplen istället för vad tråden egentligen handlar om..

Om du vill diskutera om jag känner några i innerstan så kan vi ta den delen i pm om den känns viktig för dig... :)
Sist jag kollade så kom de allra flesta politiket från någon annan stans än Stockholm.
Bara för att de beslutande organen finns där betyder inte att knäppgökarna som fattar beslut kommer ifrån Östermalm eller ens Stockholms län. Knappt ens från Uppland.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ju bara att kika på detta forum så ser man varför bekämpningsmedlen som tillåts för privatpersoner begräsas. :rolleyes:
Ja det är inte långt mellan inläggen där någon sprutat roundup på bar jord eller grusgången. Eller fått koncentrerad roundup från bonden och kört på med den outspädd i tron att det ger mer effekt, utan att förstå att bonden själv spär ut det.

This is why we cant have nice things.

• Gilla
islander och 7 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Minns jag rätt åker man på en miljösanktionsavgift om man blir avslöjad. Kostar 10 kkr att använda ett i och för sig godkänt växtskyddsmedel men som man saknar utbildning för. (nåja, jag kanske inte finns allt rätt men det går att hitta avgifterna i Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter, 8 kap 7§)
Okej, det låter ju bra. Med tanke på hur lätt det är att få tag på bekämpningsmedel (exempelvis på Amazon) så ... lär det väl hjälpa föga med tanke på hur osannolikt det är att man skulle få en sådan sanktionsavgift.

Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Det är inte bara här glyfosat förbjuds. Gifter är ett problem, inte bara när privatpersoner använder.

Exempelvis är det diskussioner i odlingsgrupper om klopyramid - Krav gödsel innehåller vinass (från sockerbetor) där klopyramid använts vid odlingen. Låga halter av ogräsmedlet finns kvar i näringen, även i jorden, tillräckliga halter för att skada det som nu odlas.
Undrar vad har det med förändringen av förordningen att göra? Säljs klopyralid som bekämpningsmedel för spridning i trädgårdar och parker?

Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Konstig artikel. Står inget om vilka medel som förbjuds. Glyfosat verkar redan vara förbjudet. Går inte att gå tag i som privatperson. Ogräsmedlen innehåller numera pelargonsyra som aktiv ingrediens. (Inte särsilt effektiv, dock) Ska den också förbjudas?
Glyfosat har inte varit förbjudet men branschen har inte sökt om förnyat tillstånd att sälja det till konsument. Den irrationella fobin mot detta ämne har nog varit lite för stor för att det ska ha betraktats som värt det i kombination med vad som händer på större marknader (Tyskland).

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Karlia Karlia skrev:
Om privatpersoner vill ha rätt att använda effektiva gifter, hur ska vi göra för att skydda oss från effekterna av dem?
Genom den kemikalielagstiftning vi hade på plats långt innan den här regeringen ville in och pilla på den. D v s låta kunniga personer på Kemikalieinspektionen riskvärdera och väga mot nyttan i konsumentprodukter. Produkt för produkt.

Inte låta den extremistiska minoriteten som härjar på FB och i den lilla gröna rörelsen styra genom att piska upp irrationell rädsla och fobier mot slumpvisa kemikalier.

• Gilla
islander och 5 till
  • Laddar…
engs
Karlia Karlia skrev:
getingarna är jag rädd att bli stucken av, egentligen skulle det räcka att ta ner boet.
När boet är längst in på vinden, som har kryphöjd? Boet är så stort så det fyller en normal ica-kasse?

Karlia
Jag säger ju att jag själv använder gift till getingar, men tycker att jag är lite feg som gör det. Helst skulle jag vilja ha dem kvar men när boet är för nära så får det inte vara det.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Karlia
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Undrar vad har det med förändringen av förordningen att göra? Säljs klopyralid som bekämpningsmedel för spridning i trädgårdar och parker?
Det säljs inte till privatpersoner nej. Men ville ändå nämna det när så många menade att gifter är problemfritt. Det är de ju inte.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
engs engs skrev:
När boet är längst in på vinden, som har kryphöjd? Boet är så stort så det fyller en normal ica-kasse?
De praktiska lösningen från i höst lär bli att du ringer ditt försäkringsbolag som ger den kontaktuppgiften till det företag som de upphandlat för att ta bort getingbon. Sen kommer en ung man med giftsprutan och dödar boet åt dig.

• Ledsen
Wheelabrator
  • Laddar…
Jag skulle önska en mera sansad debatt om användningen av kemikalier. Jag har inga behov av att försvara Miljöpartiet men nog inser väl varje tänkande människa att varje skatt som höjs eller varje kemikalie som förbjuds kan ett 4 procents parti knappast ha makt att genomföra. Så om vi skippar ord som miljötalibaner och liknande kan vi möjligen föra en vuxen och sansad debatt?

Ett bekymmer med kemikalieanvändningen är den omfattande okunskapen, marknadsföringen har noterat detta och lanserar produkter som naturliga och underförstått skall konsumenten anta att produkten är ofarlig;

https://www.wexthuset.com/tradgards...kampningsmedel-mot-ohyra/stoppa-flugor-500-ml

Pyretrin är naturligtvis skadligt för mer än flugor, det finns absolut inga medel som drabbar selektivt.

Myrr är ett nervgift som använts frikostigt i trädgårdar, inte bara mot myror men jag tänker inte göra någon reklam för hur det används. Myrr är baserat på neonicotinoider (imidakloprid) med förbehåll att det kan ha bytts ut nyligen pga av att man så småningom insett och accepterat hur det skadat pollinatörerna.

Ingen har undgått att läsa om den drastiska minskningen av pollinatörer i världen. I delar av Kina är insekterna borta och fruktträden pollineras av mänsklig arbetskraft. I USA kör enorma långtradare runt med humlor som släpps ut över grödor som kräver pollinering, giftanvändningen har slagit ut de viktigaste medhjälparna vid matproduktionen. Världen idag är tämligen överens om att det är Neonicotinoider som är den främsta orsaken.

75 procent av våra jordbruksgrödor är helt eller delvis beroende av insektspollinering, tilläggas kan att det finns flera andra akuta hot. Värdet av det arbete som endast honungsbin utför i Sverige beräknas till flera hundra miljoner kr årligen.

Beträffande Roundup, har själv aldrig haft behov av att använda det men diskussionen har blivit oerhört polariserad. Det som talar för produkten, att det har en förhållandevis snabb nedbrytning i naturen, borde vara en fördel för just tidsaspekten för nedbrytningen i naturen är en av kriterierna för ämnens skadeverkan.

För att nedbrytningen skall ske förhållandevis snabbt krävs en hög biologisk aktivitet i jorden. Men dessvärre verkar användarna inte läsa instruktionerna, det sprutas på stenbelagda ytor där den biologiska aktiviteten är närmast obefintlig. Därför hittas glyfosat i vårt grundvatten.

Jag är verkligen ingen hälsofreak som skärskådar allt jag stoppar i munnen och jag låter mig inte förföras av all reklam om produkter som påstås hjälpa mot olika besvär som vi människor drabbas av, oftast är det lurendrejeri vars reklam spelar på människors rädsla.

Men jag har för länge sedan förstått hur farligt det är att såga av den gren vi sitter på. Moderna människor har avskärmat sig från naturen och den betydelse den har för vår överlevnad. Om man inte förstår naturens betydelse så är det förstås inget att värna om heller.

• Gilla
  • Älska
kanelsvans och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De praktiska lösningen från i höst lär bli att du ringer ditt försäkringsbolag som ger den kontaktuppgiften till det företag som de upphandlat för att ta bort getingbon. Sen kommer en ung man med giftsprutan och dödar boet åt dig.
På hösten dör getingboet ut alldeles av sig självt och vad jag vet så återanvänds inte boet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
75 procent av våra jordbruksgrödor är helt eller delvis beroende av insektspollinering, tilläggas kan att det finns flera andra akuta hot. Värdet av det arbete som endast honungsbin utför i Sverige beräknas till flera hundra miljoner kr årligen.
Jag är mycket skeptiskt till den siffran.
Det Svenska honungsbit är vad jag vet utrotat från naturen. Det är inte på grund av gifter.

N
D Daniel 109 skrev:
Jag är mycket skeptiskt till den siffran.
Det Svenska honungsbit är vad jag vet utrotat från naturen. Det är inte på grund av gifter.
Jag hoppas verkligen inte våra svenska bin är utrotade. Du menar möjligen rasen nordiskt bi men den finns kvar i liten omfattning.
Den stora fördelen med bin är att de är blomtrogna d.v.s. de kan användas för att pollinera en specifik växt (t.ex. oljeväxter eller vitklöver) under en viss period.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.