Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Det du borde fokusera på är väl VARFÖR priset avviker. Är det saker du beställt? Saker som man friskrivit sig från i offerten? Vilken typ av pris har du fått, en uppskattning, fast eller rörligt pris?

Beroende på dessa saker är det ju inte säkert att priset får avvika från det offererade.
 
  • Gilla
Kvackatore och 14 till
  • Laddar…
Har du en offert om fast pris så gäller den och inget annat. Men det kan ju finnas tillkommande moment so de friskrivit sig från. Då gäller speciella regler om hur det skall redovisas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
H
P Pyrran27 skrev:
Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
Om priset höjs från ett fast pris ska du informeras och godkänna. Det kan ju finnas saker som inte har kunnat förutses. T.ex. Men kan stöta på fukt som man inte hade räknat med.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-rattigheter/problem-med-hantverkare/
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det du borde fokusera på är väl VARFÖR priset avviker. Är det saker du beställt? Saker som man friskrivit sig från i offerten? Vilken typ av pris har du fått, en uppskattning, fast eller rörligt pris?

Beroende på dessa saker är det ju inte säkert att priset får avvika från det of
Detta har inte hänt när vi anlitat stora byggföretag. Även när arbetet tagit mycket längre tid än uppskattat.
Så jag undrar mer om andra upplever att det är skillnad mellan lokala, mindre bolag och stora jättar inom branschen?
Jag trodde kanske att det skulle vara tvärtom, det är ju inte så stor risk att jag möter någon av de stora nere på byn. Men personer från de mindre firmorna känns ganska olustigt att träffa på i mataffären just nu.
Jag bodde tidigare i den stora staden där allt var anonymt 😁.
Men kanske att mindre firmor skriver offerter på ett annat sätt.
H hempularen skrev:
Har du en offert om fast pris så gäller den och inget annat. Men det kan ju finnas tillkommande moment so de friskrivit sig från. Då gäller speciella regler om hur det skall redovisas.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
S
Så där ska det inte vara oavsett storlek på firman. Vad är det som gjort att fakturan skiljt sig mot offert? Har ni lagt till saker eller har byggfirman lagt på kostnader i efterhand?

Konsumenttjänstlagen är stark för kunden. Du har många rättigheter.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Detta har inte hänt när vi anlitat stora byggföretag. Även när arbetet tagit mycket längre tid än uppskattat.
Så jag undrar mer om andra upplever att det är skillnad mellan lokala, mindre bolag och stora jättar inom branschen?
Jag trodde kanske att det skulle vara tvärtom, det är ju inte så stor risk att jag möter någon av de stora nere på byn. Men personer från de mindre firmorna känns ganska olustigt att träffa på i mataffären just nu.
Jag bodde tidigare i den stora staden där allt var anonymt 😁.
Men kanske att mindre firmor skriver offerter på ett annat sätt.
Den frågan finns det nog inga riktiga svar på. Det är bara så att några firmor är bättre än andra. Men sen är det ju inte bara intressant om de håller priset. Något annat företag kanske ALLTID håller sina priser. Men deras priser är 50% högre än konkurrenternas.
Det intressanta är väl vad som hänt i ditt fall. Var det ett fast pris, utan tillägg, så får de inte höja priset i efterhand.
Är det löpande med pristak, så får det inte överstiga med mer än 15%.
Men sen kan ju offerten vara delad, med fast för arbete men rörligt för material etc. Tilläggsarbeten kanske det finns flera, som du inte tänker på.
Visa gärna en kopia på offerten, och en på fakturan, så kan vi lättare hjälpa dig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Den frågan finns det nog inga riktiga svar på. Det är bara så att några firmor är bättre än andra. Men sen är det ju inte bara intressant om de håller priset. Något annat företag kanske ALLTID håller sina priser. Men deras priser är 50% högre än konkurrenternas.
Det intressanta är väl vad som hänt i ditt fall. Var det ett fast pris, utan tillägg, så får de inte höja priset i efterhand.
Är det löpande med pristak, så får det inte överstiga med mer än 15%.
Men sen kan ju offerten vara delad, med fast för arbete men rörligt för material etc. Tilläggsarbeten kanske det finns flera, som du inte tänker på.
Visa gärna en kopia på offerten, och en på fakturan, så kan vi lättare hjälpa dig.
Som jag nämnde är detta mindre företag. Jag kommer att betala och inte hänga ut någon här.
Jag ska lusläsa offerterna och jämföra det finstilta och se om något skiljer.
Jag är mest undrande om detta upplevdes som generellt.
Jag har som sagt aldrig varit med om det tidigare att det blivit så stora skillnader.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
De centrala frågorna (jag kanske missar nåt?) som alla läsare behöver ha för att kunna hjälpa dig:

Har du fått fast pris eller har de lämnat ungefärligt pris och att de gått på löpande räkning?

Om du fått fast pris, vad står det i avtalet med avvikelse mot uppskattat pris? Hur mycket över får de gå?

Har det uppkommit saker som inte kunde förutses under arbetets gång? Fukt? Mögel? Trasigt? Olaglig/farlig el? Etc. Sånt som inte en yrkesman bara skiter i (men borde lyfta med dig innan de löser).

Har du sedan din första spec, efterfrågat mindre/större justeringar på efterfrågat arbete?
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
De centrala frågorna (jag kanske missar nåt?) som alla läsare behöver ha för att kunna hjälpa dig:

Har du fått fast pris eller har de lämnat ungefärligt pris och att de gått på löpande räkning?

Om du fått fast pris, vad står det i avtalet med avvikelse mot uppskattat pris? Hur mycket över får de gå?

Har det uppkommit saker som inte kunde förutses under arbetets gång? Fukt? Mögel? Trasigt? Olaglig/farlig el? Etc. Sånt som inte en yrkesman bara skiter i (men borde lyfta med dig innan de löser).

Har du sedan din första spec, efterfrågat mindre/större justeringar på efterfrågat arbete?
Jag har nog uttryckt mig luddigt. Jag vill inte ha hjälp med just dessa fakturor/offerter.

Jag funderade på om andra upplevde liknande skillnader?
Förra året gjorde vi ett mycket större jobb med ett stort företag. Offerten överskreds med några få procent. Trots en del tillägg och lite ändringar i planeringen.

Men när fler renoveringar dök upp kändes det bra på en mindre ort att anlita lokala bolag. Trots att offerterna från dem var högre redan från början.

Kanske är det så att större bolag är mer förlåtande inför klantiga beställare. Eller som någon skrev att de har större marginaler trots lägre offert. Kanske billigare administration och lägre inköpspris och löner. Nu gissar jag.
 
S
Nej, det har jag aldrig varit med om. Även när de lagt ner mer tid än uppskattat.

Antingen har du blivit blåst, lagt till mer jobb eller så har det varit själiga tilläggsjobb som inte gick att förutse.

Konsumenttjänstlagen är tydlig. Har de lämnat fast pris så kan de inte lägga på kostnader i efterhand.
 
  • Gilla
Pyrran27 och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är det löpande med pristak, så får det inte överstiga med mer än 15%.
Nu antar jag att det finns en risk att du blir lite butter för att jag korrigerar dig, men det är nog bättre än att det står fel här.

Det du pratar om, 15%, gäller när hantverkaren lämnat ett uppskattat eller ungefärligt pris. Det har ingenting med pristak att göra. Det är en annan variant.

1. "Vi tror att det kommer kosta 100 000kr och arbetar på löpande räkning a 600kr per timme". Då är maxpriset för tjänsten 115 000kr.
2. "Vi jobbar på löpande räkning med takpris på 100 000kr". Då är maxpriset för tjänsten 100 000kr.
3. "Vi lämnar ett fast pris på 100 000kr". Då är priset för tjänsten 100 000kr även om nedlagda timmar bara motsvarar 80 000kr.

Man kan förstås tänka sig ytterligare alternativ här, men det är bra att ha koll på dessa 15%. Det är ju väldigt vanligt att hantverkaren lämnar någon sorts prisuppgift, det gäller bara att den blir dokumenterad ordentligt....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 11 till
  • Laddar…
P Pyrran27 skrev:
Jag är mest undrande om detta upplevdes som generellt.
Jag har som sagt aldrig varit med om det tidigare att det blivit så stora skillnader.
Jag tror att svaret på din fråga är att det inte finns någon sådan säker korrelation mellan företagets storlek och avvikelser.

Den som lämnat ett högre pris från början jämfört med andra är kanske benägen att absorbera en och annan ändring utan att kräva mer pengar av dig, och för den som lämnat ett väldigt pressat bud så är det tvärtom, större chans för ett ändrat pris om avtalet tillåter det.

Teoretiskt skulle man kunna tänka sig att större firmor räknar mer schablonmässigt på jobb och kanske har färdiga mallar och därför skulle falla i den första kategorin, men jag tror det är annat som styr i det enskilda fallet.

Och även om det inte var det du vill höra så finns det verkligen ingen anledning att bara betala och se glad ut när sådana avvikelser kommer som en överraskning. Tvärtom borde din grundinställning vara att INTE betala om du inte solklart förstår varför priset är något helt annat.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
V
P Pyrran27 skrev:
Har i dagarna fått slutfaktura från renovering som hamnade över 25 % över offerten. Det är nu andra gången inom ett år som detta händer mig.
Den här gången takomläggning med en offert på knappt 300.000 kr som nu slutar på straxt under 420.000 kr.
Förra gången så var det installation av septiktank inklusive grävjobb med en offert på knappt 160.000 kr som slutade på 250.000 kr.

Båda dessa tillfällen har varit när vi anlitat något mindre firmor med lokal anknytning. När vi anlitat större firmor har offert och slutfaktura varit i princip överensstämmande.

Jag undrar om andra upplever att detta är generellt? Mer påslag av mindre firmor?
Skulle i framtiden vilja isolera om golvet om jag någonsin lyckas spara ihop pengar igen. Men vill verkligen inte hamna i samma sits igen så är det bara att köra på "jättarna" inom branschen, eller har jag bara otur?

Den senaste hade dessutom mage att beklaga sig att hens firma gick back på jobbet hos mig. Det tar mig bra många arbetstimmar/år att jobba ihop 120.000 som de lyckats bränna på några dagar. Vem är det som går back?
Har dem gjort jobb som inte ingick i offerten ? Ganska viktigt.
 
  • Gilla
nossoj11 och 2 till
  • Laddar…
Dom gånger jag begärt offerter oavsett storlek på firma, så har det alltid stämt med slutpriset.
Är ju därför man tar in offerter, just för att veta vad det kommer kosta.
Är ju därför det är intressant att veta hur dina offerter ut, eftersom dom kunnat bli så mycket dyrare och du ändå tänker betala.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.