Man kan ju undra hur vi överlevde utan alla dessa medel förr :thinking:

Det är ju bara att kika på detta forum så ser man varför bekämpningsmedlen som tillåts för privatpersoner begräsas. :rolleyes:

Hur många tycker detta är en bra lösning idag?
1s9jjgczj0f21.jpg

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Wheelabrator och 19 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur många tycker detta är en bra lösning idag?
Javisst är det sorgligt hur gamla kunskaper sakta glöms av dagens generationer? Som detta trick: Gammal reklam för Pripps öl med man och kvinna på segelbåt, kvinnan häller öl i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
losskägg och 15 till
  • Laddar…
Karlia
Typiskt, sedan kom miljöpartiet och förbjöd mig både från att slänga flaskor i sjön och dumpa olja :rolleyes: De ska bara lägga sig i!

• Gilla
  • Haha
nisseklossen och 13 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Javisst är det sorgligt hur gamla kunskaper sakta glöms av dagens generationer? Som detta trick:[bild]
På samma tema ;)

• Ledsen
  • Haha
blackarrow och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Skogsmulle lärde oss aldrig att packa skräpet tungt innan vi slängde det överbord! Men det var å andra sidan senare än 1964..

Vintage reklamillustration som visar en kvinna, en ko och antropomorfa kring en slogan om DDT.
Skapa konto

Då måste jag visa den här annonsen. Det fanns även en reklamfilm. Den går nog att hitta på Youtube för den som vill.

Under ddt's glansdagar fanns det tapeter behandlade med ddt, de var speciellt bra att använda i barnkammaren så att bebisar inte blev myggbitna. Tror dock inte att dessa salufördes i Sverige. (hoppas jag)

Men jag minns min mormor som raskt sprutade ddt på allt som rörde sig på grönsakerna. Sen åt vi grönsakerna... Och lekte med ddt-sprutan fylld med vatten. Det är nog bra ändå att vi omvärderar giftanvändningen.

• Gilla
  • Haha
nisseklossen och 11 till
  • Laddar…
Försökte mig på ett ekologiskt sätt att bli av med myror häromdagen men det funkade dåligt... (lockade dit dem med majs, majsen var godare än pissmyror tydligen.)

Två hönor äter majs vid en trädstubbe på en gård som ett ekologiskt experiment för att bli av med myror.
Skapa konto

Hade ju annars varit en fantastisk affärsidé, åka runt med en skock hönor och äta myror. :crysmile:

• Älska
  • Gilla
  • Haha
cersch och 6 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Hade ju annars varit en fantastisk affärsidé, åka runt med en skock hönor och äta myror. :crysmile:
Hyreshus känner jag till men hyreshöns var något nytt! :p

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På samma tema ;)
[media]
ja, en kartong i vattnet lär hålla tätt i många år
Älskar dessa små smidiga tips.

E
P polaris78 skrev:
Det är ett vanligt problem i många politiska beslut att det sitter en knippe stollar i storstaden som saknar kunskap och förståelse för att sverige består av lite mer än Stockholm... Och att lantbruk inte är att byta jord och sätta nya blommor i blomlådan på östermalmsbalkongen..Att man såg en ko vid nåt lantgårdsbesök i lekis betyder inte att man förstår hur det funkar egentligen...många knäppa politiska beslut tas tyvärr för att man saknar kunskap och kanske aldrig sett den andra sidan av problemet..och att man kan ha olika problem mellan landsbygd och storstad så regler som blir att gälla för hela landet för att lösa ett storstadsproblem blir ofta inte så bra ute i landet..Finns många exempel men då kommer ju troligen ämnet halka iväg in på dom exemplen istället för vad tråden egentligen handlar om..

Om du vill diskutera om jag känner några i innerstan så kan vi ta den delen i pm om den känns viktig för dig... :)

Hahaha ja precis så här korkade tror stadsborna att lantisarna är! :crysmile:

Egocentreringen när man tycker att sina skitproblem som myror, getingar, råttor och ogräs skall få lösas med gift vars verkan och konsekvenser man inte ens har full förståelse för. Att hänvisa till att andra är värre är rena rama förskolelogiken. Samhällnyttan i era mossfria ytor är noll därför kan det rensas för hand och har ni inte tid flytta till lägenhet eller så kan ni leva med det.

Folk har levt med eller löst detta i alla tider även innan det blev normal att använda gifter. Vad som gör dagens människa så vek att dessa medel krävs är oklart.

• Gilla
nisseklossen och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade också undantagen:
- [länk]
Bra hittat! Så egentligen samma som nu då, fast att det blir uttryckligen förbjudet att använda sakerna som diskuteras i MCPA-tråden exempelvis. Tidigare var det väl bara förbjudet att sälja men egentligen inte att använda?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Östermalm har haft ett enormt råttproblem alldeles nyligen. Förmodligen bland de värst drabbade ställena. Enorma pengar har lagts på lösningar i brf:erna där.
Det är väll bara att kasta ut Solna människorna

halper halper skrev:
Tidigare var det väl bara förbjudet att sälja men egentligen inte att använda?
Minns jag rätt åker man på en miljösanktionsavgift om man blir avslöjad. Kostar 10 kkr att använda ett i och för sig godkänt växtskyddsmedel men som man saknar utbildning för. (nåja, jag kanske inte finns allt rätt men det går att hitta avgifterna i Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter, 8 kap 7§)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.