2 899 läst · 33 svar
3k läst
33 svar
Önskar tips på val och tillval...
Sida 1 av 3
Hej!
Kanske fel kategori..
Vi har precis köpt tomt och ska bygga hus. Vi vill gärna höra era reflektioner till val, tillval, detaljer i planlösningsval etc..
Ni som byggt färdigt; finns det något ni efterklokt hade gjort annorlunda?
Vad är ni mest nöjda med?
Kan va ex " sovrummet skulle haft fler uttag", "tvättrummet skulle vara mer avlångt i planlösning". "Att ha sovrummet i norrläge var bra val". "Fler utgångar till trädgård" etc etc etc...
Jag misstänker det redan finns lämpliga trådar här inne men svårt att hitta. Länka gärna!
Kanske fel kategori..
Vi har precis köpt tomt och ska bygga hus. Vi vill gärna höra era reflektioner till val, tillval, detaljer i planlösningsval etc..
Kan va ex " sovrummet skulle haft fler uttag", "tvättrummet skulle vara mer avlångt i planlösning". "Att ha sovrummet i norrläge var bra val". "Fler utgångar till trädgård" etc etc etc...
Jag misstänker det redan finns lämpliga trådar här inne men svårt att hitta. Länka gärna!
Har förvisso inte byggt själv men vissa saker har man ju trots det kommit på att om man någon gång bygger själv så hade man lagt till/ändrat vissa saker.
Det jag hade lagt till eller ändrat:
OSB bakom gipsen för att kunna skruva upp tyngre saker där man vill.
Utgång till uteplats/uterum från rätt rum (jag måste gå genom tvättstugan).
Trådat nätverk till alla rum.
Fler vägguttag där/om det finns en naturlig plats för TV/media.
Sovrum i norr/öst om man inte gillar att ha det varmt i sovrummet.
Plats för torkställning i tvättstugan alt. annan möjlighet att hängtorka tvätt.
Förvaring (skafferi, klädkammare och garderober). Man har mer skit än man tror
Det jag hade lagt till eller ändrat:
OSB bakom gipsen för att kunna skruva upp tyngre saker där man vill.
Utgång till uteplats/uterum från rätt rum (jag måste gå genom tvättstugan).
Trådat nätverk till alla rum.
Fler vägguttag där/om det finns en naturlig plats för TV/media.
Sovrum i norr/öst om man inte gillar att ha det varmt i sovrummet.
Plats för torkställning i tvättstugan alt. annan möjlighet att hängtorka tvätt.
Förvaring (skafferi, klädkammare och garderober). Man har mer skit än man tror
Klinkers innanför ytterdörren (i hallen), istället för parkett.
Isolering/OSB i innerväggarna, dämpar ljud och enkelt att hänga upp saker.
Rymlig tvättstuga, som ovan sa, för att få plats att hänga upp tvätten.
Isolering/OSB i innerväggarna, dämpar ljud och enkelt att hänga upp saker.
Rymlig tvättstuga, som ovan sa, för att få plats att hänga upp tvätten.
Hall med mycket plats för förvaring, både garderober/klädkammare och skoställ/hatthylla. Tycker de flesta hallar är för små eller opraktiska utan bra väggyta.
Som Dede77 skrev, sovrum med fönster i österläge. Om det inte går så funkar även söder, men inte väst eller nordväst. Vi har nordväst-fönster och det blir otroligt varmt på sommaren.
Sovrum avskilda från de gemensamma ytorna så man kan gå och lägga sig utan att bli störd av de som sitter uppe.
Som Dede77 skrev, sovrum med fönster i österläge. Om det inte går så funkar även söder, men inte väst eller nordväst. Vi har nordväst-fönster och det blir otroligt varmt på sommaren.
Sovrum avskilda från de gemensamma ytorna så man kan gå och lägga sig utan att bli störd av de som sitter uppe.
Har inte heller byggt nytt. Men en observation är att förvaring ofta är eftrersatt i modern arkitektur.
Man behöver ha utrymme både för kläder som inte används just nu, leksaker som barn växer ifrån, men som kanske blir aktuella för framtida syskon, eller ännu längre fram barnbarn.
Men även grovutrymmen för verktyg, elverktyg. Även om du anser dig ha tummen mitt i handen så klarar man sig inte utan en del verktyg och maskiner. Plats för takbyglar till bilen, kanske takbox osv. Och helst någon verksatdshörna
Trådat nätverk till alla rum tycker jag är lite överdrivet. 90% minst av alla nätverksinkopplade prylar i ett hem fungerar bra med WIFI. Men det är bra att ha en tanke om var du skall sätta upp lite datorprylar, kanske en nätverkdsdisk osv. Även om du inte vill ha det just nu. Och där skall det givetvis finnas trådat nätverk till husets router.från "data skåpet".
Man behöver ha utrymme både för kläder som inte används just nu, leksaker som barn växer ifrån, men som kanske blir aktuella för framtida syskon, eller ännu längre fram barnbarn.
Men även grovutrymmen för verktyg, elverktyg. Även om du anser dig ha tummen mitt i handen så klarar man sig inte utan en del verktyg och maskiner. Plats för takbyglar till bilen, kanske takbox osv. Och helst någon verksatdshörna
Trådat nätverk till alla rum tycker jag är lite överdrivet. 90% minst av alla nätverksinkopplade prylar i ett hem fungerar bra med WIFI. Men det är bra att ha en tanke om var du skall sätta upp lite datorprylar, kanske en nätverkdsdisk osv. Även om du inte vill ha det just nu. Och där skall det givetvis finnas trådat nätverk till husets router.från "data skåpet".
Läs massa byggahus-trådar om folks husbyggen, hade jag gjort innan vårt husbygge vilket gav väldigt mycket inspiration.
Vi valde bort mer än vi lade till. Beroende på förutsättningar och hur mycket man vill göra själv blir det väldigt olika. Vi valde att göra mycket själva och inredde suterängkällarvåningen (med hall+bonusrum) själva men merparten av ovanvånningen (vrum+sovrum+kök) gjorde husfirman, så istället för tillval tog vi bort kök+garderober+viss badrumsinredning av hustillverkarens lyxmärken och köpte billigare från ikea mm som vi monterade in själva.
När husfirman handlar upp handverkare så prisar hantverkarna in sig billigt i grundutförande för att kunna tjäna grova pengar på tillval, tex var målningen extremt billig för oss att det hade varit svårt att göra det billigare själva. Vi valde dock tillval i forma av kulörer istället för tapeter då brytningskostnaden var väldigt billig och bara lite dyrare än att måla hela huset vitt, så går det att sätta upp tapeter enkelt själva senare om man vill.
Alla ytskikt och vitvaror mm är lätta att byta ut senare men allt som är inbyggt innuti väggar osv är svårt att ändra på senare så vi fokuserade på den typen av tillval, så vi såg till att lägga till FTX-ventilation, förbereda för frikyla och lägga in massa extra tomrör, trä i väggarna, kertobjälklag osv.
När det gäller planlösning har kataloghus nästan alltid obefitlig hall och för lite förvaring, så när vi ritade själva blev det gigantisk hall, efter att ha blivit blöta om fötterna för ofta i gamla huset såg vi till att man inte skulle behöva gå genom hallen för att ta sig till toa och trappan mellan våningsplan. Bra att ha vrum+sovrum+kök samlade om man har småbarn men samtidigt bra för äldre barn att att de kan ha ett hörn för sig själva vilket är motstridiga krav, blev typ ett enplanshus på sutterängkällare där källarvåningen innehåller hall, teknik/tvätt och bonusrum i form av lekrum,verkstad, arbetsrum och garge men alla andra rum samlade på ovanvåningen.
Vi valde bort mer än vi lade till. Beroende på förutsättningar och hur mycket man vill göra själv blir det väldigt olika. Vi valde att göra mycket själva och inredde suterängkällarvåningen (med hall+bonusrum) själva men merparten av ovanvånningen (vrum+sovrum+kök) gjorde husfirman, så istället för tillval tog vi bort kök+garderober+viss badrumsinredning av hustillverkarens lyxmärken och köpte billigare från ikea mm som vi monterade in själva.
När husfirman handlar upp handverkare så prisar hantverkarna in sig billigt i grundutförande för att kunna tjäna grova pengar på tillval, tex var målningen extremt billig för oss att det hade varit svårt att göra det billigare själva. Vi valde dock tillval i forma av kulörer istället för tapeter då brytningskostnaden var väldigt billig och bara lite dyrare än att måla hela huset vitt, så går det att sätta upp tapeter enkelt själva senare om man vill.
Alla ytskikt och vitvaror mm är lätta att byta ut senare men allt som är inbyggt innuti väggar osv är svårt att ändra på senare så vi fokuserade på den typen av tillval, så vi såg till att lägga till FTX-ventilation, förbereda för frikyla och lägga in massa extra tomrör, trä i väggarna, kertobjälklag osv.
När det gäller planlösning har kataloghus nästan alltid obefitlig hall och för lite förvaring, så när vi ritade själva blev det gigantisk hall, efter att ha blivit blöta om fötterna för ofta i gamla huset såg vi till att man inte skulle behöva gå genom hallen för att ta sig till toa och trappan mellan våningsplan. Bra att ha vrum+sovrum+kök samlade om man har småbarn men samtidigt bra för äldre barn att att de kan ha ett hörn för sig själva vilket är motstridiga krav, blev typ ett enplanshus på sutterängkällare där källarvåningen innehåller hall, teknik/tvätt och bonusrum i form av lekrum,verkstad, arbetsrum och garge men alla andra rum samlade på ovanvåningen.
Redigerat:
Vilken husleverantör?Eeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 203 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 203 inlägg
Jag har byggt hus och har väl några saker jag hade gjort annorlunda om jag byggt igen, och något jag är glad att jag tänkte på.Eeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
1. ”Gödsla” med eluttag, det kan i stort sett inte bli för många och kostar inte mycket extra. Typ dubbelt så många som ”standard” blev bra för mig.
2, tänk igenom var du kommer att ha tv:n och dra rör för kablage till ett ev. Hemmabioljud. Dra även trådad internetuppkoppling till tv:ns plats.
3. Dra fibern till en central punkt i huset, kanske en klädkammare eller något. Dra rör till alla ställen du vill ha trådat internet och larmsensorer därifrån. Sedan har du larm o router etc. I klädkammaren. Trådade larmsensorer kan inte störas så lätt.
4. Ha en helt separat JFB till router o fiberbox o larm. Då blir inte det utslaget om den stora JFB:n löser.
5. Ha gärna en separat JFB till kyl/frys och en ev. Cirkulationspump. Undvik JFB på vp.
6. Undvik att ha en trappa upp till 2:a våningen i anslutning till entrédörren, annars dras en massa smuts snabbt runt i huset..
7. Undvik att ha en dusch nära badrumsdörren. Dels trampar man i det våta direkt man kommer in i badrummet, dels är det svårt att få ordning på fallet i golvet vid tröskeln.
Det var vad jag kom på i hastigheten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Jag skulle justerat i mitt bygge:
- Jordvärme istället för luft-vatten
- carport över parkering anslutet till entre
- vidbyggt garage/fixar verkstad
- separat kallförråd och varmförråd
- vriden husplacering på tomten så entre är samma som altandörr.
- separat teknikrum för värmepump, växelriktare, batterier
- separat kök med matbord istället för öppen planlösning, rita in en plats för läsfotöljen
- separat kontor istället för kontorshörna
- lite bredare mer kvadratisk tvättstuga, typ 2x2m istället för 1,5×3,4m
- samla badrum & kök centralt för snabbare varmvatten.
- betongaltan istället för trall
- rejält tak över altan/entré.
- bättre förvaring i badrum, spegelskåp och inte bakbelyst spegel.
- avskärmad hall
- mer klinker i hall och klinker i kök istället för parkett.
- fönster åt alla vädersträck till husets allmänna ljusbild
- fönster till alla rum.
- lite annan layout i köket, mer väggskåp över bänk!!
- garderober med dörr istället för walk in closet
- alla rum ha vägg i ryggen och ett fritt obrutet hörn så det är lätt att möblera
- undvik dörrar i hörn, flytta in dörr 70cm så det går att ha en byrå/garderob/bokhylla i hörnet närmast dörret
Glad att jag isolerade huset ordentligt, skulle optimerat energiförbrukningen ytterligare.
Val av färg på golv, väggar, modell på vitvaror är i det stora lite irrelevant tycker jag. Och bygg så det går att ha flexiblare möblering så man kan flytta runt prylar
- Jordvärme istället för luft-vatten
- carport över parkering anslutet till entre
- vidbyggt garage/fixar verkstad
- separat kallförråd och varmförråd
- vriden husplacering på tomten så entre är samma som altandörr.
- separat teknikrum för värmepump, växelriktare, batterier
- separat kök med matbord istället för öppen planlösning, rita in en plats för läsfotöljen
- separat kontor istället för kontorshörna
- lite bredare mer kvadratisk tvättstuga, typ 2x2m istället för 1,5×3,4m
- samla badrum & kök centralt för snabbare varmvatten.
- betongaltan istället för trall
- rejält tak över altan/entré.
- bättre förvaring i badrum, spegelskåp och inte bakbelyst spegel.
- avskärmad hall
- mer klinker i hall och klinker i kök istället för parkett.
- fönster åt alla vädersträck till husets allmänna ljusbild
- fönster till alla rum.
- lite annan layout i köket, mer väggskåp över bänk!!
- garderober med dörr istället för walk in closet
- alla rum ha vägg i ryggen och ett fritt obrutet hörn så det är lätt att möblera
- undvik dörrar i hörn, flytta in dörr 70cm så det går att ha en byrå/garderob/bokhylla i hörnet närmast dörret
Glad att jag isolerade huset ordentligt, skulle optimerat energiförbrukningen ytterligare.
Val av färg på golv, väggar, modell på vitvaror är i det stora lite irrelevant tycker jag. Och bygg så det går att ha flexiblare möblering så man kan flytta runt prylar
Vid bygget satte rörisen dit t-kopplingar med ventiler före och efter en backventil på röret som kommer från borrhålet. Sen byggde jag reseten själv efter ett par år vilket var lite bökigt att få till en snygg installation i efterhand men planen ändrades från passiva kylbafflar i vrum till en udda lösning med kanalkylare+fläkt på vinden så det hade nog blivit lite fel om jag förberett med rör för ursprungliga planen.P Posselosse skrev:
Ett tips jag inte sett som jag önskar att vi fått, värmereflekterande fönsterglas. Minskar behovet av kyla på sommaren och kostar väldigt lite i sammanhanget men går inte att efterinstallera på ett vettigt sätt.
Fundera också så att det går att ha solavskärmning på alla fönster. Vi hade en halv gavel med fönster, det var i princip omöjligt att sätta markiser för dessa på ett bra sätt.
Annars gillade jag att vi bad om hål och slang för att montera inbyggda högtalare och att vi var noga i valet av vitvaror.
Fundera också så att det går att ha solavskärmning på alla fönster. Vi hade en halv gavel med fönster, det var i princip omöjligt att sätta markiser för dessa på ett bra sätt.
Annars gillade jag att vi bad om hål och slang för att montera inbyggda högtalare och att vi var noga i valet av vitvaror.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 432 inlägg
Jag har solfilm i fönsterglasen, man får in mindre värme på vintern och färgen är lite gröntonad. Jag hade inte valt den idag och istället satsat på taköverhäng och markiser i söderläge.J jan_martinsson skrev:Ett tips jag inte sett som jag önskar att vi fått, värmereflekterande fönsterglas. Minskar behovet av kyla på sommaren och kostar väldigt lite i sammanhanget men går inte att efterinstallera på ett vettigt sätt.
Det finns ju även möjlighet att sätta persienner och jalusi
Som många skriver är dubbla väggskivor bra, spån eller osb. Jag hade gärna haft det i taket också. Vid val av leverantör så tänk på att vissa hustillverkare har dubbla skivor som standard och vissa som tillval. Kan i slutändan bli dyrare att ta det billiga alternativet och lägga till en massa.Eeerikaaa skrev:
Hej!
Kanske fel kategori..
Utvändiga vattenutkastare på fler ställen runtomkring huset, svårt/dyrt att dra i efterhand.
Nätverksuttag i alla rum och en del i taket på strategiska ställen för access punkter för att få god wifi-täckning.
I övrigt ångrar jag att jag snålade in på småsaker. Vi satte in en led-dot i fönstren, men inte alla för det kostade typ 1500 per fönster. Många bäckar små tänkte vi och skalade bort det ena än det andra. Tog ett billigare klinker till badrummen mm. Såhär i efterhand ångrar vi det, visst det hade kostat 200-300 000 extra med lite tillval och uppgraderingar men det hade varit dem som fick oss nöjda. De första 3-4 miljonerna ger ju i stort sett bara golv, väggar och tak, det är resten som gör det till ett hem...
Redigerat: