34 965 läst · 140 svar
35k läst
140 svar
Ogräsmedel och mossmedel förbjuds i höst
Enligt jordbruksverket den som har godkänd utbildning. Det kände jag inte till.
https://jordbruksverket.se/vaxter/o...del/krav-pa-godkand-utbildning-och-utrustning
https://jordbruksverket.se/vaxter/o...del/krav-pa-godkand-utbildning-och-utrustning
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Man kan ju undra hur vi överlevde utan alla dessa medel förr
Det är ju bara att kika på detta forum så ser man varför bekämpningsmedlen som tillåts för privatpersoner begräsas.
Hur många tycker detta är en bra lösning idag?
Det är ju bara att kika på detta forum så ser man varför bekämpningsmedlen som tillåts för privatpersoner begräsas.
Hur många tycker detta är en bra lösning idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då måste jag visa den här annonsen. Det fanns även en reklamfilm. Den går nog att hitta på Youtube för den som vill.
Under ddt's glansdagar fanns det tapeter behandlade med ddt, de var speciellt bra att använda i barnkammaren så att bebisar inte blev myggbitna. Tror dock inte att dessa salufördes i Sverige. (hoppas jag)
Men jag minns min mormor som raskt sprutade ddt på allt som rörde sig på grönsakerna. Sen åt vi grönsakerna... Och lekte med ddt-sprutan fylld med vatten. Det är nog bra ändå att vi omvärderar giftanvändningen.
Försökte mig på ett ekologiskt sätt att bli av med myror häromdagen men det funkade dåligt... (lockade dit dem med majs, majsen var godare än pissmyror tydligen.)
Hade ju annars varit en fantastisk affärsidé, åka runt med en skock hönor och äta myror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ju annars varit en fantastisk affärsidé, åka runt med en skock hönor och äta myror.
P polaris78 skrev:Det är ett vanligt problem i många politiska beslut att det sitter en knippe stollar i storstaden som saknar kunskap och förståelse för att sverige består av lite mer än Stockholm... Och att lantbruk inte är att byta jord och sätta nya blommor i blomlådan på östermalmsbalkongen..Att man såg en ko vid nåt lantgårdsbesök i lekis betyder inte att man förstår hur det funkar egentligen...många knäppa politiska beslut tas tyvärr för att man saknar kunskap och kanske aldrig sett den andra sidan av problemet..och att man kan ha olika problem mellan landsbygd och storstad så regler som blir att gälla för hela landet för att lösa ett storstadsproblem blir ofta inte så bra ute i landet..Finns många exempel men då kommer ju troligen ämnet halka iväg in på dom exemplen istället för vad tråden egentligen handlar om..
Om du vill diskutera om jag känner några i innerstan så kan vi ta den delen i pm om den känns viktig för dig...
Hahaha ja precis så här korkade tror stadsborna att lantisarna är!
Egocentreringen när man tycker att sina skitproblem som myror, getingar, råttor och ogräs skall få lösas med gift vars verkan och konsekvenser man inte ens har full förståelse för. Att hänvisa till att andra är värre är rena rama förskolelogiken. Samhällnyttan i era mossfria ytor är noll därför kan det rensas för hand och har ni inte tid flytta till lägenhet eller så kan ni leva med det.
Folk har levt med eller löst detta i alla tider även innan det blev normal att använda gifter. Vad som gör dagens människa så vek att dessa medel krävs är oklart.
Folk har levt med eller löst detta i alla tider även innan det blev normal att använda gifter. Vad som gör dagens människa så vek att dessa medel krävs är oklart.
Minns jag rätt åker man på en miljösanktionsavgift om man blir avslöjad. Kostar 10 kkr att använda ett i och för sig godkänt växtskyddsmedel men som man saknar utbildning för. (nåja, jag kanske inte finns allt rätt men det går att hitta avgifterna i Förordning (2012:259) om miljösanktionsavgifter, 8 kap 7§)halper skrev: