34 967 läst · 140 svar
35k läst
140 svar
Ogräsmedel och mossmedel förbjuds i höst
Det blir väl lika "bra" som när man förbjöd råttgifter med vissa ämnen för miljön osv... sanningen var ju att man hade ganska få förgiftningar av husdjur och annat med dessa gifter och vetrinärer med flera visste hur man räddade husdjur som lyckats få i sig giftet...
När man förbjöd dessa gifter så togs det ju snabbt fram andra gifter som ligger utanför förbudet men var helt otestade och det är åtskilliga husdjur med mera som blivit förgiftade och som man inte lyckas rädda då det saknas motgift och kunskap om dom nya gifterna man tar fram..
Men det är som vanligt när storstadsbor på östermalm som tycker att folk kan ladda en råttfälla istället inte förstår problemen som finns i andra delar av landet. idag finns det folk som ful importerar dom gamla råttgifterna från länder där dom är tillåtna istället , så man ställer bara till det med att förbjuda och krångla..
Men men då vet man att man lär köpa några lådor med myrr också då när miljömupparna är i farten med förbudstänket..
När man förbjöd dessa gifter så togs det ju snabbt fram andra gifter som ligger utanför förbudet men var helt otestade och det är åtskilliga husdjur med mera som blivit förgiftade och som man inte lyckas rädda då det saknas motgift och kunskap om dom nya gifterna man tar fram..
Men det är som vanligt när storstadsbor på östermalm som tycker att folk kan ladda en råttfälla istället inte förstår problemen som finns i andra delar av landet. idag finns det folk som ful importerar dom gamla råttgifterna från länder där dom är tillåtna istället , så man ställer bara till det med att förbjuda och krångla..
Men men då vet man att man lär köpa några lådor med myrr också då när miljömupparna är i farten med förbudstänket..
Östermalm har haft ett enormt råttproblem alldeles nyligen. Förmodligen bland de värst drabbade ställena. Enorma pengar har lagts på lösningar i brf:erna där.P polaris78 skrev:Men det är som vanligt när storstadsbor på östermalm som tycker att folk kan ladda en råttfälla istället inte förstår problemen som finns i andra delar av landet. idag finns det folk som ful importerar dom gamla råttgifterna från länder där dom är tillåtna istället , så man ställer bara till det med att förbjuda och krångla..
Ja, försäljningen av myrr lär öka lavinartat innan förbudet träder i kraft..
Jag ahr STORA problem med myror på tomten, det betyder alltså att man kommer att få ringa till anticimex och dom kommer ut och häller myrr på bona istället för att jag gör det själv ?
..precis som det blivit med gnagare, förr köpte man medlet och la ut själv, nu måste dom komma ut och göra det åt en.. vilken OERHÖRD framgång det måste blivit, iag för aktieägarna i anticimex.
Jag ahr STORA problem med myror på tomten, det betyder alltså att man kommer att få ringa till anticimex och dom kommer ut och häller myrr på bona istället för att jag gör det själv ?
..precis som det blivit med gnagare, förr köpte man medlet och la ut själv, nu måste dom komma ut och göra det åt en.. vilken OERHÖRD framgång det måste blivit, iag för aktieägarna i anticimex.
Jag använder själv gift till myror och getingar. Tror såklart att jag har omdöme nog att veta när det är nödvändigt och när det inte är det.
Samtidigt är det ett problem att insekter minskar, att det blir mer gifter i grundvatten och mark. (jämför mitt exempel ovan, skulle mina tomater ha drabbats skulle jag vara än mer upprörd)
Så hur ska vi göra för att minska gifterna? Jag är ju själv en del av problemet - myrorna har sönder asfalten, getingarna är jag rädd att bli stucken av, egentligen skulle det räcka att ta ner boet.
Om privatpersoner vill ha rätt att använda effektiva gifter, hur ska vi göra för att skydda oss från effekterna av dem?
Samtidigt är det ett problem att insekter minskar, att det blir mer gifter i grundvatten och mark. (jämför mitt exempel ovan, skulle mina tomater ha drabbats skulle jag vara än mer upprörd)
Så hur ska vi göra för att minska gifterna? Jag är ju själv en del av problemet - myrorna har sönder asfalten, getingarna är jag rädd att bli stucken av, egentligen skulle det räcka att ta ner boet.
Om privatpersoner vill ha rätt att använda effektiva gifter, hur ska vi göra för att skydda oss från effekterna av dem?
Känner du många där?P polaris78 skrev:
Råttproblemen i Stockholm ökade mycket efter att de mindre giftiga medlen blev de enda tillåtna.
De jag känner i innerstan är inte speciellt roade av detta och är helt emot förbudet mot de tidigare använda preparaten.
Råttor har blivit stora.problem i många städer och det är inget som de boende har röstat för.
Men det är väl alltid kul att sprida lite polariserande förutfattade meningar.
Edit: Mitt tidigare påstående om Myrr kanske inte var helt sant, Det finns flera sorters myrmedel och vissa av dem har det förbjudna medlet, inte alla. Exakt vilket som har det är lite oklart. Men å andra sidan så har de flesta samma funktion (nervgift på insekter) så en gissning är ju att alla faller i samma fälla och blir förbjudna.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Jag använder i princip ett "gift" i min trädgård - bensindrivna verktyg (åkgräsklippare, trimmer av olika storlekar och motorsåg). Det är väl en tidsfråga innan dessa förbjuds även om de som i mitt fall körs på alkylatbensin.
Ogräs bekämpar jag med skyffeljärn och möss i den mån de är ett problem med katt. Sniglar plockar jag för hand. Myrorna bryr jag mig inte så mycket om.
Kan inte låta bli att undra hur mycket gift som sprids över den mat vi skall äta på åkrarna inte bara häromkring. Själv väljer jag eko när det är framställt i Sverige eller något av våra grannländer. Att köpa eko som framställts i t.ex. Spanien eller Sydamerika känns väldigt tveksamt måste jag säga.
Ogräs bekämpar jag med skyffeljärn och möss i den mån de är ett problem med katt. Sniglar plockar jag för hand. Myrorna bryr jag mig inte så mycket om.
Kan inte låta bli att undra hur mycket gift som sprids över den mat vi skall äta på åkrarna inte bara häromkring. Själv väljer jag eko när det är framställt i Sverige eller något av våra grannländer. Att köpa eko som framställts i t.ex. Spanien eller Sydamerika känns väldigt tveksamt måste jag säga.
Jag bor på landet och de brukar köra Roundup kanske vart annat år, troligen när de byter mellan vissa sädeslag, sen är det nog två gånger per år till som de besprutar med något annat. Om du tittar på ett sädesfält idag så är det knappt något annat än det som odlas. Det är inte så att lantbrukaren går och plockar bort det som inte skall vara där...N Nalleman64 skrev:Jag använder i princip ett "gift" i min trädgård - bensindrivna verktyg (åkgräsklippare, trimmer av olika storlekar och motorsåg). Det är väl en tidsfråga innan dessa förbjuds även om de som i mitt fall körs på alkylatbensin.
Sen finns det så klart en andra sida och det är att om alla skulle odla eko så räcker inte marken till för att föda alla människor...
Men det här är att sila mygg och svälja elefanter hela!
/N
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 629 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 629 inlägg
Visst är det så. Fälten är mer eller mindre kliniskt rena från annat än just det som odlas (ofta höstvete för det ger bäst avkastning). Snacka om utarmande monokulturer.N niblom skrev:Jag bor på landet och de brukar köra Roundup kanske vart annat år, troligen när de byter mellan vissa sädeslag, sen är det nog två gånger per år till som de besprutar med något annat. Om du tittar på ett sädesfält idag så är det knappt något annat än det som odlas. Det är inte så att lantbrukaren går och plockar bort det som inte skall vara där...
Sen finns det så klart en andra sida och det är att om alla skulle odla eko så räcker inte marken till för att föda alla människor...
Men det här är att sila mygg och svälja elefanter hela!
/N
Glöm heller inte bort konstgödslet som även det är ett gift.
Det är ett vanligt problem i många politiska beslut att det sitter en knippe stollar i storstaden som saknar kunskap och förståelse för att sverige består av lite mer än Stockholm... Och att lantbruk inte är att byta jord och sätta nya blommor i blomlådan på östermalmsbalkongen..Att man såg en ko vid nåt lantgårdsbesök i lekis betyder inte att man förstår hur det funkar egentligen...många knäppa politiska beslut tas tyvärr för att man saknar kunskap och kanske aldrig sett den andra sidan av problemet..och att man kan ha olika problem mellan landsbygd och storstad så regler som blir att gälla för hela landet för att lösa ett storstadsproblem blir ofta inte så bra ute i landet..Finns många exempel men då kommer ju troligen ämnet halka iväg in på dom exemplen istället för vad tråden egentligen handlar om..Huddingebo skrev:Känner du många där?
Råttproblemen i Stockholm ökade mycket efter att de mindre giftiga medlen blev de enda tillåtna.
De jag känner i innerstan är inte speciellt roade av detta och är helt emot förbudet mot de tidigare använda preparaten.
Råttor har blivit stora.problem i många städer och det är inget som de boende har röstat för.
Men det är väl alltid kul att sprida lite polariserande förutfattade meningar.
Om du vill diskutera om jag känner några i innerstan så kan vi ta den delen i pm om den känns viktig för dig...
Redigerat:
Någon som vet vad definitionen på "bonde" är i detta fall, eller snarare vad avgör vem som får köpa vad?Stefflo skrev: